2007-09-21, 21:55
Medlem
Jag är lite sugen på att skaffa ett slott. Kanske inte just nu, men om ett par år. Frågan är ju bara, hur fan får man tag i ett? Köper ett begagnat? Bygger ett eget? Finns det slott här i Sverige till salu? Eller måste man kanske söka sig utomlands?

Nu finns det ju många olika typer av slott, men jag skulle kunna tänka mig att köpa något i den här stilen:

http://www.escapeartist.com/Travel/eBooks/Buying_Castle/allerton-castle.jpg

Vad tror ni ett sånt kan gå på? Hur moderna är de gamla slotten egentligen? Är det kallt och jävligt? Bredband? Vad tror ni folk skulle säga om man köpte en bit land och drog igång ett slottbygge komplett med vallgrav och hela kittet?
Citera
2007-09-21, 22:04
Medlem
Kanske dags att nypa sig själv i armen och fundera på om du är vaken eller inte?
Citera
2007-09-21, 22:07
Medlem
CashBlows avatar
Tycker att det är en underbar idé! Det är klart grabben ska ha ett slott.

Slottsbyggnaden i sig är antagligen inte speciellt dyr, då de är förknippade med så stora rörelsekostnader men ett slott plus ägor, värdiga ett slott, är nog lite dyrare...

2000 hektar är en lämplig landareal till större kåkar.
Citera
2007-09-21, 22:09
Medlem
Hilding Barcks avatar
Det var en dokumentär eller serie på discovery för ett tag sedan om att köpa sig ett eget slott och skaffa en adlig titel, jag har googlat lite men utan att hitta något av värde.
Du låter inte särskillt seriös, men om jag minns rätt var ett slott inte alls särskillt dyrt. Ett franskt slott är också mycket billigare än ett i england/skottland.
Ett slott i sverige kan du nog glömma, att bygga eget är troligen också oerhört dyrt.
Citera
2007-09-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Tycker att det är en underbar idé! Det är klart grabben ska ha ett slott.

Citat:
Slottsbyggnaden i sig är antagligen inte speciellt dyr, då de är förknippade med så stora rörelsekostnader men ett slott plus ägor, värdiga ett slott, är nog lite dyrare...

2000 hektar är en lämplig landareal till större kåkar.

Precis. Stora ägor hör ju liksom till. Fast det är inte dem som är prioritet ett. När man väl har sitt slott kan man ju liksom expandera, om ekonomin tillåter. För självklart hade jag inte tänkt att placera i mitt slott mitt i stan. Då borde det väl för övrigt handla om ett palats? Jag är inte säker på terminologin...

Frågan är ju hur dyrt det är med sten och så vidare. Någon som är i branchen kanske?
Citera
2007-09-21, 22:12
Medlem
Herr Reporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilding Barck
Det var en dokumentär eller serie på discovery för ett tag sedan om att köpa sig ett eget slott och skaffa en adlig titel, jag har googlat lite men utan att hitta något av värde.
Du låter inte särskillt seriös, men om jag minns rätt var ett slott inte alls särskillt dyrt. Ett franskt slott är också mycket billigare än ett i england/skottland.
Ett slott i sverige kan du nog glömma, att bygga eget är troligen också oerhört dyrt.

Sett samma dokumentär som du. Och speciellt dyrt var det ju faktiskt inte men underhållet av en så stor (och uråldrig) byggnad kostar rätt saftigt. Inte för att jag tror att TS nu ens övervger köpa ett slott på riktigt...
Citera
2007-09-21, 22:13
Medlem
xxxandors avatar
Jag har en bekant som bor i ett stort fint gammalt slott.
Citera
2007-09-21, 22:14
Medlem
Citat:

Någon adlig titel är jag inte intresserad av över huvud taget...

Citat:
Du låter inte särskillt seriös, men om jag minns rätt var ett slott inte alls särskillt dyrt.

Jag är visst seriös, även om det troligtvis kommer dröja ett bra tag innan man har kapitalet som krävs. Och nej, jag har också förstått att ett slott inte alls är astronomiskt dyrt, eller åtminstonne inte så dyrt som man skulle kunna tänka sig.
Citera
2007-09-21, 22:20
Medlem
CashBlows avatar
Om det bara är själva byggnaden som är intressant kan jag faktiskt tänka mig att man kan köpa gamla slitna slott i Polen, Rumänien, Ungern etc för spottstyvrar.

Herrgårdsbyggnader i Sverige, utan mark, på vischan kostar inte heller mycket. Oftast är de dock uppförda i trä, riktiga slott skall vara gjorda i huggen sten. Dessvärre har vi relativt få slott i Sverige till skillnad från övriga Europa där det fanns fler och mindre furstendömen. Sydeuropa kryllar av slott.
Citera
2007-09-21, 22:28
Medlem
Citat:
Om det bara är själva byggnaden som är intressant kan jag faktiskt tänka mig att man kan köpa gamla slitna slott i Polen, Rumänien, Ungern etc för spottstyvrar.

Herrgårdsbyggnader i Sverige, utan mark, på vischan kostar inte heller mycket. Oftast är de dock uppförda i trä, riktiga slott skall vara gjorda i huggen sten. Dessvärre har vi relativt få slott i Sverige till skillnad från övriga Europa där det fanns fler och mindre furstendömen. Sydeuropa kryllar av slott.

Ah! Naturligtvis bör man kolla in östeuropa! Frågan är bara om man verkligen vill bo där? Nej, jag tror jag skulle vilja ha mitt slott i norra europa eller möjligtvis ett regnpiskat England/Skottland. Hm...

Hittade för övrigt de här killarna, de verkar bygga slott: http://www.castlemagic.com/

De har även en del information om hur man själv bygger sig ett.
Citera
2007-09-21, 22:55
Medlem
Raschs avatar
Nämen ser man på! Inte bara mig tanken har slagit då med andra ord..

Här har du ett bättre begagnat slott, enda jag hittat på annons hittills:

http://beskrivning.bovision.se/description.aspx?guid=75127053&banner=1

Jag tycker också det skulle vara trevligt att äga ett slott, men det verkar inte finnas alltför många till salu..
Citera
2007-09-21, 22:57
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Jag är lite sugen på att skaffa ett slott. Kanske inte just nu, men om ett par år. Frågan är ju bara, hur fan får man tag i ett? Köper ett begagnat? Bygger ett eget? Finns det slott här i Sverige till salu? Eller måste man kanske söka sig utomlands?

Nu finns det ju många olika typer av slott, men jag skulle kunna tänka mig att köpa något i den här stilen:

http://www.escapeartist.com/Travel/eBooks/Buying_Castle/allerton-castle.jpg

Vad tror ni ett sånt kan gå på? Hur moderna är de gamla slotten egentligen? Är det kallt och jävligt? Bredband? Vad tror ni folk skulle säga om man köpte en bit land och drog igång ett slottbygge komplett med vallgrav och hela kittet?

skaffa dig en stor tomt och låt bygga ett slott, då får du ju precis som du vill!?

har du råd att köpa ett slott i kaliber med den du länka så e nog bredband bland de sista du behöver oroa dig för?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in