2007-09-18, 20:14
Bannlyst
För att jag inte ska öppna tre trådar tänkte jag ställa tre frågor här i stället :

Peka på några punkter där Platon och Aristoteles skiljer sig från varandra:

Om den naturvetenskapliga världsbilden ( livsfilosofin under 1800-talet )

Naturvetenskapliga upptäcker 1800-1900.talet.
Citera
2007-09-18, 20:38
Medlem
[Strange Days]s avatar
Tycker det var väldigt intressanta frågeställningar, och om inte annat ett avbräck från all den "vardagsfiolosofi" som för tillfället verkar överflorera forumet. Dessa frågor drar oss tillbaka till själva essensen i begreppet filosofi.

Misstänker dock starkt att frågorna inte är ställda av trådskaparen utifrån ett personligt intresse - utan att det snarare rör sig om att trådskaparen behöver få svar på frågorna till nått skolarbete.
Citera
2007-09-18, 20:41
Bannlyst
Egentligen inte.
Den första frågan har jag funderat över sedan min filosofi B kurs.
Den andra frågan frågade dock min syrra mig nyss med SMS och därav anledningen att den kom med. Den tredje är intressant.

Men angående det här med Platon och Aristoteles,
Först och främst var Platon rationalist ,idealist och höll sig till deduktion medan om man jämför med Aristoteles som var realist, empirist och var mer inne på induktion.
Till skillnad från Platon så föraktade inte Aristoteles sinnesförnimmelsen utan menade tvärtom att kunskapen måste börja just i den egna erfarenheten. I linje härmed uppfattade han inte ideerna såsom avskilda från tingen i någon högre idevärld, utan såsom inneboende principer i tingen. Så man kan säga att den grundläggande skillnaden mellan Platon och Aristoteles är deras uppfattning om hur verkligheten är beskaffad.
Sedan Till skillnad från Platon skrev Aristoteles flera verk om naturvetenskapliga frågor.
Detta är ju naturligtis det jag kommer på som är relevant i sammanhanget angående deras ålder och sådana självklara faktorer är inte nödvändiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in