Ja man kan ju säga att ni åtagit er en överjävlig uppgift och nu är det bara att sätta igång.
För det första kokböcker:
Det finns en skitbra kokbok i Culinariaserien som heter Culinaria Italia. Den är indelad efter regionerna i landet och har med det mesta från råvaror till hela smörgåsbord. Jag föreslår också att ni inriktar er på en eller ett par regioner annars kommer ni att kvävs av information.
En annan sak som ni borde bestämma er för är om ni ska gå på "fin" mat eller klassiskt rustikt.
En annan klassiker är "The Babbo cookbook" av Mario Batali. Amerikan med Italienska förfäder som gjorde en ordentlig matresa tillbaka till Italien och forskade på klassisk, italiensk mat. Det finns även en bok om hans resaurtörskunnande i boken "Hett" av Bill Buford.
Hett finns på svenska och är aktuell i handeln nu men Babbo cookbook finns bara på engelska.
Det finns också en riktigt bra kokbok med det föga fantasifulla namnet "Det italienska köket" på Ica förlag som är en höjdare. Även den regionsindelad.
Jag råder er också att kolla programserien Jamie Olivers great escape.
Den finns att ladda ner. I den får man kanske inte så mycket klassiska recept men man inser att även inom regionerna finns stora variationer. Mamma har alltid rätt är en mening som upprepas en million gånger i serien och det är sån min uppfattning är också.
Vad ni ska besöka i Italien är ju ganska mycket beroende på vart ni ska hålla till. Är ni i Rom är det ju svårt att besöka La Grancia i Montisi till exempel.
Jag kan generellt bara råda till det gamla vanliga. Hitta genuina, små krogar och stora saluhallar där huvudspråket inte är engelska. Då är ni en liten bit på väg. Ett bageri är också att rekommendera.
Det var lite info så länge. Jag är ganska säker på att jag återkommer i denna fråga.