Citat:
Ursprungligen postat av Ednel
Materialet och vätskehalten skiljer sig, och de är framställda med två olika teknologier. Min kunskap sträcker sig dock inte tillräckligt långt för att jag ska kunna redogöra för vad det är i materialet och tillverkningssättet som gör Biofinity bättre, min erfarenhet säger mig dock att så är fallet, vilket också avspeglar sig i priset.
Bra att jag kommer och kan fylla i åt dig
Biomedics 55 evolution är en Hydrogel lins, Biofinity är en Silikonhydrogellins.
Silikonhydrogellinser släpper i allmänhet igenom 100 gånger mer syre till hornhinnan är en vanlig hydrogellins gör. Detta leder till att en del människor kan sova med dom utan att riskera syrebrist i hornhinnan som i vanliga fall skulle leda till kärlinväxt och opaciteter i hornhinnan som leder till permanent synförsämring om det vill sig illa.
Det negativa med silkonhydrogel är att silikonet och ögat inte gillar varandra något nämnvärt, så det är enklare att bland annat få retningar i ögat. Oftast uppstår papillärer (uppbuktingar) under ögonlock lättare som man oftast inte märker av men som sakta skrapar sönder ögat.
Silikonhydrogel linser har också en befallenhet att suga fast (sitta tightare) emot ögat vilket i sin tur kan leda till syrebrist i hornhinnan (trotts det stora syregenomsläppet), samt att risken för att bakterier ska få fotfäste på horninnan ökar.
Båda linserna framställs förövrigt genom gjutning.