• 1
  • 2
2007-09-19, 15:30
Medlem
Tjena.

Nu är det såhär va, jag har ett problem med min dator som jag aldrig hört om förut, och ingen från Creative kan hjälpa mig heller.

Det började med att min mikrofon slutade fungera helt plötsligt, när jag satt och pratade genom MSN, tänkte att jag rebootar utifall det var någon tillfällig konflikt.

Efter omstarten så märker jag att ALLT LJUD ÄR BORTA. Ingeting funkar.'
Då snapa jag, tänkte "Fan nu har ljudkortet pajjat...". Rask fart till den butiken jag köpte kortet i, och byter till ett nytt. Men, inget funkar nu heller. På Sound options kan jag inte välja något, för att är grålagt. Jag har prövat att prata med en snubbe från Creative, men han är lika målställd som jag.

Jag tänkte beskriva alla problem och åtgärder jag har prövat:

Åtgärder:
Jag har...

- Bytt ljudkort 2 ggr.

- Installerat olika drivrutiner, men alltid avinstallerat innan jag prövar nästa kort.

- Bytt PCI-port med kortet i (Prövat alla jag har)

- Gått in i BIOS och Disable-at OnBoard Multimedia Driver (tror den hette så)

- Ja du... You name it.

Problem:

- I Device Manager står det att Sound Blaster Audigy - "Driver is enabled but has not been started yet"

- I Creatives mjukvara kan jag ej gå in på Speaker Settings eller Surround Settings, det står att "The device supported by this application is not detected. The application will exit."

- Om jag startar WinAmp står det "Bad DirectSound driver. Please install proper drivers or select another device in configuration. Error code 88780078"

- På Sound Settings (Windows) kan jag inte ändra något, allt är grått.

- Och sist men inte minst, så kan INGEN på Creative hjälpa mig.

Jag har bytt kort 2 gånger i affären nu, dvs att jag sitter med mitt tredje här.
Jag vill helst inte ominstallera Windows, eftersom jag har mycket sparat här, fast jag vet ju inte vad problemet är så det kanske inte ens löser sig med en ominstallation.

Är det NÅN som vet något om detta problem? Nån som har en aning vad det kan vara för fel? Har varit utan ljud i 3 månader nu och börjar bli lite tröttsamt...

Tack på förhand i alla fall!

Mvh,
Babbas.
Citera
2007-09-19, 17:14
Medlem
FL10s avatar
Har du virus/spionprog checkat datorn? Har du testat drivisar till moderkortet?
Låter riktigt mysko det där. Men mina pengar är i alla fall på moderkortsfel.
Citera
2007-09-19, 17:26
Medlem
Japp, har rensat datorn från virus/spyware osv. Jag har inte fixat nåra nya drivrutiner till moderkortet, men om det är det så förstår jag inte varför det bara la av helt plötsligt =/

Men jag chansar också på att det är fel på moderkortet.....
Citera
2007-09-19, 22:13
Medlem
Megaforces avatar
Det är två tänkbara fel, bad blocks på hårddisken som förstört drivrutinerna. Det räcker inte med att avinstallera dem, man måste ofta ta bort den fysiskt från hårddisken, speciellt de som lagras i windows-mappen. Annars används de igen även om windows installationsprogram säger att man installerar nya från en diskett/cd/katalog etc.

Det andra felet är om registret går sönder. Då kan drivrutinerna sluta fungera även om de är korrekt installerade. Registret kan ev lagas genom att man kör något windows repair-program.

För att testa om hårdvaran är hel så kan du köra igång en Linux live-disk från CD/DVD så kan du se om ljudet detekteras och initieras som det skall.
Citera
2007-09-19, 22:39
Medlem
Megadeths avatar
detta felet är från förra veckan. du har ett x-fi-extreme audio va? så tanka ner lite äldre drivisar så kommer allt fungera som det ska igen.
Citera
2007-09-19, 23:32
Medlem
är inte helt säker på vad felet kan vara men vet att tjänsten "windows audio" kan lägga ner ibland. gå in på (kontrollpanelen\administrationsverktig\tjänster) sen så letar du då upp tjänsten windows audio.. om den inte är startad så startar du den tjänsten och har du tur så funkar ljudet.

Good luck//ZarToK
Citera
2007-09-20, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
detta felet är från förra veckan. du har ett x-fi-extreme audio va? så tanka ner lite äldre drivisar så kommer allt fungera som det ska igen.

Nää, har ett vanligt Sound Blaster Audigy...

@Megaforce

Tack, ska testa det!
Citera
2007-09-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _ZarToK_
är inte helt säker på vad felet kan vara men vet att tjänsten "windows audio" kan lägga ner ibland. gå in på (kontrollpanelen\administrationsverktig\tjänster) sen så letar du då upp tjänsten windows audio.. om den inte är startad så startar du den tjänsten och har du tur så funkar ljudet.

Good luck//ZarToK

Tack för svaret, desvärre hjälpte det inte =/ Lutar mot en ominstallation av Windows eller ett nytt moderkort.

Säg gärna till om ni har fler svar!
Citera
2007-09-21, 08:26
Medlem
Nate Blacks avatar
En formatering av C: vore på sin plats innan du överväger nytt moderkort. Eftersom du testat med olika externa ljudkort i olika pci-platser så är chansen att det vore moderkort-relaterat extremt liten. Om jag hade haft samma problem så skulle jag omformaterat efter en dag kanske.
Citera
2007-09-21, 21:57
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
Nää, har ett vanligt Sound Blaster Audigy...

@Megaforce

Tack, ska testa det!

detta fel drabbar även dem med det kortet. om du söker på nätet så hittar du tusentals med samma fel. alla har löst det med äldre drivisar.
Citera
2007-09-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
detta fel drabbar även dem med det kortet. om du söker på nätet så hittar du tusentals med samma fel. alla har löst det med äldre drivisar.

Jag sökte lite på nätet, hittade bara 2 personer med detta problem

har du några länktips, isåfall kan du posta dom?

Och mina drivers jag har installerade var dom som kom med skivan till kortet, har ej updaterat dom på andra sätt, om det var det du menade.
Citera
2007-09-22, 19:40
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
Jag sökte lite på nätet, hittade bara 2 personer med detta problem

har du några länktips, isåfall kan du posta dom?

Och mina drivers jag har installerade var dom som kom med skivan till kortet, har ej updaterat dom på andra sätt, om det var det du menade.

då jag själv har ett extreme audio kort så sökte jag runt lite när detta hände mig. och när jag läst omkring så fanns det även folk med ditt kort som hade liknande problem. kolla här: http://forums.creative.com/creativel...cending&page=1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in