2007-09-21, 12:46
Medlem
Gothenburgers avatar
jag fick en rådjursadel av en kollega som varit ute och pangat tidigare i veckan. Denna hade jag tänkt smaska i mig i morgon lördag och skulle behöva lite råd och inspiraton angående tillagning och vad man kan servera till rådjuet. And while your at it så kan ni tipsa mig om något scysst rödvin som passar bra också
Citera
2007-09-21, 18:58
Medlem
erikps avatar
Gör en potatisterrin. Det är sjukt gott till vilt. Det är ganska omständigt att skriva vad du ska göra och jag orkar inte just nu. Så ta och leta upp något recept på internet och släng ihop en schysst rödvinssås till det. Vin har jag ingen aning om men det kan man kolla på systembolaget väldigt enkelt.

Här är en lista på röda viner som passar till vilt och inte kostar mer än 100 kronor
http://systembolaget.se/Applikatione...torlekar::::::
Citera
2007-09-21, 19:46
Medlem
erlgs avatar
Fick det här receptet av en jaktkamrat, mycket trevligt.

Stycka köttet benfritt. Du har nu två "ytterfiléer" och två filéer. (Spara benen, de är utmärkta att ha när du skall göra en fond eller sås)

Bryn köttbitarna i en het panna, salta och peppra milt och sedan in i ugn, ca 100 grader i en 15 - 20 min, ca: 60-65 grader innertemperatur. Kortare bryn och stektid för de egentliga filéerna..

Koka 1/2 rotselleri och två tärnade palsternackor i 1 liter mjölk. Häll av, tillsätt 1 dl creme fraiche, mixa och salta och peppra.

Bryn 10 steklökar i en klick smör, tillsätt två msk socker och karamellisera. Tillsätt 1 dl vit balsamvinäger och låt koka i 10 min.

Bryn lite gula kantareller i smör, blanda med hackat äpple. Skär köttet i ganska breda skivor. Lägg en skiva lardo på snittytorna och strö över svamp, 1 hackat äpple tunt skivad stjälkselleri, hackad röd chili, finhackad gräslök, 2 finhackade rambutanfrukter. lägg upp en klick selleripuré på tallriken brevid och garnera med de karamelliserade lökarna.

Jag tycker att en valpolicella passar bra till. Amarone Classico är trevlig och prisvärd.
Citera
2007-09-21, 20:16
Medlem
Drevets avatar
Eller gör nästan som ovan.
Om plats finnes i ugn så klappa in salt och peppar i köttet.
Stek sadeln hastigt annars går det att köra in hela utan yta.
Lägg timjan, enbär, lagerblad och lök på sadeln.
Låt den stå i 100 grader tills inner temp är 50-55 vira sedan in sadeln i smörpapper eller folie och låt vila i ca 20 min.
Tranchera sedan upp portbitar.
Varför dricka vin en god ale passar nog.
Citera
2007-09-22, 01:03
Medlem
korvgobbens avatar
Kan tyvär inte ge dig något recept, men jag åt Smördegsinbakad Rådjurssadel m. portvinssås och rostade rotfrukter hemma hos min farbror. Det var grejer det...!
Citera
2007-09-22, 01:27
Medlem
MissBloodyMarys avatar
Jag kör den gamla hederliga helstekta. Täcker med ister eller smör, och lägger över tjockt med bacon och steker långsamt på låg värme i ugn. Ös ofta. (175 grader till köttet är i rätt temp) Små hela gula lökar runtom. Gärna blandade rotsaker också. Till det smörfrästa kantareller och hasselbackspotatis. En rödvinssås till det, red av skyn med en skvätt grädde och maizenaredning. Dricka? Resten av rödvinet du skvätte i såsen? (Jag är urkass på vin, dricker hellre en sval Hof eller mineralvatten)
Citera
2023-04-20, 14:09
Medlem
Rådjursadel eller stek, var länge sen, kanske man skulle inviga helgen med en.

Rådjurssadel kryddad med färsk timjan och svartpeppar med rostade grönsaker och
klyftpotatis tillsammans med en krämig svampsås eller smakrik rödvinssås.
Senast redigerad av sveavegen 2023-04-20 kl. 14:13.
Citera
2025-08-21, 15:50
Rådjursadel är en delikatess och är väldigt god.
Gärna med klyftpotatis och rödvinssås till etc.
Tungt fylligt rödvin bör falla många i smaken.

Men denna i Kalmar var fel ute. (OT)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in