Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-21, 16:14
Medlem
Jag har bara kört go-kart på bana tidigare men tycker att det är himla roligt. Har dock fått smak för mer. Det jag undrar är:

1. Om man har en hyfsad bil och vill prova den på bana, var kan man göra det? Eller kan man ev. hyra en bra bil för bankörning någonstans?
"Ringen" i Tyskland har man ju hört talas om, där är det väl bara betala för ett par varv och köra eller? Finns det möjligheter att köra på våra svenska banor på ett liknande sätt?

2. Om man vill börja med racing, att tävla alltså, vad bör man börja med då? Jag är 28 år så någon lång fin go-kart-karriär från barnsben är väl tyvärr inte att tänka på direkt..
Är det här en bra start: http://www.liveit.se/upplevelser/10020/?kat=4?

3. Vad behöver man för en ev. "racingkarriär"? Pengar såklart, men någon som man meka med bilen också antar jag. Vad mer?

Tacksam för råd, tips och synpunkter!
Citera
2007-09-21, 16:40
Medlem
Snbs avatar
Vissa klubbar brukar anordna evenemang på olika banor runtom i sverige.

Största borde väl vara Japmeet som körs på mantorp.

Vet att hondaklubben och opelklubben brukar köra både ban- och konkörningar för sina medlemmar.

Mvh
Citera
2007-09-21, 17:27
Bannlyst
www.rejsa.nu där finns allt du behöver veta.. inklusive länkar till alla klubbar som håller i banmöten.
Citera
2007-09-21, 18:03
Medlem
Tack ni båda. www.rejsa.nu verkar vara väldigt matnyttig!

Har ni några erfarenheter själva av bankörning?
Citera
2007-09-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KidZap
Tack ni båda. www.rejsa.nu verkar vara väldigt matnyttig!

Har ni några erfarenheter själva av bankörning?

Egen erfarenhet av bankörning? Ja en smula. Har kört med flera olika bilar på bana, och är med i ett STCC-team sedan flera år, så bankörning det har jag stött på om man säger så.....

Mantorp nästa helg, final i STCC, då är jag där och donar med bilarna och allt möjligt.

Dr Tinnitus
Citera
2007-09-21, 19:13
Medlem
Koolaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Egen erfarenhet av bankörning? Ja en smula. Har kört med flera olika bilar på bana, och är med i ett STCC-team sedan flera år, så bankörning det har jag stött på om man säger så.....

Mantorp nästa helg, final i STCC, då är jag där och donar med bilarna och allt möjligt.

Dr Tinnitus

Kul

Har tappat fokus på STCC de senaste åren - är det lika popppis fortfarande ?
Citera
2007-09-21, 19:29
Medlem
hesons avatar
Jag rekommenderar alternativ 2. (nästan alla större banor har bra alternativ) Själv körde jag en heldag formel opel på mantorp, det var mycket lärorikt (det blir nog fortsättningskursen i vår)

Det värsta är att det är sjukt dyrt, det finns inget övre tak på hur mycket pengar du kan pytsa in (och fortfarande få valuta för pengarna). Själv håller jag mig till simracing: dator 15k, ratt 2k, Spel 1k. (Inga nya däck, inga motororenoveringa, inga skärmar att buckla ut...)
Citera
2007-09-21, 19:40
Medlem
Crilles avatar
Åk till Gotland och kör på Gotland Ring, en fantastiskt rolig bana!
Den har stora avåkningszoner så det är inte hela världen ifall du kör av, och det är ju skönt, för då vågar man ju ladda lite hårdare...
Citera
2007-09-21, 20:25
Medlem
Dr T>> Häftigt! Säg att man provar på bana med egen bil, sen går man förarkurs(er) och känner att man vill gå hela vägen till att tävla. Hur ser vägen dit ut? Är den möjlig? Vilken sorts racing blir det (om man har "privatpersonsbudget"?
Vilken roll har du i STCC-teamet nu? Tusen frågor, hehe..

Jag ska förmodligen ner till Mantorp och se min första STCC live, det blir kul!

heson>> Det låter bra med en sån där kurs, ska också sikta på det.

Crille>> Jag kikade lite på Gotland Rings hemsida och det såg riktigt bra ut. Tack för tipset, ska definitivt dit och köra någon gång! Kul att få prova på bankörning.
Citera
2007-09-21, 20:35
Medlem
ksvs avatar
Jag tog min formelbilslicens här: http://www.drivingevent.com

Har du tävlat mycket gokart kan du korta ner utbildningen om du vill, det gjorde jag.
Har man hyffsad gokarterfarenhet tar det inte så lång tid att anpassa sig till en Formel Renault.

Vill du sedan prova att tävla på bana utan att det kostar allt för mycket och utan att behöva köpa bil själv, är långloppsracing ett kul alternativ.
Då köper du in dig i en grupp som kör t.ex. 6- eller 8-timmarslopp med en JTCC-liknande bil.
Om jag minns rätt brukar drivingevent ordna sådant också.
Citera
2007-09-22, 00:11
Bannlyst
Det enklaste om man vill tävla är att gå med i en märkesklubb typ Club Alfa Romeo Sverige, Svenska Miata Klubben m.fl.
De flesta har sin egen lilla racingserie där man inte behöver allt för mycket pengare, eller ja, allt är relativt, det är långt ifrån gratis, men en säsong på banan med Alfa Klubben är nog att jämföra med ett tiondels race i STCC..
Citera
2007-09-22, 00:39
Medlem
Aleccis avatar
Som tidigare nämnts så finns ju JapMeet (om man äger en japansk bil). Riktigt kul evenemang.

Tidigare brukade Bilsport anordna "En Dag På Racerbanan" på Kinnekulle. Också kul, men inte lika skoj som JapMeet. För mig personligen gick det inte så bra sist, om man säger så...

Många märkesklubbar anordnar egna banträffar. Även märkesoberoende klubbar, exempelvis Attitude Motorsport (nej, jag är inte religiös) brukar hålla en eller två evenemang som innefattar bankörning per säsong.

Finns även privatpersoner/företag som styr upp dylika aktiviteter ibland.

Som också sagts tidigare i tråden, på www.rejsa.nu hittar du nog det mesta du söker.

Själv siktar man på Nürburgring till sommaren...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in