2007-09-21, 18:29
Medlem
Emetofilias avatar
OK - Telia 24 Mbit med 48.0 Mbit/s som genomsnittlig trådlös nätverksanslutning...

Jag sitter på en D-Link-router (modell "D-Link DI-624" eller "D-Link DI-784" - för stressad för att kolla just nu, men dem är generellt lika) länkat till fyra datorer, två av dem är laptops med trådlös anslutning, de andra två är stationära.

Jag har genomsnittligt 30-54 Mbit/s över den trådlösa nätverksanslutningen, men huvuddatorn, som är min brors, ligger på 108 Mbit/s stabilt. Är detta normalt eller kan man åtgärda det med att fördela Mbit'en så att det står lika på alla fyra datorerna?

Tack för kommande snabba svar!
Citera
2007-09-21, 18:51
Medlem
24Mbit är 24Mbit. Du kan omöjligt få 48Mbit.

Du kan möjligtvis få 48Mbit mellan routern och din datorn. Men fan inte mellan din dator och WAN.
Citera
2007-09-21, 18:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Det beror väl på vad du har för nätverkskort i datorerna... 54 är vanlig G standard 108 är G+ säkert någon D-Link special :-) det är inte säkert alla dina kort klarar G+ Orsaken till att den fladdrar kan vara störningar typ trådlös telefon, mikrovågsugn eller andra trådlösa apparater...

Det som rapporteras är uppkopplingen inte den verkliga överföringshastigheten. Har du 54 så klarar den din 24 lina
Citera
2007-09-21, 21:34
Medlem
vulenhs avatar
Du kan ju inte ha nätverkskort som bara klarar 54 Mbit/s och på fullt allvar tro att du ska få ut 108 Mbit/s. Så svårt är det inte att räkna ut. Bara att skaffa 108 Mbit/s nätverkskort om du nu vill få ut det.
Citera
2007-09-22, 12:41
Medlem
stefffes avatar
Verkar ju som att du har 54mbit-kort i de bärbara och 108mbit i den stationära?
Byt ut korten i de bärbara om du vill ha högre hastighet internt, mot nätet spelar det ju ingen roll då du har 24mbit som du uppnår utan problem med 54mbit..
Citera
2007-09-22, 15:02
Medlem
54Mbit räknat enligt den trådlösa "standarden" blir ungefär 15-20Mbit i praktiken då resten försvinner i med olika saker som kan sammanfattas som "overhead". Data behöver skickas om, det skickas extra data för att garantera att data kommer fram o.s.v. Läs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/802.11g#802.11g om du nu är intresserad - kontentan är att du kan vara glad om du får upp det trådlösa nätet i 20 Mbit i praktiken (till skillnad vad tillverkarna vill få dig att tro) också då du har flera datorer igång samtidigt som mycket väl kan störa ut varandra så hastigheten går ner till 5-10 Mbit.

F.ö. är ditt 24Mbit bredband från telia knappast kapabelt till mer än 5-10 Mbit i praktiken ändå (även där resultatet av fri marknadsföring utan koppling till vad som faktiskt är sant) - så att det trådlösa nätet är långsammare än vad du tror är inte en begränsning.

Ditt problem med att dina 54Mbit-nätverkskort inte når denna hastighet beror nog på störningar mellan dem och din router/modem/vaddunukallardet. Antingen är störningarna p.g.a. tjocka väggar mellan punkterna, eller för att du har annan utrustning som använder radiosignaler för att kommunicera (bluetooth använder samma frekvenser som ditt trådlösa nät, kan störa), eller för att din/grannens micro är igång. Det finns inget sätt att "fördela" så alla får samma hastighet då din router och dina nätverkskort hela tiden gör allt de kan för att arbeta så snabbt som de bara kan - det finns ingen koppling mellan de olika kortens hastigheter.
Citera
2007-09-22, 16:21
Medlem
Emetofilias avatar
Tack för all hjälp! Jag är lite oteknisk kring datorteknik, men era kommentarer var till stor hjälp!
Citera
2007-09-22, 17:02
Medlem
stefffes avatar
Ja telias 24mbit är lite luddigt, men 5-10mbit är nog lite väl..

Jag ligger mellan 18-20...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in