2007-09-21, 14:56
Medlem
Hade ett recept en gång, som jag nu inte kan hitta. Grytan innehöll även någon grönsak. Är det någon som kan erbjuda förslag på recept med dessa ingredienser.
Citera
2007-09-21, 15:08
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Hade ett recept en gång, som jag nu inte kan hitta. Grytan innehöll även någon grönsak. Är det någon som kan erbjuda förslag på recept med dessa ingredienser.

Ja!

1-2 tsk röd currypasta
2 kycklingfiléer
valfri grönsak (t ex paprika, broccoli)
1 lök
1 burk cocosmjölk
skalet av en halv lime
saften av en halv lime
1 msk socker
lite koriander
2 msk fisksås

1. Woka lök, limeskal och grönsak och lägg upp detta på en tallrik så länge
2. Woka currypastan i olja nån halvminut
3. Häll i kokasmjölken och låt koka ca 5 min
4. Lägg i kycklingfilen och koka den tills klart
5. Ha i limesaft, socker, den färska koriandern och fisksås, låt koka upp och....
6. Lägg ned grönsakerna så de blir varma
7. Servera med ris

Nu blev det ju ingen ingefära i kom jag på, ha i den finhackade ingefäran på punkt 1

Detta recept kan man också göra med ca 1 liter vatten och ett par buljongtärningar och lite nudlar, då blir det en schysst soppa
Citera
2007-09-21, 15:12
Bannlyst
1 Burk kokosmjölk
2 Skedar grön currypasta
1 Gul lök
1 Paprika (valfri färg)
Några färska champinjoner
1 Röd chili
1/2 Citron
1/2 Squash
2 eller 3 st kycklingfile.
2 Vitlöksklyftor
Soya
Chilisås

Skär grönsakerna i fina bitar, ta ut alla kärnor från chilin, hacka ner den i små bitar, skär kycklingfilen i bitar, gärna fyrkanter.

Börja med att fräsa grönsakerna tills dom är halvmjuka, ställ undan pannan, ta en ny och fräs upp kycklingen, släng på två skedar gröncurrypasta på kycklingen medans den steks, rör om.

När kycklingen är färdig, häller du över grönsakerna, tillsätter kokosmjölken, häller på lite soya, chilisås efter önskemål, pressa i 2 vitlöksklyftor, pressa över lite citron, peppar, salt, lite cayennepeppar, grytan kommer att få en fin färg, rör om, låt den puttra några minuter, inte för lång tid.

Ha gärna ris till, helst ska man ha en riskokare, riset blir finare än att koka i kastrull.

Detta är något jag slänger ihop till min sambo ofta och jag kan lova att hon uppskattar den mycket.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in