• 1
  • 2
2002-07-10, 18:57
Medlem
Tycker egentligen att alkoholdebatten är rätt så ointressant men vill ändå delge er min syn på alkohol.
Hade man inte blivit berusad av öl, vin eller sprit så hade folk knappast druckit smörjan. Det smakar ju rent fantastiskt äckligt! De som påstår att det skulle vara gott ljuger i syfte att legitimera sin efterlängtade berusning. Annars hade de givetvis köpt alkoholfritt.

Jag har gått igenom hela sortimentet och allt smakar vidrigt.

Öl är beskt, bittert och luktar gammal gubbe. Det är ett blask som man måste hälla i sig massor av för att bli berusad, därför dricker jag aldrig öl! Fet blir man också.

Vin är antingen surt eller vansinnessött. Smakar outspädd saft uppblandad med thinner. Örk!

Starksprit smakar också fruktanvärt illa. Påminner lite grann om bensin. Bläh!

Jag tycker dock att det är väldigt kul att bli berusad och varannan fredag är jag ute och gör stan osäker (lite roligt måste man få ha ibland). Då dricker jag uteslutande en drink som heter San Fransisco. Man behöver inte dricka så många för att bli berusad och sprit/alkoholsmaken är nästan obefintlig.
Kåsören Gammal Hårdrockare mailade förresten ett rätt så bra drinktips till mig. Man fyller ett glas till hälften av en finsk dryck som heter Marinella och blandar sedan ut med apelsinjuice. Det var faktiskt inte dumt alls! Obetydlig alkoholsmak och efter bara några glas så blir man glad, pratsam och "skrattig".

Personligen så skiter jag fullkomligt i om sprit ska säljas på Systembolaget eller i affärer. Ser inget jobbigt i att gå till Systembolaget, inte heller skulle det beröra mig om de sålde det fritt i affärer.
Folk har en fri vilja, vill de supa skallen av sig så ska de få göra det. Skattebetalarna ska dock inte behöva finansiera deras supande.
Citera
2002-07-10, 20:09
Medlem
Nog fan kan man få brännvin att smaka gott med rätt virke. Dock inte några av bolagets sorter, däremot riktigt bra hembränt, helst gjord nånstans i skogen i Norrland med friskt källvatten!
Gör som mig, blanda med vanlig hushållssaft, smakar lite speciellt i början men tungan domnar snabbt av, och då är det bara att gasa på.. 8O
Citera
2002-07-10, 20:33
Medlem
Du har ju visserligen rätt till dina egna åsikter, men jag vågar nog påstå att jag tycker att vissa alkoholhaltiga drycker smakar mycket gott. En hel del smakar å andra sidan fördjävligt.

All öl är faktiskt inte besk och bitter... Öl finns i alla de slag och sorter, t.ex. finns det spontanjäst öl som smakar hallon. Mycket gott och inte det minsta bittert, har inte träffat så många gubbar som luktar hallon heller. Fet blir man inte heller, precis som med allt annat näringsintag så handlar det om hur mycket man gör sig av med i förhållande till hur mycket man intar. Jag dricker ganska stora mänger öl och är inte det minsta tjock (175cm/65kg).

Vin är jag berred att hålla med dig om så länge vi pratar rött vin. Men prova t.ex. något mousserande rosévin så ska du nog hitta något du tycker om. Finns ett på systemet som kostar 65:- som är mycket trevligt och lättdrucket.

Starksprit är dock oftast riktigt vidrigt. Undantaget här är frukt/bär brännvin som faktiskt kan vara ritkigt gott. Prova t.ex. lite dyr calvados eller päroncognac. Billiga sorter är det däremot inte ens någon idé att titta på.
Citera
2002-07-11, 05:56
Medlem
ZykelZyk:

Citat:
Nog fan kan man få brännvin att smaka gott med rätt virke. Dock inte några av bolagets sorter, däremot riktigt bra hembränt, helst gjord nånstans i skogen i Norrland med friskt källvatten!

Nu ska jag faktiskt iväg på en liten "minisemester". Jag ska köra ända upp till Lappland (från Örebro) och hälsa på en väninna, ha lite kul, kolla midnattsolen och dricka många San Fransisco. Kanske träffar jag någon norrlänning där uppe som kan bjuda mig på ditt recept. Vi ses nästa vecka!
Debattera hårt och glöm mig inte!

Hej då! / Tot siens!
Citera
2002-07-12, 18:14
Medlem
Jag tänker inte sticka under stol med att jag dricker för att bli full, det gör nog de flesta, men jag kan inte påstå att all alkohol är äcklig!
Finns många öl & spritsorter/blandningar som smakar gott, men det finns minst lika många som smakar pest!
Citera
2002-07-13, 12:58
Medlem
DarkNightOfOsts avatar
Glöm inte hur gott det är med en snapps till maten exempel vis O.P Andersson i samband med julmiddagen, eller hur underbart gott det är med gammeldansk. så nog är det gott med sprit alltid.
Citera
2002-07-13, 15:07
Medlem
Nej, det kan jag också hålla med om! Då är det kanske inte fråga om att bli full, men i 99 % av fallen är det ju fyllan man eftersöker! :roll:
Citera
2002-07-13, 18:19
Medlem
Nu får ni lägga av. Öl är det vidrigaste som finns, kan knappt tänka på smaken innan jag får äckelkänskor.

Vin är faktiskt inte speciellt illa, men jag skulle inte rekomendera att försöka bli full på det. Sekunden man slutar dricka det mår man pyton.
Men som måltidsdryck är den finfin.

Om det är berusningen man vill ha finns det inget substitut till starksprit, förutom lite brunt kanske. Om man ska ut och festa med polarna så är det bästa man kan ha med sig en liten absolut citron. Smakar smarrens, man får fräch andedräckt och kan lätt gömma den i fickan om polisen kommer för att förstöra nöjet för en.

Detta var min visdom i ämnet
Citera
2002-07-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mictian
Nu får ni lägga av. Öl är det vidrigaste som finns, kan knappt tänka på smaken innan jag får äckelkänskor.

Vin är faktiskt inte speciellt illa, men jag skulle inte rekomendera att försöka bli full på det. Sekunden man slutar dricka det mår man pyton.
Men som måltidsdryck är den finfin.

Om det är berusningen man vill ha finns det inget substitut till starksprit, förutom lite brunt kanske. Om man ska ut och festa med polarna så är det bästa man kan ha med sig en liten absolut citron. Smakar smarrens, man får fräch andedräckt och kan lätt gömma den i fickan om polisen kommer för att förstöra nöjet för en.

Detta var min visdom i ämnet

Visst, tycker du så, okej. Men smaken är ju som röven - klöven'
Så att öl är vidrigt får du ju ha för dig själv!
Citera
2002-07-15, 22:31
Bannlyst
Nej, jag kan inte hålla med. Många ölsorter (c:a 4 - 5.5 vol %) är goda. 3,5 vol % går att dricka. 2,8 % däremot smakar förjävla äckligt. Smakar rävpiss som dom utsatt för diverse kemiska reaktioner. Lättöl har jag nog aldrig smakat (vad jag kan komma ihåg). Alkohol är nödvändigt för att öl skall bli gott.

All annan alkohol än öl är antingen drickbart eller äckligt (fan inte gott, vill man ha något gott föredrar man drycker utan alkohol. Rödvin går att dricka, vittvin är äckligt, mousserande vin spyr man av. All sprit är äcklig, utom tequila (men där är det själva proceduren som gör intaget okej - det är ju inte gott att halsa tequila från flaska.)

Fan vad mycket supande det är egentligen, minst varje helg. Man lär ju bli skadad.
Citera
2002-07-15, 22:58
Medlem
Själv gillar jag inte rödvin, men vissa vita viner kan vara goda.

Å visst super man mycket!
Citera
2002-07-17, 11:08
Medlem
Shiftys avatar
Hörrö, fjortonåringar får inte dricka så lägg av med det.

Visst fan smakar det gott. Ren sprit smakar ju för jävligt men det är ju heller inte många som dricker sånt. En himla massa sorters rött och vitt vin är syndigt goda och tvingar man i sig öl så beror det väl på att man inte lärt sig uppskatta det än. Det är samma sak med kaffe. Jag har aldrig hört någon säga att det är smaskens första gången de dricker det. Men alla som druckit kaffe ett tag gillar det. Och jag misstänker att de inte ljuger om det för att rättfärdiga sitt intresse för att bli fulla ety kaffe innehåller ingen alkohol.

Så stfu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in