• 1
  • 2
2007-09-21, 19:18
Medlem
När jag tänker på religion så kommer denhär gubben upp : i princip.

Allt i livet går ut på att göra en själv lycklig, och religion är någonting man kan vända sig till när man är osäker/underlägsen

Det var vad en vis man sa till mig en gång. Jag tycker att det låter som en ganska bra teori. Folk som offrar sina liv till att göra massa onödiga saker för att få hjälp i livet och komma till himlen i stort sett. tragiskt.

--------------------------------------------------------------------------

Nu är jag inte alls påläst innom religion men jag är 100% övertygad om att jag aldrig skulle börjat tro på någonting även fast jag hade fördjupat mig i det heller.

Jag ser religion och tro som något otroligt löjligt men samtidigt fruktansvärt tragiskt.

Många religösa människor slösar bort en stor tid av sitt liv på religion.
ber, besöker kyrkor, och utför ritualer. Och anpassar hela sitt liv efter någonting som inte finns. bär slöja, ja u name it.

Hur tror ni världen skulle sett ut utan religion? ingen tro alls. inga gudar eller annat bullshit?. Och finns det nå andra som ser stor del av världen som helt fucked upp?

T.ex dethär med WTC, hade det hännt om det inte fanns nån Allah? (om det inte nu va U.S.A själv som va terroristerna som jag tror på)
Citera
2007-09-21, 19:44
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grevas
--------------------------------------------------------------------------

Jag ser religion och tro som något otroligt löjligt men samtidigt fruktansvärt tragiskt.

Många religösa människor slösar bort en stor tid av sitt liv på religion.
ber, besöker kyrkor, och utför ritualer. Och anpassar hela sitt liv efter någonting som inte finns. bär slöja, ja u name it.

Hur tror ni världen skulle sett ut utan religion? ingen tro alls. inga gudar eller annat bullshit?. Och finns det nå andra som ser stor del av världen som helt fucked upp?

T.ex dethär med WTC, hade det hännt om det inte fanns nån Allah? (om det inte nu va U.S.A själv som va terroristerna som jag tror på)

För många kan religion vara något positivt. Det ger livet innehåll och något att hoppas på. För andra kan det vara negativt, krav och hot om straff om man inte följer olika regler. Hur det skulle sett ut om all religion avskaffades är inte helt lätt att veta. Man har ju gjort försök att förbjuda religionsutövning, t ex i Sovjet.
Citera
2007-09-21, 20:51
Medlem
Alla religioner har i stort sett samma grundsatser. Problemet är att olika religioner tävlar inbördes mot varandra. Religion i sig är inte fel; bara de olika riktningarna som uppkommit under världshistorien.

Folk har glömt budskapen och lyder trosbekännelsen för vardera religion. Inte bra om man vill skapa fred och harmoni i världen.
Citera
2007-09-21, 23:09
Medlem
snömannens avatar
Att vara religiös är ett slags mänskligt behov, som finns i olika hög grad hos olika människor. Man kan ju fråga sig hur världen hade sett ut om vi inte hade detta behov.

Man man även fundera över hur världen skulle se ut om vi förbjöds att utöva någon religion.

Vet inte vilket av dessa alternativ du hade i tankarna?
Citera
2007-09-21, 23:19
Medlem
möbelklisters avatar
Jag ser religion som (i bästa fall) en primitiv form av filosofi.
Citera
2007-09-21, 23:36
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Jag ser religion som (i bästa fall) en primitiv form av filosofi.

Syftet med filosofi är, som jag ser det, att försöka kommer fram till hur världen är beskaffad. Vad som är sant och vad som inte är sant.

Religion handlar inte om sanningssökande på samma sätt. Det rör sig snarare om olika sätt att förhålla sig till sånt som vi inte vet så mycket, eller inget, om. T ex vad som händer efter döden.

Men visst händer det ganska ofta att religionen ger sig in i sånt som är filosofins eller vetenskapens område...
Citera
2007-09-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Att vara religiös är ett slags mänskligt behov, som finns i olika hög grad hos olika människor. Man kan ju fråga sig hur världen hade sett ut om vi inte hade detta behov.

Man man även fundera över hur världen skulle se ut om vi förbjöds att utöva någon religion.

Vet inte vilket av dessa alternativ du hade i tankarna?

Som jag ser det och säkert många andra, så var det ingen skäggig gubbe för 2007 år sedan (eller var det då ? ) en skäggig gubbe som gick på vatten och sedan blev korsfäst osv.

Så det jag mest hade i tankarna var om det inte hade hänt, den historian hade aldrig kommit till, inte andras religion historia heller, inge bibel, hela gud och himlen efter döden, be och bära slöja inte fanns.

Att det var en värld som inte hade hela den grejjen
Citera
2007-09-21, 23:49
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Syftet med filosofi är, som jag ser det, att försöka kommer fram till hur världen är beskaffad. Vad som är sant och vad som inte är sant.

Då har vi lite olika syn på vad filosofi är (eller bör vara). Jag anser att det du beskriver är vetenskapens uppgift, medan filosofin bör syfta till att ge oss vägledning i hur vi som människor bör leva våra liv. En sådan uppgift kan man säga att även religionen har, och har haft.
Citera
2007-09-22, 00:02
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grevas
Som jag ser det och säkert många andra, så var det ingen skäggig gubbe för 2007 år sedan (eller var det då ? ) en skäggig gubbe som gick på vatten och sedan blev korsfäst osv.

Så det jag mest hade i tankarna var om det inte hade hänt, den historian hade aldrig kommit till, inte andras religion historia heller, inge bibel, hela gud och himlen efter döden, be och bära slöja inte fanns.

Att det var en värld som inte hade hela den grejjen

ok, det tolkar jag som hur världen hade sett ut om vi inte hade något religiöst behov. Så länge det religiösa behovet finns där tror jag vi kommer vi att fortsätta hitta på religioner. Hade det inte varit kristendomen eller isalm så hade vi hittat på något annat (förmodligen något liknande).

Men om vi inte hade haft något behov av att skapa religioner. En intressant fråga.

Det är möjligt att det hade varit bättre för oss om vi inte hade haft något religiöst behov.
Citera
2007-09-22, 00:20
Medlem
Citat:
ok, det tolkar jag som hur världen hade sett ut om vi inte hade något religiöst behov. Så länge det religiösa behovet finns där tror jag vi kommer vi att fortsätta hitta på religioner. Hade det inte varit kristendomen eller isalm så hade vi hittat på något annat (förmodligen något liknande).

Men om vi inte hade haft något behov av att skapa religioner. En intressant fråga.

Det är möjligt att det hade varit bättre för oss om vi inte hade haft något religiöst behov.

Japp det är såna svar jag letar efter.

Jag tror också att det hade vart bättre för oss. Om människor hade kunnat leva utan det så hade ju många hafft mycket mer tid för nöje. Göra andra saker. Ändra ödet
Citera
2007-09-22, 03:17
Medlem
BlackMetals avatar
Utan religion hade vi inte bara bott på en planet vid det här laget
Citera
2007-09-22, 10:27
Bannlyst
Utan religion hade alla varit vänner och skrattat tillsammans
Citera
  • 1
  • 2