2007-09-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avon
SR spelade ven i Sverige 1995. Sg konserten i Gteborg, p Kren dr. En frfrlig upplevelse, faktiskt. Ian Brown hll inte ton och lt helt enkelt bedrvlig. Live var de aldrig srskilt bra. Videon som slpptes efter en spelning i Blackburn 1989 var, som NME skrev nr den brittiska musikpressen bestmt att det var tid att dissa bandet, komedi p hg niv.
Men skitsamma, frsta skivan var fantastisk; framfr allt Elisabeth My Dear!

Stort att ha sett Stone Roses. Sjlv ville jag men kunde inte av ngon anledning (ldergrns troligtvis), har ftt nja mig med att se Ian live. Och visst, han r ingen fantastisk sngare live men fram till 90 s var han oftast godknd enligt mig (vad jag har hrt frn bootlegs iallafall). Sen s mste jag sga att nr man str tillsammans med andra fans och skrlar med i She Bangs The Drums s spelar det ingen roll hur risig hans rst r.
Citera
2007-09-19, 21:06
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okhrana
de gjorde inte speciellt mnga spelningar verhuvudtaget. Spelade bara tv gnger i sverige 1985 innan de blev knda och 1990 nr dem var som strst, sedan hamnade hamnade de i brk med skivbolaget som vgrade slppa dem till ett annat skivbolag och kunde drfr inte spela in nt nytt material p ver 4 r. Dem r ett annars ett ganska engelskt fenomen som inte blev knda ngonstans.

Vad jag minns var de vl hyfsat stora, och sgs lite som banbrytare fr hela den dr Madchester-vgen, eller vad det nu kallades fr, tillsammans med Charlatans.

Hur som helst sg jag Stone Roses p Kolingsborg i Stockholm den dr gngen -85. Inte fr att jag knde till dem ver huvudtaget, de var bara ett oknt frband, utan jag liksom alla andra var dr fr att se huvudbandet The Go-Betweens. Jag tyckte de sg rtt rejlt, och strde mig p sngarens diviga manr. Vill minnas att han var ute bland publiken och brkade ocks. Hade d aldrig kunnat gissa att de skulle bli musikpressens lsklingar fem r senare. Om jag inte minns fel spelade de ven p ngon fritidsgrd p Liding dagen innan eller efter.
Citera
2007-09-19, 21:22
Medlem
jag frsker stndigt hitta band som lter likt dem fast hittade inga frrn nu. Det r ett modernt svenskt madchester band. http://profile.myspace.com/index.cfm...endid=79260850
Citera
2007-09-19, 21:32
Medlem
Hooka - heys avatar
De spelade tv gnger i Stockholm efter genombrottet. 1990 p Fryshuset, konserten brjade fantastiskt men det blev lite smsegt efter ett tag. Det mrktes att de inte riktigt hade samma gld som 89. Det finns en fantastisk video frn Blackpool som visar hur tunga bandet var nr de slog igenom.

Andra gngen jag sg dem var de avslutningsband p lrdagen p Lollipop 1995. Det lt fr jvligt rent ut sagt.

The Stone Roses har ju ett par riktiga klassiker. "Adored" "I am the resurrection" och "This is the one". Och frsts "Fools Gold" som inte var med p frsta versionen men togs med p senare utgvor efter bandets genombrott.
Citera
2007-09-19, 21:57
Medlem
BlueStars avatar
Frsta plattan r ett riktigt msterverk. Utan Stone Roses hade nog inte band som Oasis blivit vad de senare blev. Mycket av det bsta av 60-talets rytmer blandat med en ngot hrdare, rivigare och intensivare rockmusik gjorde dem s otroligt bra. Min favoritlt r nog "She bangs the drums." Har du inte den frsta plattan, vilken egentligen r den enda man behver, s skaffa den snarast!

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=197341
Citera
2007-09-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Frsta plattan r ett riktigt msterverk. Utan Stone Roses hade nog inte band som Oasis blivit vad de senare blev. Mycket av det bsta av 60-talets rytmer blandat med en ngot hrdare, rivigare och intensivare rockmusik gjorde dem s otroligt bra. Min favoritlt r nog "She bangs the drums." Har du inte den frsta plattan, vilken egentligen r den enda man behver, s skaffa den snarast!

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=197341

Skms!! Du behver lngt mer n bara frsta plattan. Turnis into Stone ocks , MINST. Remixskivan har verraskande bra resultat ven den. po popopopopopop blow
Citera
2007-09-20, 17:50
Medlem
Avons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooka - hey
De spelade tv gnger i Stockholm efter genombrottet. 1990 p Fryshuset, konserten brjade fantastiskt men det blev lite smsegt efter ett tag. Det mrktes att de inte riktigt hade samma gld som 89. Det finns en fantastisk video frn Blackpool som visar hur tunga bandet var nr de slog igenom.

Andra gngen jag sg dem var de avslutningsband p lrdagen p Lollipop 1995. Det lt fr jvligt rent ut sagt.

The Stone Roses har ju ett par riktiga klassiker. "Adored" "I am the resurrection" och "This is the one". Och frsts "Fools Gold" som inte var med p frsta versionen men togs med p senare utgvor efter bandets genombrott.

Visst fan, Lollipop-konserten hade jag helt glmt. Men var de inte i Stockholm vren 95 ocks, strax fre konserten i Gbg?

Vill minnas att de hade som policy nr frsta skivan slpptes att de aldrig skulle turnera, bara gra enstaka spelningar. Uttalandet om erbjudandet att bli frband till Rolling Stones: "De borde vara frband till oss", r klassiskt!
Fan vad nrdig jag knner mig, men SR var verkligen favoriter en gng.
Citera
2007-09-20, 18:23
Medlem
Jvligt grym Stone Roses-sida dr bland annat finns en artikel frn nn engelsk tidning dr de fljer med p deras Skandinavien-turn 90:

http://www.pdmcauley.co.uk/
Citera
2007-10-07, 01:49
Medlem
joumas avatar
Sg dem p lollipop ocks, var vl 14 r gammal d tror jag. Minns mest att de soundcheckade i typ 2 timmar och att konserten inte var s mycket att hnga i granen.

Dock ett vldigt bra band, "I wanna be adored" och "Ten story love song" r nog mina favoriter!
Citera
2007-10-07, 10:48
Bannlyst
"oknda"...lol.
De r ju mer eller mindre kultfrklarade.
Att de var s dliga live kanske berodde p intaget av droger?

Hr..tnd p holken..
http://www.youtube.com/watch?v=k4bHMVAKDao
Citera
2007-10-07, 16:11
Medlem
otukts avatar
Love, peace, unity - Stone roses
Citera
2008-06-05, 01:14
Medlem
Euroshoppers avatar
Hr sitter jag och sker p Stone Roses i min ensamhet