2007-09-20, 17:10
Medlem
Hejsan!

Installerade Windows 2003 Server i förrgår och upptäckte ett litet problem. Hårddisken jag har installerat operativsystemet på är upp partitionerad till två volymer, C: och I: . C: = (Systemstart) och I: (System). Jag vill att nuvarande partition I: ska vara D: men det är då mitt problem dyker upp för då får jag en ruta som dyker upp där det står Det går inte att ändra enhetsbeteckning på System- eller Startvolymen. Varför är I: en System volym ?

Hur ändrar jag så att I: inte är "system" så jag kan ändra så att den blir D: istället för I: ?

MVH Tukk

Någon op som kan flytta över denna till kategorin "MS Windows"?, tack.
Citera
2007-09-20, 17:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Installerar om från början...
Citera
2007-09-20, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Ända sättet eller vadå?
Citera
2007-09-20, 17:58
Medlem
Det är windows, inget annat att förvänta sig dessutom är du i fel forum del för detta är för Övriga Operativsystem (såsom linux, unix o andra, ej windows)
Citera
2007-09-20, 19:23
Medlem
Citat:

Fixade problemet nyss, ditt svar låg långt ifrån problemlösningen, men tack endå.

Ni kan ta bort tråden nu.
Citera
2007-09-20, 19:47
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tukk
Fixade problemet nyss, ditt svar låg långt ifrån problemlösningen, men tack endå.

Ni kan ta bort tråden nu.
Berätta gärna hur du löste det, så folk i framtiden slipper starta en exakt likadan tråd som denna.
Citera
2007-09-20, 21:03
Medlem
Problem, löst!

Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Berätta gärna hur du löste det, så folk i framtiden slipper starta en exakt likadan tråd som denna.

Okej jag följde en länk jag fick av en vänn där det fanns en guide. Så här gör ni!

Starta om datorn i felsäkert läge -> Logga in som administratör så ni har de fulla rättigheterna som behövs -> Starta kör sen "regedit" ->HKEY_LOCAL_MACHINE -> SYSTEM -> MountedDevicese -> Där inne sen så väljer ni den partitionen, allihoppa hete först etc. \DosDevices\D: osv. Byt ut D: till önskad "partitionförkortning", även kallad enhetsbeteckning. -> starta om datorn igen.

Sen ska problomet vara löst.

PM:A gärna för ytterligare information ang. ämnet.

MVH Från mig.
Citera
2007-09-20, 21:20
Medlem
blueCommands avatar
* -> MSW *
/Mod
Citera
2007-09-21, 12:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Okej jag följde en länk jag fick av en vänn där det fanns en guide. Så här gör ni!

Starta om datorn i felsäkert läge -> Logga in som administratör så ni har de fulla rättigheterna som behövs -> Starta kör sen "regedit" ->HKEY_LOCAL_MACHINE -> SYSTEM -> MountedDevicese -> Där inne sen så väljer ni den partitionen, allihoppa hete först etc. \DosDevices\D: osv. Byt ut D: till önskad "partitionförkortning", även kallad enhetsbeteckning. -> starta om datorn igen.

Sen ska problomet vara löst.

PM:A gärna för ytterligare information ang. ämnet.

MVH Från mig.
Det där fungerar för att ändra enhetsbeteckningen men alla tidigare installerade enheter/program använder fortfarande den gamla beteckningen så du riskerar att få problem. Att installera om 2003 tar inte mer än en halvtimme o det spar mer tid än så att veta att det är ok från början istället för att patcha det med en regfix...
Citera
2007-09-21, 16:34
Medlem
Citat:
Det där fungerar för att ändra enhetsbeteckningen men alla tidigare installerade enheter/program använder fortfarande den gamla beteckningen så du riskerar att få problem. Att installera om 2003 tar inte mer än en halvtimme o det spar mer tid än så att veta att det är ok från början istället för att patcha det med en regfix...

LÄS. Det var enhetsbeteckningen jag var ute efter att ändra, inget annat?
Citera
2007-09-21, 16:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
LÄS. Det var enhetsbeteckningen jag var ute efter att ändra, inget annat?
Ja precis vad jag skrev och ändrar du bara den och inte det andra så får du problem
Citera
2007-09-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ja precis vad jag skrev och ändrar du bara den och inte det andra så får du problem

Om jag utforma det såhär, innan installationen av Windows Server 2003 så hade jag xp, i xp hette den D: men efter nyinstallationen så blev den I:, så det ursprungliga enhetsbeteckningen är D: .

Ha en trevlig kväll / helg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in