Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-19, 04:25
Medlem
Dödens avatar
Har äntligen införskaffat mig en dator från det gyllene 80-talet.
Dock så har jag inte pysslat särskilt mycket med dem, (min granne hade en under min tidiga barndom) så lite hjälp skulle uppskattas!

En nybörjarguide hade inte varit helt fel, men om ingen orkar så räcker väl en lista med de vanligaste kommandon med beskrivning.

Googlade runt lite, men alla sidor jag hittade är inriktade på vana användare. (Vaddå sent ute?)

Min setup är en c128 med bandare. (jag har klurat ut hur man byter till c64-mode :P)
Funkar inte att ladda spel, och jag antar att det är det här tonhuvudet som man har hört om. Nån som har en bra lösning på att fixa det?

Det är vid såna här tillfällen man önskar att man hade en storebror...
Citera
2007-09-19, 05:03
Medlem
Megalomanias avatar
Så länge du bara ska köra från bandstationen är allt du behöver kunna LOAD och RUN. Väldigt simpelt.

För att ladda från disk drive så är det LOAD "*",8,1 och sedan RUN om jag inte minns fel.

Jag måste fan också skaffa mig en C64 igen.
Citera
2007-09-19, 08:48
Medlem
gulsots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Döden
Det är vid såna här tillfällen man önskar att man hade en storebror...

Hej herr Döden, storebror här!

Jag har några manualer liggandes ihop med min c64 någonstans. Skulle nog kunna scanna de viktigaste sidorna om du inte hittar något på internet.

Peace!
//Gulsot
Citera
2007-09-19, 14:48
Medlem
Dödens avatar
LOAD+RUN funkar typ inte.. den laddar och sen efter ett tag så står det bara ready.

gulsot: har du manual på svenska så skulle det uppskattas!
Citera
2007-09-19, 14:53
Medlem
testa detta
http://folkvagn.commodore64.org/kassettjustering.htm

eller hadde c128 egen bandstation ?
Citera
2007-09-19, 15:14
Medlem
Dödens avatar
"Om den feljusterade bandspelaren är det enda lagringsmedium du har för Commodore 64:an så fastnar du lätt i en Moment 22-situation."

just det... får nog vänta tills jag får tag i en disk drive.
Citera
2007-09-19, 18:23
Medlem
Ralf2s avatar
Jag läste igenom en bunt gamla datormagazin för några månader sen, och där fanns det ett tips för hur man skulle justera tonhuvudet utan nåt kalibreringsband osv. Man skulle helt enkelt vrida tonhuvudet ett kvarts varv åt tex vänster, och försöka ladda. Gick inte det, två kvarts varv åt höger, om inte det heller gick, 4 kvarts varv åt vänster, osv tills det fungerade.

Edit: Ojsan, samma tips står ju redan på den där www-sidan nån tipsade om. Förlåt!
Citera
2007-09-19, 18:39
Bannlyst
Om det är pritatde spel måste du ha programet turbo
vanligast är turbo 250, brukar ligga först på banden, så det är bara att böja leta.
När du laddat in det och skriver run (return)
så kommer en liten ruta upp med vidare instruktiuoner.,

skaffa diskdrive
skaffa 64net (så kan du utnyttja en pC hårdisk, cd-rom m.m)
Citera
2007-09-20, 07:58
Medlem
gulsots avatar
Citat:
LOAD+RUN funkar typ inte.. den laddar och sen efter ett tag så står det bara ready.

gulsot: har du manual på svenska så skulle det uppskattas!

sid 19 i manualen

"2. BANDKASSETTER: Använd 1530 kassettbandspelare och den vanliga ljudkassetten som ingår i programpaketet. Övertyga dig om att bandet är helt återspolat till början av första sidan. Skriv därefter LOAD. Datorn svarar då: "PRESS PLAY ON TAPE"
(tryck på bandspelarens PLAY-tangent). Gör nu detta. Skärmen raderas och förblir ren tilldess att datorn finner början av programmet. Datorn skriver då "FOUND (PROGRAM NAMN) = funnet (programnamn). Tryck nu ner "C="-tangenten. [knappen med commodore-loggan] Detta medför att programmet läses in i datorns minne. Om du önskar avbryta inläsningen tryck på "run/stop"-tangenten."

detta är ett stycke ur manualen.. önskas mer info så pm:a
Citera
2007-09-20, 09:17
Medlem
Dödens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokeruggla
Om det är pritatde spel måste du ha programet turbo
vanligast är turbo 250, brukar ligga först på banden, så det är bara att böja leta.
När du laddat in det och skriver run (return)
så kommer en liten ruta upp med vidare instruktiuoner.,

skaffa diskdrive
skaffa 64net (så kan du utnyttja en pC hårdisk, cd-rom m.m)

turbo 250 ligger ibörjan på några band ja. men jag förstod inte hur man skulle fortsätta efter det har laddats?
Citera
2007-09-20, 09:43
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
turbo 250 ligger ibörjan på några band ja. men jag förstod inte hur man skulle fortsätta efter det har laddats?
Skriv bara RUN och tryck RETURN när det är färdigladdat. Vill du sen ladda in 'Turbo-spel' så skriver du bara <-L och trycker RETURN. (<- är pil vänster som ligger uppe till vänster på tangentbordet).
Citera
2007-09-20, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Skriv bara RUN och tryck RETURN när det är färdigladdat. Vill du sen ladda in 'Turbo-spel' så skriver du bara <-L och trycker RETURN. (<- är pil vänster som ligger uppe till vänster på tangentbordet).

Precis och skärmen blir blå igen och bandet börjar rulla (eller om du stopapt bandet står det press pla on tape) om en stund ska det komma upp
"found spelets namn", efter ett apr sekunder (eller när du trycker space) börjar det ladda igen (blå skärm igen), när de sedan är klart (brukar vara 15 sekunder på räkneverket för ett turbo 250 spel) står det ready. Skriv dp RUN och tryck return, sor det load error så är det troligen tonhuvudet. Vill du inte spela spelet i fråga så skriver du <- L istället för run så letar den vidare till nästa spel på badet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in