2007-09-22, 12:15
Medlem
shoemans avatar
En dator här hemma började krångla för ett par veckor sedan, när man körde igång den på powerknappen satte den igång men kom bara ett par sekunder in i uppstartningsprocessen innan den tvärdog igen. Hittills har det gått att försöka starta den om och om igen, så har den till sist bootat Windows som vanligt. Men nu kommer man inte längre än, i bästa fall, till förfrågan om hur man vill starta datorn (Felsäkert läge mm). Inget av de valbara alternativen går att välja, utan samtliga leder till att datorn fryser upp.
Trodde att det kunde vara hårddisken, så jag satte i en annan, men detta hjälpte inte.
Någon som har en aning om ifall det är något lättåtgärdat eller vad det överhuvudtaget kan tänkas bero på?
Citera
2007-09-22, 12:40
Medlem
Defekt minne är en möjlighet, testa med annat ram/ bara köra med ena stickan om du har 2 eller mer.Växla minne om det inte fungerar. Testa med att köra en bootbar skiva.
Citera
2007-09-23, 01:50
Medlem
Jag hade ett liknande problem förut. Det visade sig att det var grafikkortet som inte fungerade. Den kom, ibland, in till windows, fast oftast bara till att den ska läsa in all hårdvara.
Testa att ta ur grafikkortet, och se vad som händer, det kanske funkar, eller så prövar du ovanstående metod!
Citera
2007-09-23, 01:56
Medlem
jag vet en som hade problem med att datorn startade om direkt efter uppstart.. men där fanns inga undantag.. det gick inte att komma åt bios ens.. men felet var då nätaggregatet.. dessvärre är det ju inte riktigt samma "symptom" på din dator så kolla det som nämdes med att testa köra med 1 minne och byta plats på dom eventuellet och sen kolla grafikkortet..
testa även att nolla bioset genom att dra ut strömkontakten till datorn,dra ut batteriet i moderkortet och vänta en liten stund.. sätt i allt igen och starta datorn.. har du tur är det bara något simpelt fel men lägg nätagget lite på tanke vid sidan om..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in