• 1
  • 2
2007-09-19, 17:39
Medlem
Rizados avatar
Är i behov av nya linser och har ingen större lust att betala överpris hos Synsam
Har Synsams Eye Q 24 linser som man kan sova med om man vill och de är de bästa linserna jag haft. Väldigt smidiga och irriterar nästan aldrig men jag kan ge mig fan på att det någon vanlig lins från något annat företag.

Nån som har nån aning om vilken det kan vara? Det står "Scanoptic AB, Box 30153, S-104 25 Stockholm, Sverige" på sidan av lådan om det betyder något.

Tack!
Citera
2007-09-19, 18:19
Bannlyst
På Lenssky.com så står det:
Citat:
Kallas även:
BioFlex, Contact 30 day Classic, CZ 55, Eye-Q ®, Freshcare, Synolens. Biomedics 55

Det måste väl vara samma Eye-Q? Du kan ju söka lite på de namnen på google, det är ju mycket billigare att köpa linser från nätet än hos optikern.
Citera
2007-09-19, 18:25
Medlem
Rizados avatar
Oh, skitbra!
http://www.lenssky.com/product_info....98f1ca7470df03

Tack så jättemycket, har sökt lite på google men det ända jag fick fram var att synsam inte sagt vilka linser det var. Men detta ser bra ut.
Dock så var de inte så jättebilliga där heller precis... 370 spänn för 6 stycken

Fick reda på att linsvätskan jag haft är tillbakakallad. Har inte haft några problem men det känns ju inte sådär jättebra. Tog slut idag...

BTW: Har aldrig hört talas om lenssky. Är de bra? Kort leveranstid? Har som vanligt väntat in i det sista med att köpa nya linser.
Citera
2007-09-19, 18:44
Bannlyst
Ingen orsak . Kolla www.alltomlinser.se så finns det några flera alternativ än lust Lenssky.
Citera
2007-09-19, 19:10
Medlem
Rizados avatar
De tycks inte finnas någonstans.
Eye Q 24 ska vara samma som Biofinity men de har jag bara hittat på lenssky och de är inte speciellt billiga. Söker jag på Biofinity på google så kommer flera linssidor upp men ingen säljer just dem.
Citera
2007-09-21, 13:02
Medlem
Rizados avatar
Sådär, beställde Biofinity från LensSky i onsdags kväll och idag (fredag) kom ett litet paket med posten.

Det är samma som EyeQ 24 det är jag helt säker på, paketen och förpackningarna är ser exakt likadana ut förrutom att det är andra bilder.
De kostade 370kr för ett paket (6 linser) och var fri frakt om man köpte för mer än 550 eller något sådant. På Synsams internetbutik kostar ett paket 379 och jag antar att de är ännu dyrare i butikerna. Fast det kanske de inte är när det är Synsams egna produkter?

Iaf så verkar Lenssky vara helt ok, speciellt då jag inte hittade mina linser nån annanstans. Kanske lite dyrt, jag vet inte. Men tyckte det var lite skumt när jag beställde, allting räknades om till USD men det gick ju bra så.
Citera
2007-10-01, 15:00
Medlem
Pork!s avatar
Är EyeQ och Bioflex identiska med Biomedics55?
Ja, originallinsen heter Biomedics55. Flera optikerkedjor väljer sedan att byta namn och förpackning för att kunna marknadsföra linsen under eget varumärke. LensSky säljer linsen under originalnamnet – Biomedics55.

taget från lenssky faq. undra om eyeq och eyeq 24 är samma sak?
Citera
2010-12-21, 12:54
Medlem
Optikerna gör vad som helst för att förvirra kunderna, rebranding är bara ett sätt.

Jag har ed fått höra historier om optiker som övertalat sina kunder om att det är direkt farligt att köpa kontaktlinser på Internet, då linsåterförsäljare där (enligt dem) enbart säljer piratkopierade linser som är skadliga för ögonen. Inget av detta stämmer självfallet!

För att svara på frågan och samtidigt reda ut viss förvirring:

EyeQ 24 = Biofinity
EyeQ 24 Toric = Biofinity Toric

EyeQ Premium = Biomedics 55 Evolution
OBS! EyeQ Premium 2 = Proclear XC
EyeQ Toric = Biomedics Toric

Jag kan garantera att ovanstående stämmer.
Har kollat på några prisjämförelsesajter och Lensstore.se är genomgående billiga, det är även där jag brukar handla . Lade in länkar till deras produkter.

/Ednel
Citera
2010-12-21, 20:41
Medlem
http://www.lensway.se/linsguide
Citera
2011-09-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ednel
Optikerna gör vad som helst för att förvirra kunderna, rebranding är bara ett sätt.

Jag har ed fått höra historier om optiker som övertalat sina kunder om att det är direkt farligt att köpa kontaktlinser på Internet, då linsåterförsäljare där (enligt dem) enbart säljer piratkopierade linser som är skadliga för ögonen. Inget av detta stämmer självfallet!

För att svara på frågan och samtidigt reda ut viss förvirring:

EyeQ 24 = Biofinity
EyeQ 24 Toric = Biofinity Toric

EyeQ Premium = Biomedics 55 Evolution
OBS! EyeQ Premium 2 = Proclear XC
EyeQ Toric = Biomedics Toric

Jag kan garantera att ovanstående stämmer.
Har kollat på några prisjämförelsesajter och Lensstore.se är genomgående billiga, det är även där jag brukar handla . Lade in länkar till deras produkter.

/Ednel

Så vad var det för skillnad på EyeQ 24 och EyeQ Premium? Har nämligen använt Biofinity (EyeQ 24) och funderar på att testa Biomedics 55 Evolution.
Citera
2011-11-11, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightofcydonia
Så vad var det för skillnad på EyeQ 24 och EyeQ Premium? Har nämligen använt Biofinity (EyeQ 24) och funderar på att testa Biomedics 55 Evolution.

Först och främst kan man väl säga att Biomedics 55 Evolution är en betydligt äldre lins, och att Biofinity erbjuder bättre komfort. Biofinity är också, till skillnad från Biomedics 55 Evolution, godkänd för dygnet-runt-bruk (därav EyeQ 24), det går alltså bra att sova med linserna i.

Kort och gott kan man säga att de är två helt olika linser precis som vilka två olika linser som helst, utbudet är som du kanske vet stort. Materialet och vätskehalten skiljer sig, och de är framställda med två olika teknologier. Min kunskap sträcker sig dock inte tillräckligt långt för att jag ska kunna redogöra för vad det är i materialet och tillverkningssättet som gör Biofinity bättre, min erfarenhet säger mig dock att så är fallet, vilket också avspeglar sig i priset.

Tillverkarna forskar hela tiden fram nya (för det mesta bättre) linser som de sedan säljer till högre priser. Att de sämre linserna fortfarande figurerar på marknaden beror på att de skulle förlora kunder när användarna av de äldre linserna måste gå till optikern och tillpassa en ny linssort. Risken finns ju att optikern tillpassar en annan tillverkares linssort.
Citera
2012-02-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ednel
Materialet och vätskehalten skiljer sig, och de är framställda med två olika teknologier. Min kunskap sträcker sig dock inte tillräckligt långt för att jag ska kunna redogöra för vad det är i materialet och tillverkningssättet som gör Biofinity bättre, min erfarenhet säger mig dock att så är fallet, vilket också avspeglar sig i priset.

Bra att jag kommer och kan fylla i åt dig

Biomedics 55 evolution är en Hydrogel lins, Biofinity är en Silikonhydrogellins.

Silikonhydrogellinser släpper i allmänhet igenom 100 gånger mer syre till hornhinnan är en vanlig hydrogellins gör. Detta leder till att en del människor kan sova med dom utan att riskera syrebrist i hornhinnan som i vanliga fall skulle leda till kärlinväxt och opaciteter i hornhinnan som leder till permanent synförsämring om det vill sig illa.

Det negativa med silkonhydrogel är att silikonet och ögat inte gillar varandra något nämnvärt, så det är enklare att bland annat få retningar i ögat. Oftast uppstår papillärer (uppbuktingar) under ögonlock lättare som man oftast inte märker av men som sakta skrapar sönder ögat.

Silikonhydrogel linser har också en befallenhet att suga fast (sitta tightare) emot ögat vilket i sin tur kan leda till syrebrist i hornhinnan (trotts det stora syregenomsläppet), samt att risken för att bakterier ska få fotfäste på horninnan ökar.

Båda linserna framställs förövrigt genom gjutning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in