2007-09-21, 11:12
Medlem
Dennos avatar
Tänkte tipsa om en lingondricka som jag hittade recept på.
Den är grymt lätt att göra och blir enormt god!

1kg lingon rensade och sköljda.
5dl vatten.
1-1,2tsk citronsyra.
2-3 dl socker per L avrunnen saft. (Jag använder sällan mer än 2 för det blir mer lingonsmak då.)

Lägg lingonen i en stor kastrull. Häll på vattnet och mosa lingonen ordentligt med slev eller liknande. Jag kör personligen med stavmixer för då blir det maximalt ut av saften.

Häll i citronsyran och rör om. Låt stå i kylen 1-2 dygn. Sila av i ny kastrull och rör i socker efter smak.

Släng inte bären! Utan lägg tillbaka dom i den första kastrullen så kan du lätt mjölka ur en omgång saft till ur dom. I med nytt vatten och 1 tsk citronsyra. Om du skall göra detta så sockra inte den första satsen saft utan låt den vila tills nästa är klar. Då blir det lättare att smaksätta hela satsen med saft.

Smaklig dryck!
Citera
2007-09-21, 13:20
Medlem
apoteks avatar
Lustigt att du skulle starta den här tråden just när jag faktiskt har frysen full med lingon för första gången i mitt liv.

Ska nog testa det där! Men, en fråga bara. Blir det väldigt sött? Har lite svårt för alltför söta saker.
Citera
2007-09-21, 13:22
Medlem
Dennos avatar
Det är där sockret kommer in i bilden. Enligt det recept jag hittade skulle det vara ca en dl mer än jag har minst. Men jag föredrar lite mer lingonsmak och mindre socker. Så du väljer ju själv hur sött du vill att det skall bli. Jag tycker ca 2dl per liter saft är lagom, absolut inte mer.
Citera
2007-09-21, 13:34
Medlem
Hur lång hållbarhet har lingondrickan?
Citera
2007-09-21, 13:37
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Hur lång hållbarhet har lingondrickan?

Svårt att säga. Min brukar ta slut ganska snabbt.
Men om du inte är storkonsument skulle jag nog ge dig rådet att frysa i mindre flaskor och ta upp när du är lite sugen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in