• 1
  • 2
2007-09-21, 20:56
Medlem
ZätaGustavs avatar
Jag har länge tjafsat med pölsahatare men aldrig lyckats övertyga dessa om pölsans förträfflighet i det svenska köket. Nu väntar jag in lite svar i en annan tråd och tänkte passa på att efterfråga ett schysst recept på pölsa.

Ni vet mormorsvarianten som inte innehåller några njurar eller slika ting? En ren och rak norrländsk pölsa bara?

/Zäta - hungrig
Citera
2007-09-21, 21:06
Bannlyst
Ät korv och kål. Låt maten ligga i några timmar i magen. Spy sedan upp den i en kastrull. Värm. Njut med ett glas mineralvatten och några mackor.

// Roger P.
Citera
2007-09-21, 21:26
Medlem
ZätaGustavs avatar
Nä, nu var det varken skånsk äggakaga, spiddekagga eller skånsk kalaops jag var ute efter. Utan pölsa.
Citera
2007-09-21, 21:29
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ät korv och kål. Låt maten ligga i några timmar i magen. Spy sedan upp den i en kastrull. Värm. Njut med ett glas mineralvatten och några mackor.

// Roger P.

Har läst många av dina inlägg här i mat och dryck delen i detta forum, men det där car då det sämsta jag har hört dig säga.

Pölsa, är bland det godaste jag har ätit, skulle lätt kunna äta det som lördags och söndags mat.
Citera
2007-09-21, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anrora
Har läst många av dina inlägg här i mat och dryck delen i detta forum, men det där car då det sämsta jag har hört dig säga.
Inte alls. Jag har ätit pölsa en säger en gång och den gången smakade det ljummen spya. Faktiskt. Jag överdriver inte. Pölsan kom på någon typ av konservburk, kanske Felix eller någon liknande? Oavsett tillverkare och förpackning så var det en mörkbrun sörja med klumpar i som smakade som man smakar i munnen när man fyllespytt.

// Roger P.
Citera
2007-09-21, 21:35
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Inte alls. Jag har ätit pölsa en säger en gång och den gången smakade det ljummen spya. Faktiskt. Jag överdriver inte. Pölsan kom på någon typ av konservburk, kanske Felix eller någon liknande? Oavsett tillverkare och förpackning så var det en mörkbrun sörja med klumpar i som smakade som man smakar i munnen när man fyllespytt.

// Roger P.

Fel, det ska vara en grå, smetliknade konstistens. Vill du smaka pölsa men inte laga det så köp nån lokalslakares, den smakar mint.
Citera
2007-09-21, 21:40
Bannlyst
Citat:
Fel, det ska vara en grå, smetliknade konstistens. Vill du smaka pölsa men inte laga det så köp nån lokalslakares, den smakar mint.
Det var kanske tillverkarens försök att få fram en mintsmak som gjorde att det hela smakade magsyra?

// Roger P.
Citera
2007-09-21, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Jag har länge tjafsat med pölsahatare men aldrig lyckats övertyga dessa om pölsans förträfflighet i det svenska köket. Nu väntar jag in lite svar i en annan tråd och tänkte passa på att efterfråga ett schysst recept på pölsa.

Ni vet mormorsvarianten som inte innehåller några njurar eller slika ting? En ren och rak norrländsk pölsa bara?

/Zäta - hungrig

Den som söker han finner..

http://64.233.183.104/search?q=cache...lnk&cd=1&gl=se

Håll till godo!

(Var tvungen att länka till den cache'ade sidan eftersom coop tydligen inte tycker om att man direktlänkar till deras recept)
Citera
2007-09-21, 23:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Kallades ju lungmos förr i tiden: så mosade lungor kan ju vara bra att anskaffa..?

Allvarligt talat: pölsa är en delikatess. Norrlandspölsan (den blåvita burken) förträfflig, några stekta ägg och rödbetor till... så varför göra egen?
Citera
2007-09-22, 12:32
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Det var kanske tillverkarens försök att få fram en mintsmak som gjorde att det hela smakade magsyra?

// Roger P.

Naturligtvis så smakar inte pölsan mint, det är ett talessätt ifrån percy i nilecity
Citera
2007-09-22, 21:48
Bannlyst
Citat:
Naturligtvis så smakar inte pölsan mint, det är ett talessätt ifrån percy i nilecity
Tja, vad sjutton vet jag? Jag åt möget vid ett tillfälle och då smakade det spya. Jag har inte försökt mig på rätten vid några fler tillfällen och därför inte kunnat fastslå hur en ordentligt tillagad pölsa ska smaka. Mintsmak är därför en fullt möjlig essens. Jag vet som sagt inget om pölsa.

// Roger P.
Citera
2007-09-23, 00:29
Medlem
jenas avatar
Citat:

// Roger P.

Muhahaha, WORD man!!!!!! Pölsa och blodpudding är fan det enda jag inte äter! Hund? Jajamän, ätit! Orm? Jajamän, ätit! MEN ALDRIG mer pölsa och blodpudding!

/jena
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in