2007-09-18, 21:26
Medlem
Jag överväger att söka jobb på Scania i Södertälje.

*Enligt vad jag hört så är ingångslönen 25.000 + bonus för nyexaminerade civilingenjörer, men hur ser det ut när man jobbat där ett par år?

*Ungefär vad kan man hamna på efter 2, 5 eller 10 år på företaget om man är "medelduktig"?

*Hur är Scania jämfört med de andra svenska storföretagen?
Citera
2007-09-18, 21:57
Medlem
Prata med facket (d.v.s. fackombudet) på Scania. Det är just sånna här saker som de är bäst på.
Citera
2007-09-18, 22:11
Medlem
En gammal kursare har jobbat på Scania i c.a. 3.5 år, ligger nu på 28500, vill minnas att ingången då var 23000. Han är objektledare, ngn form av delprojektledare. Då har han läst maskin.

Off Topic
Få av de jag känner har haft en god löneutveckling utan att byta arbetsplats. Bland de Civ.Ing jag känner ligger på en fast lön mellan 26-40000 efter 1.5-3.5 år, dessa jobbar på olika företag. Generellt vågar jag påstå att löneutvecklingen är sämre på stora företag där det jobbar många Civ.Ing, undantag finns säkert, men inte bland de jag känner.

Om man vill tjäna pengar handlar det i regel om att komma så när pengarna som möjligt. Då menar jag desto tydligare koppling till intäkter desto högra lön. Återigen, det finns undantag, men det är en god tummregel. Lika bra att lägga in denna brasklapp.
Citera
2007-09-18, 23:40
Medlem
hejtords avatar
Jag har hört att Civarna har fått bättre löneutveckling de senaste åren på Scania annars så är ju Scania inte kännt för att vara jätte generösa med löner.
Citera
2007-09-19, 04:09
Medlem
NillRs avatar
För ett par år sen var iaf ingångslönen riktigt låg, runt 22k. Dom som jobbat i 3-5 år låg då runt 25-27k. Dåig utveckling i början mao. Då jag fick intrycket att scania älskade att sätta doktorer på diverse chefspositioner vet jag inte hur lätt det är att öka lönen genom att bli någon sorts avdelningschef heller.
Citera
2007-09-19, 19:08
Medlem
Ok, det verkar alltså som att lönerna höjts en del på sissta tiden.
Citera
2011-05-20, 23:14
Medlem
Androass avatar
Någon som vet hur lönerna för en civ.ing. ser ut idag?
Citera
2011-05-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Någon som vet hur lönerna för en civ.ing. ser ut idag?

Med tanke på att Scania hade det rtt tufft för att vara Scania för något år sedan så lär det inte vara någon lysande löneutveckling men å andra sidan har facket sagt att det är dags att företagen ger tillbaka för att arbetstagarna var så snälla och ställde upp på företagen när det var tufft.

ill man ha bra lön ska man nog inte jobba på Scania. Vill man ha bra arbetsförmåner och har småbran är det nog en bra arbetsgivare
Citera
2011-05-21, 00:34
Medlem
Scania är definitivt inte kända för att ha höga löner. Stora företag brukar i regel ha lägre löner, men Scania ligger även lågt bland andra stora bolag.
Har själv inte jobbat där, men har ett par bekanta som jobbar/ jobbat där som har bekräftat det.
Citera
2011-05-21, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonb
Scania är definitivt inte kända för att ha höga löner. Stora företag brukar i regel ha lägre löner, men Scania ligger även lågt bland andra stora bolag.
Har själv inte jobbat där, men har ett par bekanta som jobbar/ jobbat där som har bekräftat det.
Japp spot on. Men å andra sidan ligger Scania i topp när det gäller personalvård.
Citera
2012-02-15, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Japp spot on. Men å andra sidan ligger Scania i topp när det gäller personalvård.

Kan du ge några exempel på deras fina personalvård?

*Är det tex dyra personalbilar? VW har samma avtal men om man tar en personalbil så höjer dom lönen för att kompensera lite.
*En träningsanläggning som ligger så dåligt till att man i stort sett måste ha bil för att komma dit? Eftersom anläggningen fanns så fick man inte friskvårdsbidrag. Jättedåligt för dom som itne bor i södertälje.
*Lyckas du mot all förmodan förhandla dig till en bra lön när du blir anställd så håller dom tillbaka löneökningarna eftersom ingen får sticka ut..
*Har du läst till civ ing eller högskoleingenjör och det fattas en ynka poäng så räknas du som helt outbildad. Trots 10+ års relevant erfarenhet.. Ju högre utbildning du har desto högre procentuellt påslag får du på lönen.

Dom flesta som är så himla nöjda med Scania har oftast inte haft någon anna arbetsgivare, och det är genomgående för cheferna.

Behöver jag nämna att jag inte var så nöjd med scania som arbetsgivare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in