2007-09-20, 11:40
Medlem
svartvits avatar
Tjo!

Funderar på att lägga in linux på min laptop, men har lite frågor jag hoppas nån har svar på här! =) I mina tidigare linuxinstallationer har jag haft lite problem med MBR'en om jag velat haft windows igen eller intallationen gått fel. Det har jag tidigare löst med att köra startdisketter för win men min laptop har ingen floppy så finns det något annat sätt ifall det problemet skulle uppstå igen?
Citera
2007-09-20, 12:18
Medlem
pontusens avatar
Om du vill ändra mbr så windows bootloader används så kan det göras via windows-skivan, annars så funkar grub att starta windows också. Hur som helst så kan du bli räddad med skiva.
Citera
2007-09-20, 12:19
Moderator
Falukropps avatar
Du kan väl boota från windowsskivan, dra upp en recovery console, och köra fixmbr.

En annan lösning kan ju vara att skaffa sig en såndäringa adapter för att koppla in en 2.5'-disk på en IDE-port i en stationär dator som har en floppydrive. Kostar inte många spänn.
Citera
2007-09-20, 13:16
Medlem
Megaforces avatar
Har du cd-spelare så är det inget problem. Floppydrivar har inte funnits på laptopar rätt länge nu.. Jag fick leta länge innan jag fick tag på en laptop med inbyggd floppy för fyra år sen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in