Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2007-09-26, 17:45
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Placebo? Nej de är kemikaliskt olag i hjärnan. Placebo är något helt annat och går icke att prata om depressioner som placebo.
Ja, men den kemiska obalansen kan mycket väl vara självorsakad. Anser man sig ledsen så blir det värre än om man inte gör det, även om det står likadant till i skallen. Problemet förvärrar sig självt så att säga. Placebo innebär ju att du upplever något som inte är sant, men egentligen är det ju sant i din skalle. Samma sak ungefär alltså. Även det "kemiskt".

Tillägg: Vad jag menar är att man påverkar sitt tillstånd genom att ha en viss inställning. Är man redan från början inställd på att "tapping" inte fungerar så kommer det antagligen heller inte göra det.
Citera
2007-09-28, 20:26
Medlem
karjalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sailaways
Defeat Depression!
http://www.youtube.com/watch?v=MkpLR4WzIBc

Det här tycker jag fungerar bättre.
den fick mig faktiskt att småle litet i min depression
Citera
2007-09-29, 03:14
Medlem
Mizz Skånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
Haha.....sant =)
Har sett några varianter på det där...läste nåt i Aftonbladet på nätet om det. Kan det inte handla om att man liksom skapar distans till sina känslor genom att man utför de där grejerna - en del av dem är ju rätt löjliga (som det där hummandet t ex)? Tror det handlar om att lugna sig själv på nåt vänster...

hummandet ger vibrationer och vibrationer går in i våra egna vibrationer vi har i vår kropp.. o öppnar upp..
Citera
2007-09-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mizz Skåne
hummandet ger vibrationer och vibrationer går in i våra egna vibrationer vi har i vår kropp.. o öppnar upp..

Då borde det ju funka lika bra att sjunga i kör, som jag gör
Citera
2007-10-01, 18:55
Medlem
Mizz Skånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cafergot
Då borde det ju funka lika bra att sjunga i kör, som jag gör

ja dom säger ju det.. caroline af ugglas brukar ju prata om det i tv.. sin sångterapi..
Citera
2007-10-02, 21:39
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:
Tycker man att det är trams så kanske man inte vill bli glad ändå. Depression är ju som sagt placebo i sig självt.

Vad snackar du för strunt. Depression är inte placebo. Förklara dej! Kul att du talar om en jävla massa lidande som placebo.
Citera
2007-10-03, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fellatio
Whoaaa! Kolla in detta! http://www.youtube.com/watch?v=6r7OZwhcqxY&NR=1 Jag testade nyss och det funkade till min stora förvåning oerhört bra!

Testa och säg vad ni tycker! Frågar ni mig så är det då inte humbug! Det kallas tydligen för tapping, och jag har inte en aning om vad det bygger på

Det var ju bara jobbigt. Storgråter som innan.
Citera
2007-10-03, 18:39
Medlem
Herr Reporters avatar
Ja jävlar vad bra man mår nu!

Citera
2007-10-03, 19:11
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Vad snackar du för strunt. Depression är inte placebo. Förklara dej! Kul att du talar om en jävla massa lidande som placebo.
Ta det lugnt nu. Man skulle kunna säga depression är placebo egentligen, om man nu faktiskt vet vad placebo egentligen är.
Placebo är inte lika med fantasi, placebo är lika med utsläpp av signalämnen i synapserna utan utan kemiskt hjälpmedel, skulle man kunna säga. Placebo är när man tror att något kommer att ha effekt och hjärnan svarar på det genom att verkligen ge det effekt. Det är oerhört effektivt, och är inte fantasi. Det är en fysisk effekt som framkallas psykiskt skulle man kunna säga.
Så, det han menade är ju att det är likvärdigt. Depression beror oftast på ett underskott av singalämnena (huvudsakligen Serotonin och Dopamin) i synapserna. Placebo kan öka Serotin och Dopamin-halterna. Alltså torde det vara rätt likvärdigt, motsatser, om man ser på det så.

Såg för ett tag sedan en dokumentär där de visade effekten på försökspersoner (just då mot smärta, där det brukar fungera bäst). En grupp försökspersoner fick ett piller som sades "öka" smärtan mellan en annan grupp fick ett piller som skulle "minska", smärtan. Båda pillersorterna var helt verklösa kemiskt.
Gruppen som fick pillrerna som "ökade" reagerade direkt och hoppade till, nästan skrek av smärta när de fick elchocker.
Gruppen som fick pillrerna som "minskade" reagerade knappt alls, hoppade varken till eller dylikt, det bara kittlades lite enligt dem.
De fick likvärdiga elchocker, så deras hjärnor hade förberett sig på en effekt och reglerat opioidmängderna efter det. Inte konstig alls när man tänker på det. Jag menar känslor fungerar ju på samma sätt. Varför skulle inte placebo göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Reporter
Ja jävlar vad bra man mår nu!

Som sagt, kritik fungerar sällan i kombination med Placebo. Jämför med akupunkturkritiker eller program såsom I-Doser.

Märker nu jag spårat rätt rejält (inget ovanligt med mina inlägg), men det jag ville komma fram till var att denna metod mycket väl kan fungera, om man tror på den!
Nu när ni vet sanningen bör ni väl inte ha några problem med att tro att metoden fungerar, eller?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in