• 2
  • 3
2011-04-30, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Mnga pizzerior har vl sin hemlighet fr att gra sin pizzadeg, vissa stter i gg, andra l, olika mjlsorter, lite socker/honung osv osv. Har sttt p mnga hemliga pizzarecept

och jepp ven dom var ytterst hemliga

Jo det r sklart sant. Alla pizzabagares recept r hemliga men d varierar ocks kvalitn mellan de olika produkterna avsevrt.
Citera
2011-04-30, 16:19
Medlem
Finns det verkligen ngon pizzeria,som fortfarande gr egen deg...det tror inte jag,eftersom reglerna fr
jsdegsberedning har blivit vldigt strnga."P min tid,dvs 1982,gjorde vi (och alla andra ox)degen av:
Vetemjl och en liten del rgsikt,l/vattenblandning,hela gg,frskjst(eftersom degen skall frysas och kall jsas),socker och salt samt matolja...
Jag tycker att hemligheten lg i tomatbasen,den heter Campino,den kryddade vi upp..
Osten var p den tiden Vsterviks Grddost(fr fet fr min smak,gav gul fett hinna uppep...

Men standarden var bttre frr...d hann bagaren med att pensla kanterna och str oregano p din pizza.
Citera
2011-04-30, 17:24
Medlem
arnold2k5s avatar
I min vrld astntigt med hemliga recept...Ett phitt fr att knna sig speciell.
slutndan avgr frmst rvaror samt kockens skicklighet nd.
Citera
2011-04-30, 18:18
Medlem
Aakes avatar
Den korv jag gr lmnar jag inte ut receptet p och alla kvinnor lskar den s, den r s saftig sger dom
Citera
2011-04-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
I min vrld astntigt med hemliga recept...Ett phitt fr att knna sig speciell.
slutndan avgr frmst rvaror samt kockens skicklighet nd.

"I min vrld astntigt med hemliga recept"

Det m vara din sikt. Alla har vi vra hemligheter som vi inte vill delge andra.

"Ett phitt fr att knna sig speciell".

Har man inte rtt att f knna sig speciell d enligt dig?

"slutndan avgr frmst rvaror samt kockens skicklighet nd."

Vad spelar det fr roll hurpass bra rvaror man har om inte maten tillagas som den ska? Dessutom s r vl kockens skicklighet endel av hemligheten d det ju i regel r denne som har utformat sina recept.
Senast redigerad av Uggemugge 2011-04-30 kl. 20:36.
Citera
2011-04-30, 20:33
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Den korv jag gr lmnar jag inte ut receptet p och alla kvinnor lskar den s, den r s saftig sger dom

r det inte en felskriving?
Den korv jag har?
Ska det inte vara s att det r den som r saftig?

Min lasagne har jag som enda hemliga recept, lmnar inte ut det till andra n mina barn.
Men nr barnen lagar till den s frndras smaken s som sjlvklart r.
Kocken gr skillnad.
Citera
2011-04-30, 22:17
Medlem
Djupfryst 400gram torskt landar i ugn 220 grader ombddad med creimefrishe 3dl och en smulad kttbuljong ver det hela, 50 minuter med 230 grader. Serveras med kokt potatis .
Citera
2011-04-30, 22:57
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
Djupfryst 400gram torskt landar i ugn 220 grader ombddad med creimefrishe 3dl och en smulad kttbuljong ver det hela, 50 minuter med 230 grader. Serveras med kokt potatis .
Inte hemlig!
Du blir bannad p livstid!
Citera
2011-05-01, 13:35
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uggemugge
"I min vrld astntigt med hemliga recept"

Det m vara din sikt. Alla har vi vra hemligheter som vi inte vill delge andra.

"Ett phitt fr att knna sig speciell".

Har man inte rtt att f knna sig speciell d enligt dig?

"slutndan avgr frmst rvaror samt kockens skicklighet nd."

Vad spelar det fr roll hurpass bra rvaror man har om inte maten tillagas som den ska? Dessutom s r vl kockens skicklighet endel av hemligheten d det ju i regel r denne som har utformat sina recept.

Den sista meningen frsvann av ngon anledning...
det jag menade med rvaror etc r att ven om man delar med sig av recept r inte matlagning en exakt vetenskap (fr dom flesta iaf) utan det handlar mer om hur pass duktig man r i kket samt rvaror

Sjlvklart har man rtten att knna sig speciell men det r rtt tntigt att gra det genom att vgra dela med sig av ett jvla kakrecept med motivering "det har gtt i arv".
Frstr lixom inte vad man tjnar p att inte dela med sig? Vill man inte unna folk i sin omgivning njutningen av god mat?
Citera
2011-05-01, 14:11
Medlem
Imperators avatar
Ett extremt exempel frn min hemstad var tv systrar som hade ett konditori vars specialbullar (de kallades s av min far, men jag vet inte om det var det formella namnet) lr ha varit fantastiska. Dessvrre vgrade de att lmna ut receptet ens nr de pensionerade sig. De tog med sig det till graven.

Sjlv har man vl ngra familjerecept som r nedskrivna p diverse lsblad, men de r inga hemligheter. Frgar man snllt s fr man dem
Citera
2011-05-01, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Sjlvklart har man rtten att knna sig speciell men det r rtt tntigt att gra det genom att vgra dela med sig av ett jvla kakrecept med motivering "det har gtt i arv".
Frstr lixom inte vad man tjnar p att inte dela med sig? Vill man inte unna folk i sin omgivning njutningen av god mat?

Jag frstr nu ditt resonemang bttre men tntigt r vl nd att ta i. De flesta tycker sig skert ha en anledning till varfr de vljer att hlla sina recept fr sig sjlva.

Restauranger, bagerier etc. hller sina recept hemliga p.g.a att de inte vill ha konkurrans om sina produkter. Fr dem skulle det kunna innebra ekmonomiska frluster om de vore ppna med hur de gr tillvga d de tillverkar sina varor.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in