2009-01-30, 01:02
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det funkar. Dock är smaken lite sötare.

~Paul~
Då kanske man skulle ta sirap 1+1 istället enligt receptet från länken?
Gillar inte när det blir FÖR sött....
Citera
2009-01-30, 09:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Då kanske man skulle ta sirap 1+1 istället enligt receptet från länken?
Gillar inte när det blir FÖR sött....
Hm, jag skulle helt enkelt testa mig fram allt eftersom.

~Paul~
Citera
2009-01-30, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.C.P
Har faktiskt en liten tanke på varför ris smygit sig in i (tämligen) många av recepten.

Betänk följande berättelse:

"Agda var efter många år som mat-tant ganska trött på de små glinen vid småskolan i *valfri ort*. Hon hade nu stått ut i nästan 30 år på skolan, och pensionen närmade sig. Tyvärr hjälpte inte alltid 30 års erferenhet mot misstag ibland. Under gårdagen hade hon fått en utskällning från rektorn (tillika ekonomikt ansvarig för skolköket) då hon helt glömt av att de lägre årskullarna skulle ha friluftsdag, och hade således kokat ALLDELES för mycket ris till köttgrytan. Och idag skulle det inte passa med ris, de skulle ju ha kålpudding... Hur som haver, köttgrytan var ju bara att kasta, men undrar om man inte kunde spara in lite på köttfärsen idag åtminstånde, och dryga ut kålpuddingen med lite av gårdagens ris. Ett sådant tilltag skulle kanske blika rektorn lite, som trots allt var en himla stilig karl, och alla vår mat-tant hade ett gott öga till. På så sätt började även barnen så småningom tillföra ris till sin kålpudding när de växte upp, för det var det ju alltid i skolbespisningens...
Och vår mat-tant då? Jo tilltaget uppskatades så pass mycket, att från den dagen drygades alltid kålpuddingen ut med lite ris, och såväl hon och rektorn levde lyckliga tills den en dag dog..."

Mannen har ju helt rätt det är för att dryga ut färsen riset är ju billigare än färsen ett lite snål knep
Citera
2009-03-07, 23:37
Medlem
Californias avatar
Idag har jag testat att göra en "grundsats" kålpudding.
Recept:
2kg vitkål
6-700g blandfärs
2,5-3dl vatten
Salt
vitpeppar

Bryn kålet lätt.
Blanda färs, kryddor och vatten.
Grunda med kål, bred färsblandningen över och toppa med kål.

Slutsats:
1. Alldeles för mycket kål.
2. Se ovan.
3. Monterade bort en del kål.
4. Fick efter många om och men "ordning" på det.
5. Sötma?

Nej. Jag hatar numera boken som fick mig att göra detta misstag.
Citera
2009-03-08, 10:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Idag har jag testat att göra en "grundsats" kålpudding.
Recept:
2kg vitkål
6-700g blandfärs
2,5-3dl vatten
Salt
vitpeppar

Bryn kålet lätt.
Blanda färs, kryddor och vatten.
Grunda med kål, bred färsblandningen över och toppa med kål.

Slutsats:
1. Alldeles för mycket kål.
2. Se ovan.
3. Monterade bort en del kål.
4. Fick efter många om och men "ordning" på det.
5. Sötma?

Nej. Jag hatar numera boken som fick mig att göra detta misstag.
Tråkigt att höra.

~Paul~
Citera
2009-03-08, 13:08
Medlem
Varför ska man bryna kålen först? Vad händer om man struntar i det och bara varvar rå kål och färs?
Citera
2009-03-08, 13:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Vad händer om man struntar i det och bara varvar rå kål och färs?
Det blir en total katastrof. Rätten kommer inte ens att påminna om kålpudding. Du får kokt kål som släpper massa vatten och löser färsen till en oaptitlig röra. Dessutom måste du köra kålen extremt länge innan den blir mjuk.

~Paul~
Citera
2009-03-08, 13:51
Medlem
Okej då ska jag inte testa. Kan man koka den i stället för att bryna då? Blanchera heter det kanske? Iså fall blir det rationellare än att bryna.
Citera
2009-03-08, 13:58
Medlem
Eclipse82s avatar
Mitt recept på kålpudding utan mått och dyl. Kör alltid på känsla.

Kålen, strimla grovt och lägg i en kastrull med en klick smör i botten.
Rör om så hela kålen är glansig och får svettas lite.
Lägg i sirap rör om noga. I med en buljongtärning och täck med vatten.
Smaka av när det börjat småputtra, salta och peppra eventuellt lite mer sirap.

Köttfärs-smeten, i med lite grädde strö-bröd ett ägg salt och peppar rör om och låt svälla till sig lite. Rör ned önskad mängd blandfärs.

När kålen är mjuk och fått en fin smak så använder jag en hålslev för att fiska upp kålen. Lägger hälften i botten sen färsen och avslutar med resterande kål.
Om du fått alldeles för lite buljong så hiva med en skvätt i botten. Den ska inte vara för torr. In i ugnen på ca 200 grader. Min kålpudding är klar när den är fint brun. Kålpuddingen har en del vätska nu i botten, detta behöver man inte ha med när man serverar.

Såsen, sila av önskad mängd av buljongen från kålkoket i en ny kastrull. Reducera buljongen så man får önskad smak och framför allt sälta. Red med grädde. Häll på lite mörk soya eller colorin för önskad färg. Ev efterkrydda lite med salt och peppar.

Servera med kokt potatis och lingon.
Citera
2009-03-08, 14:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Okej då ska jag inte testa. Kan man koka den i stället för att bryna då? Blanchera heter det kanske? Iså fall blir det rationellare än att bryna.
Jo, men då får du inte fram den där specifika smaken. Det gäller att karamellisera kålen.

~Paul~
Citera
2009-03-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, men då får du inte fram den där specifika smaken. Det gäller att karamellisera kålen.

~Paul~
Aha. Intressant. När jag gör kålpudding blir den inte så god som den jag åt som barn. Jag bryner kålen, varvar färs och kål, därefter häller jag på sirap. Man ska kanske ha sirapen i när man bryner kålen.
Citera
2009-03-08, 14:15
Medlem
Eclipse82s avatar
Citat:
Aha. Intressant. När jag gör kålpudding blir den inte så god som den jag åt som barn. Jag bryner kålen, varvar färs och kål, därefter häller jag på sirap. Man ska kanske ha sirapen i när man bryner kålen.

Jag har alltid med sirap när jag gör min kål innan jag slår på vatten. Brukar inte ge den någon färg men ser till att den får mycket smak. Färg får den i ugnen och då blir den karameliserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in