Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-02-27, 14:37
Medlem
DotRoses avatar
Gör inte som mig bara.. jag och ett gäng kompisar startade ett band. Vi började direkt med att spela egenkomponerad musik och vi är ännu inte riktigt tighta. Jag tror att när man har startat ett band så ska man börja med spela lite lätta covers av andra band som gör musik inom den genre man själv vill spela. Ett annat bra tips är att registrera bandet som en studiecirkel. Vi får replokalen betald av studieförbundet + lite pengar för varje gång vi repar

För tillfället så jobbar vi på att spela in vår demo, eftersom man måste redovisa sina framsteg en gång i halvåret för studieförbundet.
Citera
2008-02-27, 15:14
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DotRose
Gör inte som mig bara.. jag och ett gäng kompisar startade ett band. Vi började direkt med att spela egenkomponerad musik och vi är ännu inte riktigt tighta. Jag tror att när man har startat ett band så ska man börja med spela lite lätta covers av andra band som gör musik inom den genre man själv vill spela. Ett annat bra tips är att registrera bandet som en studiecirkel. Vi får replokalen betald av studieförbundet + lite pengar för varje gång vi repar

För tillfället så jobbar vi på att spela in vår demo, eftersom man måste redovisa sina framsteg en gång i halvåret för studieförbundet.
Sånt är bra att veta! tack.

Jag har alltid undrat hur mycket pengar man kan få för sin studiecirkel. Kan man få replokalen betald direkt eller måste man ha hållt på ett bra tag?
Citera
2008-02-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DotRose

Kan man vara nästintill helt novis och ändå få en lokal betald tror du?
Citera
2008-02-27, 16:33
Medlem
I Got Erections avatar
Jag har spelat i ett par band innan, men inget av dem blev särskilt långvarigt förutom ett som vi hade i lite mer än ett år. Alla dessa band startades med kompisar.

Jag har funderingat på att lägga ut en annons i jakten på ett nytt band, men hur stor är chansen att man i en relativt liten stad hittar de där grabbarna som är lika ambitiösa som en själv? Har ju polare som är duktiga på sina instrument, men känns inte som att jag riktigt vill spela vad de vill, vilket är en väldigt viktig sak för att ha ett fungerande band.
Citera
2008-02-27, 16:50
Medlem
Schnauzers avatar
om ni har en musikaffär i er stad kan ni ju alltid sätta upp lappar eller spana om det är några andra som har gjort det. man måste ju inte starta ett band, man kan ju joina ett befintligt
Citera
2008-02-27, 20:57
Medlem
DotRoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jikajd
Kan man vara nästintill helt novis och ändå få en lokal betald tror du?

Antagligen, ingen av oss hade spelat i band förut, men vi kunde alla något instrument i alla fall. Glöm inte att arbetet måste redovisas bara. Det är det enda kravet studieförbundet har på studiecirkeln. Redovisningen kan ske i form av att bandet spelar live också, en demo är inte ett måste.
Citera
2008-02-28, 20:01
Medlem
Rafikis avatar
Nu är jag ju inte musiker själv man jag kan tänka mig att det är bra mycket viktigare att dina framtida bandmedlemmar är av "det rätta virket" ifrån början snarare än att de kan spela fort och kompilicerat som fan. Om en schysst fredagskväll för er innebär chips och tvspel så är nog projektet dött fött.
Fast, det finns hopp för er också! Starta ett dansband! Finns det några band som har bättre intstrument än just dansband? Det kan kanske hända att puttra runt på norrländksa riksvägar i en rostig toyota-buss inte ritkigt var det ni hade tänkt er, men ni lär ju kunna gå runt ekonomiskt iallafall. Allt som behövs är att trummisen kan hålla en fyrtakt och att resten är något sånär inövade på leende guldbruna ögon.
Citera
2008-05-10, 03:02
Medlem
[complex]s avatar
Starta band. Vart börjar man?

Äh, kan inte sova nu.
Tänkte på det bara. Är det svårt att starta band idag eller? Hur gör man? Kan spela guitarr rätt bra..
Trummor har jag alltid kunnat rätt okej osv. Men det är lugnt nått man skulle kunna träna upp.
Grejjen är att man inte känner så många med intresset och jag antar dom flesta som startar band känner varann sen innan..
Men det skulle vara skönt att få utlopp genom musik. Skulle nog bli rätt tung musik också...
Bas, guitarr, trummor, sångare.

edit: äh, kanske en dum fråga..
Har iof en gammal polare från gymnasiet som spelat i ett hårdrocks band och allt...Kommer ihåg att man var och kolla när dom repa nångång men det vart aldrig mer då..Vet inte om han spelar fortfarande..
Kanske får kontakta honom på facebook eller nått. Men att joina ett band vore en grym sysselsättning.
Senast redigerad av [complex] 2008-05-10 kl. 03:20.
Citera
2008-05-10, 11:25
Medlem
brainspaces avatar
www.vendolin.se
Citera
2008-05-10, 11:44
Medlem
Kingen_kings avatar
Man börjar med att starta en tråd i rätt forum.

http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=198

Sen samlar man ihop ett gäng som vill spela i band och har tillgång till instrument, sen bestämmer man vilken låt man ska börja repa in. Sen en låt till och en till...
Citera
2008-05-10, 12:02
Medlem
Gautamas avatar
Börja med att lära dig stava till gitarr...
Citera
2008-05-10, 17:09
Medlem
yupyups avatar
Till och börja med kan du ju söka bandmedlemmar här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in