2007-09-21, 18:45
Bannlyst
Om jag förstått det rätt så kan man ha två datorer inkopplade till en och samma skärm?

Nu är det så att jag köpt ny dator och skärm, ca 1 månad sen.
Har min gamla dator som är ca 6 år gammal, kan jag koppla in den?

Om ja, hur ska jag gå tillväga.. vilka kablar behöver jag?
Vet att jag har några kablar kvar som jag fick med nu när jag köpte senaste datorn.

Som ni märker så är jag okunnig, så skriv så tydligt som möjligt!
Tack på förhand!
Citera
2007-09-21, 19:00
Medlem
Offices avatar
Hur hade du tänkt dig att du skulle se bilden från din gamla dator?
Citera
2007-09-21, 19:17
Medlem
MaZtoRs avatar
Du kan nog koppla in 100000000000000 datorer till samma skärm. Men du kan bara se bilden från en dator åt gången.
Citera
2007-09-21, 19:20
Medlem
sparlunds avatar
På nya skärmar är det vanligt att du har både analog (VGA) och digital (DVI) ingång. På din nya dator har du säkert ett DVI uttag som du kan koppla till skärmen, ser ut såhär :http://www.ngohq.com/images/articles...Dual%20DVI.JPG
Analog utgång ser ut såhär: http://www.avtoolbox.com/images/1t-vga-catrx-rear.jpg
Så det första du kan göra är att kolla på båda datorerna vilka av dessa utgångar du har, och sedan vilka ingångar du har på skärmen. Sen kan vi gå vidare till hur man gör.. =)
Citera
2007-09-21, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
På nya skärmar är det vanligt att du har både analog (VGA) och digital (DVI) ingång. På din nya dator har du säkert ett DVI uttag som du kan koppla till skärmen, ser ut såhär :http://www.ngohq.com/images/articles...Dual%20DVI.JPG
Analog utgång ser ut såhär: http://www.avtoolbox.com/images/1t-vga-catrx-rear.jpg
Så det första du kan göra är att kolla på båda datorerna vilka av dessa utgångar du har, och sedan vilka ingångar du har på skärmen. Sen kan vi gå vidare till hur man gör.. =)

Yes, det ser ut så som du säger Är det då att jag kopplar in vga-kabeln från min gamla dator in i nya skärmen och sen är det bara att byta mellan digital och analog?

En extrafråga men internet går inte att ha på den gamla om jag nu inte kopplar upp det eller? Och om jag gör det, blir det segare med två datorer som har internetuppkoppling samtidigt!?
Citera
2007-09-21, 19:54
Medlem
JRoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackEagle
Yes, det ser ut så som du säger Är det då att jag kopplar in vga-kabeln från min gamla dator in i nya skärmen och sen är det bara att byta mellan digital och analog?

En extrafråga men internet går inte att ha på den gamla om jag nu inte kopplar upp det eller? Och om jag gör det, blir det segare med två datorer som har internetuppkoppling samtidigt!?
Det kan man göra, moderna skärmar brukar oftast ha en knapp för att switcha mellan digital & analog signal!
Jag skulle dock rekommendera dig att skaffa en KVM-switch istället, kostar inte mer än ett par hundra.. Då kan du utöver bild ha samma tangentbord, mus & usb-prylar delat på flera datorer också!

Angående extrafrågan så går det att köra internet på den gamla också, förutsatt att du antingen fixar en router, eller ställer in internetdelning & kopplar in den i ett sekundärt nätverkskort på din nya dator. (kör den som proxy eller liknande, kan vara lite struligt dock).
Citera
2007-09-21, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JRole
Det kan man göra, moderna skärmar brukar oftast ha en knapp för att switcha mellan digital & analog signal!
Jag skulle dock rekommendera dig att skaffa en KVM-switch istället, kostar inte mer än ett par hundra.. Då kan du utöver bild ha samma tangentbord, mus & usb-prylar delat på flera datorer också!

Angående extrafrågan så går det att köra internet på den gamla också, förutsatt att du antingen fixar en router, eller ställer in internetdelning & kopplar in den i ett sekundärt nätverkskort på din nya dator. (kör den som proxy eller liknande, kan vara lite struligt dock).

Knappen du talar om har jag Har nu kopplat ihop allt, får lov och använda två set tangentbord och mus tills jag fixar allt det där du skriver om. Router ska också fixas. 6 års data får ej kastas bort!

Tack för alla svar!
Citera
2007-09-22, 00:33
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackEagle
6 års data får ej kastas bort!

Flytta över all data till nya burken då? Slipper du krångla...
Citera
2007-09-22, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Flytta över all data till nya burken då? Slipper du krångla...

Blir för mycket på den nya datorn som också ska fyllas dem kommande åren, sparar också pats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in