• 1
  • 2
2007-09-21, 15:36
Medlem
gandihellfishs avatar
Hej, min dator vill inte starta ordentligt, han vill inte komma förbi där det normalt ska stå "Detecting IDE drives" eller liknande, o det låter rikligt illa kan beskriva ljudet som "mjemje mu". Inte säker på om det kommer från högtalaren i burken. Men det går att starta fanskapet efter en massa omstarter.
Kan det vara någon disk eller spelare som är mongo? allt funkar perfekt när det väl är igång.
MVH Gandi.
Citera
2007-09-21, 15:39
Medlem
Soyuzs avatar
Tryck på F8 och starta datorn i Felsäkert läge, och se sen om du kan
komma förbi det då.

Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Hej, min dator vill inte starta ordentligt, han vill inte komma förbi där det normalt ska stå "Detecting IDE drives" eller liknande, o det låter rikligt illa kan beskriva ljudet som "mjemje mu". Inte säker på om det kommer från högtalaren i burken. Men det går att starta fanskapet efter en massa omstarter.
Kan det vara någon disk eller spelare som är mongo? allt funkar perfekt när det väl är igång.
MVH Gandi.
Citera
2007-09-21, 15:52
Medlem
FL10s avatar
Citat:
MVH Gandi.

Kolla instruktionsboken till ditt moderkort och se vad signalen betyder. De har ju olika betydelser, nästan som morsekod.
Citera
2007-09-21, 16:10
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soyuz
komma förbi det då.
Hur kan jag starta med felsäkert när inte äns bios laddat färdigt, jag kommer inte in i bios inställningarna heller
Citera
2007-09-21, 16:10
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
komma förbi det då.
EDIT: Ojj, dubbelpost...
Citera
2007-09-21, 16:12
Medlem
Soyuzs avatar
Okej.

Är det alltså typ.

Piiip.......Piiip.....piiip

kommer ljuden med gämna mellanrum? Då kan det mycket väl
vara modekortet, eller så har du något fel på ramminnet.

Ett försök kan ju vara att plocka ut minnena, och stoppa in dem igen. Dammsug datorn, eller så kan det vara så i värsta fall att ditt nätagg har rykt.

Testa det, annars finns det inget mer än dator verkstad nästa :/

Lycka till

Citat:
EDIT: Ojj, dubbelpost...
Citera
2007-09-21, 16:13
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Okej.

Är det alltså typ.

Piiip.......Piiip.....piiip

kommer ljuden med gämna mellanrum? Då kan det mycket väl
vara modekortet, eller så har du något fel på ramminnet.

Ett försök kan ju vara att plocka ut minnena, och stoppa in dem igen. Dammsug datorn, eller så kan det vara så i värsta fall att ditt nätagg har rykt.

Testa det, annars finns det inget mer än dator verkstad nästa :/

Lycka till
Nej låter riktikt illa, det är ingen varning, jag kan spela in det. vart kan jag lägga upp filen sen med ljudet på internet?
Citera
2007-09-21, 16:31
Medlem
FL10s avatar
Citat:
Nej låter riktikt illa, det är ingen varning, jag kan spela in det. vart kan jag lägga upp filen sen med ljudet på internet?

Öppna burken och kolla att alla sladdar sitter som de ska. Dammsug som föregående snubbe sa. Testa ta ut RAM korten och sätt i dem ett åt gången. Det kanske bara är fel på ett utav dem. Datorverkstad är bara dyrt och oftast onödigt då det ofta är billigare att ersätta den defekta delen själv.
Citera
2007-09-21, 16:55
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FL10
Öppna burken och kolla att alla sladdar sitter som de ska. Dammsug som föregående snubbe sa. Testa ta ut RAM korten och sätt i dem ett åt gången. Det kanske bara är fel på ett utav dem. Datorverkstad är bara dyrt och oftast onödigt då det ofta är billigare att ersätta den defekta delen själv.
Problemet nu är att lokalisera den defekta delen...
Citera
2007-09-21, 16:58
Medlem
Soyuzs avatar
Ja indeed, problemet är också
att felkoderna kan betyda olika saker på olika burkar.

Kolla om du har någon datakunnig i din bekantskapskrets som kanske
kan titta på den, för att rota runt för mycket så kanske du sabbar allt :/

Citat:
Citera
2007-09-21, 17:10
Medlem
FL10s avatar
Citat:

Har du en annan dator nära till hands? Då kan du ju testa RAM, grafik, hårddiskar osv. När alla lösa delar är testade så och du vet att allt var korrekt anslutet så är det bara att köpa nytt moderkort :P Det är inte så svårt att lokalisera problemet.
Citera
2007-09-21, 18:19
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ja indeed, problemet är också
att felkoderna kan betyda olika saker på olika burkar.

Kolla om du har någon datakunnig i din bekantskapskrets som kanske
kan titta på den, för att rota runt för mycket så kanske du sabbar allt :/
Men det är inte felkoder, det låter som det är min cd /dvd spelare som är mongo, det kan också vara någon av mina hårddiskar. Som sagt, jag ska spela in ljudet.
Vet dock inte vart jag kan lägga upp det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in