Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-21, 20:10
  #1
Medlem
Lord Ralphs avatar
Godafton. Problemet är följande: Jag tänkte ominstallera windows, då gick skivan inte igång av sig självt, jag fick tips av en datorkunnig vän att lägga cd/dvd på plats 1 i bios(vet inte hur jag ska förklara detta, men tror ni förstår vad jag menar) det blev ingen skillnad alls. Sen provade jag att ta dissable på alla 3 alternativ utan 1an där jag hade cd/dvd. Jag har nu altså om jag förstår det rätt ställt in så att datorn ska starta utan hårddisken. Men det händer fortfarande ingenting när det kommer upp en text där det står: tryck på valfri tangent för att starta med cdn.
Windows startat och fungerar fortfarande som vanligt.
Jag har sparat inställningarna i bios, jag vore tacksam för hjälp omgående. Som ni nog ser är jag inget geni inom datorer.
Tack på förhand.
/ Raymond
Citera
2007-09-21, 20:35
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Det kan vara så att du har ett USB tangentbord som inte är aktiverat förrän windows har startat. I.o.f.s skriver du att du ändrat i bios vilket talar mot det men kolla så att det står något om USB på tankentbordet i bios'en
Citera
2007-09-21, 20:49
  #3
Medlem
Lord Ralphs avatar
Jag har inget "vanligt" tangentbord men du hade rätt om att det är ett usb tangentbord jag använder.
Vart i bios hittar jag det om usb tangentbordet som du sa?
Och varför går datorn som vanligt när jag om jag har uppfattat det rätt ställt in att den ska starta utan hårddisk?
Citera
2007-09-21, 21:04
  #4
Medlem
Lord Ralphs avatar
Om det vore tangentbordet skulle det inte gå att öppna bios kom jag just på
Citera
2007-09-21, 21:18
  #5
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ralph
det står: tryck på valfri tangent för att starta med cdn.

Jag har ett väldigt, väldigt svagt minne av någon problemmaskin när antingen W2k eller XP var nytt och en liknande situation uppstod. Lösningen den gången var att trycka mellanslag och inte "valfri tangent"/Enter/whatever för att komma vidare med CD-boot.

Långskott som kanske även funkar i det här fallet, pröva!
Citera
2007-09-21, 21:18
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ralph
Om det vore tangentbordet skulle det inte gå att öppna bios kom jag just på
Ja precis...

Det konstiga är att du får upp texten "Tryck ner valfri tangen för att starta på cd'n" den kommer bara upp om du har cd'n i Är du säker på att du har en bootbar original XP skiva i cd spelaren ?
Citera
2007-09-21, 21:32
  #7
Medlem
Lord Ralphs avatar
Det funkade icke med mellanslag.
Problemet kanske är att jag har 2 cd spelare, men jag har testat med cdn i båda
Citera
2007-09-22, 00:14
  #8
Medlem
Du ska aktivera "Legacy USB" i BIOS för att kunna använda ditt USB-tangentbord vid uppstart (ja, det fungerar för att komma in i BIOS setup men inte senare - dock är det två helt olika saker från datorns sida sett). Prova detta så ska du nog se att det fungerar!
Citera
2007-09-22, 00:14
  #9
Medlem
LKCs avatar
Din bios är inställd och rätt för att boota från skiva eftersom texten "Tryck ner valfri tangen för att starta...".
Detta låter mer som att det är något fel på skivan? Jag har haft ett liknande fel på en skadad skiva för en tid sedan.
När du trycker på en tangent vid texten, försöker datorn då att läsa från skivan (lyssna om skivan spinner på lite extra och läses) eller kör den bara vidare direkt utan reaktion?

Har du möjlighet så prova med en annan bootbar disk, gärna en annan XP skiva och se vad som händer.

Du kan också lägga om dina cd-läsare i bios så att den andra hamnar på firstboot och försöka starta från den.
Citera
2007-09-22, 13:13
  #10
Medlem
Lord Ralphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Du ska aktivera "Legacy USB" i BIOS för att kunna använda ditt USB-tangentbord vid uppstart (ja, det fungerar för att komma in i BIOS setup men inte senare - dock är det två helt olika saker från datorns sida sett). Prova detta så ska du nog se att det fungerar!


Jag har letat men inte hittat "Legacy USB"
Vart i BIOS hittar jag det ?
Citera
2007-09-22, 13:15
  #11
Medlem
Lord Ralphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKC
Din bios är inställd och rätt för att boota från skiva eftersom texten "Tryck ner valfri tangen för att starta...".
Detta låter mer som att det är något fel på skivan? Jag har haft ett liknande fel på en skadad skiva för en tid sedan.
När du trycker på en tangent vid texten, försöker datorn då att läsa från skivan (lyssna om skivan spinner på lite extra och läses) eller kör den bara vidare direkt utan reaktion?

Har du möjlighet så prova med en annan bootbar disk, gärna en annan XP skiva och se vad som händer.

Du kan också lägga om dina cd-läsare i bios så att den andra hamnar på firstboot och försöka starta från den.
Det är inte fel på skivan eftersom killen jag fick skivan av provade det på 2 datorer innan jag fick den.
Jag märkte inte att det lät på något sätt när jag lade i skivan, men när jag satte i skivan i den andra cd-spelaren då lät det.
Citera
2007-09-22, 14:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ralph
Jag har letat men inte hittat "Legacy USB"
Vart i BIOS hittar jag det ?

Om du berättar vilken BIOS-tillverkare (brukar stå överst när du är inne i BIOS) du har eller vilken modell av moderkort du har går det att svara mer exakt på din fråga. Olika BIOS ser olika ut nämligen...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback