• 1
  • 2
2007-09-21, 12:43
Medlem
Har nyss införskaffat en Core 2 Duo, som jag tycker flyter på bra. Dock märker jag ingen direkt skillnad i grafikintensiva spel, så jag antar att det kan vara bra att börja titta på nya grafikkort när jag väl är i farten med att uppgradera.

Till att börja med kan jag nämna några obligatoriska krav:
Oblivion, S.T.A.L.K.E.R. och gärna Crysis skall gå att köra på max inställningar utan problem, och kortet skall vara "framtidssäkert", d.v.s. hålla 2-3 år (även om jag kanske inte kan spela på högsta inställningarna om 2 år).
Kortet skall kosta max 3000 kr, helst 2000-2500.

Geforce 8800 GTS 320 mb verkar bra.
Vet ni när nästa prissänkning kommer? Jag kan tänka mig att vänta till nyår, om en prissänkning sker under den tiden eller ett nytt kort introduceras på marknaden.
Citera
2007-09-21, 13:01
Medlem
George Wittigs avatar
För den summan och med de kraven så är nog 8800 GTS 320 Mb det kort som passar bäst.
Citera
2007-09-21, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
För den summan och med de kraven så är nog 8800 GTS 320 Mb det kort som passar bäst.

Ja, skulle tro det.
Innan jag köper det vill jag dock ha lite pejl på hur marknaden ser ut om ett halvår, kommer det ha släppts några nya kort o.s.v.?

Är själv inte insatt då jag inte läser datortidningar och liknande, och jag vill ogärna köpa ett kort som tre månader senare är kraftigt nedsatt i pris och utbytt mot ett bättre.
Citera
2007-09-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
Ja, skulle tro det.
Innan jag köper det vill jag dock ha lite pejl på hur marknaden ser ut om ett halvår, kommer det ha släppts några nya kort o.s.v.?

Är själv inte insatt då jag inte läser datortidningar och liknande, och jag vill ogärna köpa ett kort som tre månader senare är kraftigt nedsatt i pris och utbytt mot ett bättre.

G92 kommer i slutete av oktober början av november, vänta lite så blir det en pricedrop då
Citera
2007-09-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrogamer
G92 kommer i slutete av oktober början av november, vänta lite så blir det en pricedrop då

Kommer den sänka priset på GTX och GTS? Har du någon uppfattning om hur stor prissänkningen blir?

EDIT: Ser uppgifter om att G92 kommer gå på cirka 2100-2700 kr, vilket låter lite lågt med tanke på att 8800 GTX ligger på 5000 kr. Det är dock bara rykten, så det återstår väl att se.
Citera
2007-09-21, 14:14
Medlem
GabbeLiTos avatar
Om du ska köpa 8800 GTS, rekommenderar jag dig att satsa på ett 640Mb det är värt mellanskillnaden det kan jag lova. Sen tror jag inte priserna droppas nånting på de nuvarnade korten sen för de kommer slutas tillverkas och ersättas av nya i samma prisgrupp.
Citera
2007-09-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabbeLiTo
Om du ska köpa 8800 GTS, rekommenderar jag dig att satsa på ett 640Mb det är värt mellanskillnaden det kan jag lova. Sen tror jag inte priserna droppas nånting på de nuvarnade korten sen för de kommer slutas tillverkas och ersättas av nya i samma prisgrupp.

Jag har läst att 640 mb endast presterar med cirka 4-5 fps mer i spel på låg upplösning, och att det endast är bättre när man kör 1600x1024. Jag vet inte om jag tycker att det är värt mellanskillanden, dessutom vill jag absolut inte betala mer än 3000 kr, det är dyrt nog.

Även om korten byts ut helt och de nya ligger på samma pris är ju det också värt att vänta på, eftersom man får mer valuta för pengarna då.
Citera
2007-09-21, 17:02
Medlem
+ 4-5 fps kan va bra o ha ibland
Citera
2007-09-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joro83
+ 4-5 fps kan va bra o ha ibland

Jag tycker inte att 1 fps för över 100-200 kronor är värt det. För att ha 100 fps i ett spel skulle man då behöva köpa ett kort för 10,000-20,000 kr.
Citera
2007-09-21, 17:33
Medlem
GabbeLiTos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
Jag tycker inte att 1 fps för över 100-200 kronor är värt det. För att ha 100 fps i ett spel skulle man då behöva köpa ett kort för 10,000-20,000 kr.

Ibland är skillnaden marginell mellan 320 och 640 och i vissa spel skiljer det hästlängder.
Lite tester:

http://www.xbitlabs.com/images/video.../gothic_af.gif

http://www.xbitlabs.com/images/video...mes/coh_af.gif
Citera
2007-09-21, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabbeLiTo
Ibland är skillnaden marginell mellan 320 och 640 och i vissa spel skiljer det hästlängder.
Lite tester:

http://www.xbitlabs.com/images/video.../gothic_af.gif

http://www.xbitlabs.com/images/video...mes/coh_af.gif

Ja, det där var ju ganska rejäla skillnader faktiskt.
Tror jag avvaktar tills GTX-korten blir lite billigare, sen slår jag till.
Citera
2007-09-21, 18:13
Medlem
Om du kan tycker jag du ska vänta. Jag hoppas själv att nästa generation ska lösa den dåliga DX10 prestandan. Åtminstone till man hör hur de nya spelen presterar.

Kommer inte ihåg vad det var för spel som DX10 förespråkarna sa att man skulle vänta på för att resten av oss datoranvändare skulle bli imponerad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in