Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Vad snackar du för strunt. Depression är inte placebo. Förklara dej! Kul att du talar om en jävla massa lidande som placebo.
Ta det lugnt nu. Man skulle kunna säga depression är placebo egentligen, om man nu faktiskt vet vad placebo egentligen är.
Placebo är inte lika med fantasi, placebo är lika med utsläpp av signalämnen i synapserna utan utan kemiskt hjälpmedel, skulle man kunna säga. Placebo är när man tror att något kommer att ha effekt och hjärnan svarar på det genom att verkligen ge det effekt. Det är oerhört effektivt, och är inte fantasi. Det är en fysisk effekt som framkallas psykiskt skulle man kunna säga.
Så, det han menade är ju att det är likvärdigt. Depression beror oftast på ett underskott av singalämnena (huvudsakligen Serotonin och Dopamin) i synapserna. Placebo kan öka Serotin och Dopamin-halterna. Alltså torde det vara rätt likvärdigt, motsatser, om man ser på det så.
Såg för ett tag sedan en dokumentär där de visade effekten på försökspersoner (just då mot smärta, där det brukar fungera bäst). En grupp försökspersoner fick ett piller som sades "öka" smärtan mellan en annan grupp fick ett piller som skulle "minska", smärtan. Båda pillersorterna var helt verklösa kemiskt.
Gruppen som fick pillrerna som "ökade" reagerade direkt och hoppade till, nästan skrek av smärta när de fick elchocker.
Gruppen som fick pillrerna som "minskade" reagerade knappt alls, hoppade varken till eller dylikt, det bara kittlades lite enligt dem.
De fick likvärdiga elchocker, så deras hjärnor hade förberett sig på en effekt och reglerat opioidmängderna efter det. Inte konstig alls när man tänker på det. Jag menar känslor fungerar ju på samma sätt. Varför skulle inte placebo göra det?
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Reporter
Ja jävlar vad bra man mår nu!

Som sagt, kritik fungerar sällan i kombination med Placebo. Jämför med akupunkturkritiker eller program såsom I-Doser.
Märker nu jag spårat rätt rejält (inget ovanligt med mina inlägg), men det jag ville komma fram till var att denna metod mycket väl kan fungera, om man tror på den!
Nu när ni vet sanningen bör ni väl inte ha några problem med att tro att metoden fungerar, eller?