2007-09-23, 14:08
Medlem
lollipop00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Första mötet lagen emellan fick avbrytas eftersom en spelare i Leicester fick en hjärtattack i halvtid. Ställningen var då 1-0 till Notthingham, och det beslutades om omspel. Leicester bestämde att man skulle låta Nottingham få målet, även fast man inte behövde. Det var i samma veva som Sevillabacken dog, så detta hamnade lite i skymundan.

Det roliga är att Leicester vände och vann med 3-2 ändå.

Vill man vara cynisk kan man fråga sig ifall samma sak inträffat i ligan, det här var i ligacupen. Oavsett så är det en väldigt fin gest och helt rätt.

väldigt fint sportsligt av dem!
Citera
2007-09-23, 16:43
Medlem
MMysterys avatar
Jag hyser enorm respekt för fairplay och dess utövare. Man blir varm av att se sånt här agerande.

Personligen försöker jag använda mig av ganska liknande metoder när jag själv sportar, vet jag av mig att inkastet inte ska vara mitt så ger jag bort de.
Citera
2007-10-01, 18:12
Medlem
Isidors avatar
Sen så är ju en total avsaknad av fair play rätt roligt också. Kommer att tänka på en grej som jag såg på tipslördag för några år sedan.

Bollen hade spelats ut pga en skadad spelare eller liknande, och bollen ska kastas tillbaka till det laget som var schyssta och slog ut bollen. Bollen kastas mot målvakten som så klart förväntar sig att i lugn och ro få ta emot bollen i enlighet med alla oskrivna fair play-lagar... bara för att få den knyckt av en snabbt framrusande anfallare som dessutom gör mål!

Det blev ju såklart ett jävla massa liv och minns att målvakten blev skitsur och fick hållas tillbaka från att ge sig efter anfallaren. Kommer ihåg att det var en väldigt händelserik match i övrigt också, att flera röda kort delades ut eller nåt i den stilen. Någon som vet vilken match jag syftar på? Har för mig att det var engelska division ett eller liknande.
Citera
2007-10-01, 18:26
Medlem
erikbes avatar
Arsenal lät ju bli att kasta tillbaka bollen efter en skada och Kanu(?) gjorde mål. Hittar inget klipp dock
Citera
2007-10-01, 19:24
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
en till fair play

http://www.youtube.com/watch?v=XWO98...elated&search=

roligt dock att motståndarlaget nästan missar sin chans till gratismålet, haha

Varför ger dom ett gratismål i den här matchen? Anses det moraliskt förkastligt att skuta från halva plan i Holland eller?
Citera
2007-10-01, 19:28
Medlem
Fair play är fint att se. Men det är skönt att man skippade det där med att man skulle spela ut bollen på sidlinjen om någon låg skadad i motståndarlaget. Det är bättre att domaren får avgöra när spelet ska blåsas av. Blev ju bara massa tjafs förut.
Citera
2007-10-01, 19:33
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isidor
Sen så är ju en total avsaknad av fair play rätt roligt också. Kommer att tänka på en grej som jag såg på tipslördag för några år sedan.

Bollen hade spelats ut pga en skadad spelare eller liknande, och bollen ska kastas tillbaka till det laget som var schyssta och slog ut bollen. Bollen kastas mot målvakten som så klart förväntar sig att i lugn och ro få ta emot bollen i enlighet med alla oskrivna fair play-lagar... bara för att få den knyckt av en snabbt framrusande anfallare som dessutom gör mål!

Det blev ju såklart ett jävla massa liv och minns att målvakten blev skitsur och fick hållas tillbaka från att ge sig efter anfallaren. Kommer ihåg att det var en väldigt händelserik match i övrigt också, att flera röda kort delades ut eller nåt i den stilen. Någon som vet vilken match jag syftar på? Har för mig att det var engelska division ett eller liknande.

Var det inte Ajax som gjorde något liknande i en match? Tror till och med att matchen spelades om. Kan ha fel ..
Citera
2007-10-01, 19:50
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isidor

Kan det vara denna?

"1998 spelade Arsenal mot Sheffield United i FA-cupen. Overmars och Kanu respekterade inte den oskrivna regeln att slänga inkastet tillbaka till motståndaren då de spelat till just inkast för att snabbt ta hand om en skadad medspelare. Kanu gjorde mål på situationen och domaren dömde mål. Wenger erbjöd då Bruce omspel, något som fick UEFA att mobilisera sina vasaller och hota med repressalier om inte ett fast resultat stod sig. Detta trots att Arsenal gjort mål genom att bryta den heligaste av regler i fotboll."
http://www.sourze.se/Fotboll_2005_mi...s_10450457.asp

http://www.arseweb.com/98-99/reports/130299.html
Citera
2007-10-01, 20:07
Medlem
zapios avatar
Tänkte också på det där då Danielle de Rossi (Roma) erkände för domaren att han använt handen när han "nickade" bollen imål så att domaren kunde döma bort målen. Riktigt fin gest av honom.

Hittar dock ej nån klipp på händelsen.
Citera
2007-10-01, 20:49
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapio
Tänkte också på det där då Danielle de Rossi (Roma) erkände för domaren att han använt handen när han "nickade" bollen imål så att domaren kunde döma bort målen. Riktigt fin gest av honom.

Hittar dock ej nån klipp på händelsen.
Ja, man blir nästan tårögd.

Det är annat än fulingen Messi, det.
Citera
2007-10-02, 00:46
Medlem
Isidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Kan det vara denna?

"1998 spelade Arsenal mot Sheffield United i FA-cupen. Overmars och Kanu respekterade inte den oskrivna regeln att slänga inkastet tillbaka till motståndaren då de spelat till just inkast för att snabbt ta hand om en skadad medspelare. Kanu gjorde mål på situationen och domaren dömde mål. Wenger erbjöd då Bruce omspel, något som fick UEFA att mobilisera sina vasaller och hota med repressalier om inte ett fast resultat stod sig. Detta trots att Arsenal gjort mål genom att bryta den heligaste av regler i fotboll."
http://www.sourze.se/Fotboll_2005_mi...s_10450457.asp

http://www.arseweb.com/98-99/reports/130299.html

Skulle kunna vara för det låter som en väldigt liknande händelse, men har svårt att föreställa mig att det kan vara så mycket som tio år sedan, och jag skulle nog minnas om det var Arsenal som spelade. Dessutom har jag verkligen för mig att det var någon annan grej, typ en tuff närkamp eller liknande följt av bråk och tjafs, som blossade upp och som mynnade ut i att en eller flera spelare blev utvisade.

Är osäker på det mesta av omständigheterna runtomkring, men jag minns hela sekvensen väldigt tydligt, det var ett inkast från den sidan av planen närmast kameran, djupt ner på motståndarnas planhalva och det fanns inga försvarsspelare redo eftersom alla förväntade sig att bollen skulle spelas upp av målvakten ändå. Bollen rullar mot målvakten och helt plötsligt från ingenstans skär det in en ung anfallare in i bilden, tar bollen och gör mål! Har för mig att laget som gjorde målet hade blåa tröjor.

Minns det så tydligt eftersom jag hade suttit och tänkt vilken trist skitmatch det var och helt plötsligt så exploderade allting och adrenalinet, dramatiken och ilskan flödade. Jag brukar nog alltid ha den där matchen lite i bakhuvudet om jag kollar på fotboll och det blir tråkigt, att man aldrig vet riktigt vad som kan hända! Och det är ju det som gör fotboll till världens bästa sport, att den är så oförutsägbar. Det är nog därför just den här minnesbilden har etsat sig fast i minnet på något sätt.
Citera
2007-10-02, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Varför ger dom ett gratismål i den här matchen? Anses det moraliskt förkastligt att skuta från halva plan i Holland eller?

Verkar väl vara så att det är Ajax som skall ge tillbaka bollen efter ett inkast men Ajaxspelaren slår den rakt in i motståndarens mål. Det är så jag tolkar spelarnas reaktioner på det hela iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in