2007-09-18, 18:48
Medlem
snousers avatar
Jag har en gammal buss där hjulen är väldigt rostiga.
Min fråga är nu om man kan blästra hjulen fastän däcken är kvar. Eftersom det kostar en massa pengar att lämna in sex hjul för att däcken ska av och sedan kort där efter sättas på igen. Kan man lägga någon typ av plywood skiva där däcken är nu och sikta på fälgen?

Sedan kan ja passa på och fråga vad man ska ha för färg på fälgen. Kan man använda vanlig hammarlack, eller finns det något billigare?
Citera
2007-09-18, 19:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Jag har en gammal buss där hjulen är väldigt rostiga.
Min fråga är nu om man kan blästra hjulen fastän däcken är kvar. Eftersom det kostar en massa pengar att lämna in sex hjul för att däcken ska av och sedan kort där efter sättas på igen. Kan man lägga någon typ av plywood skiva där däcken är nu och sikta på fälgen?

Sedan kan ja passa på och fråga vad man ska ha för färg på fälgen. Kan man använda vanlig hammarlack, eller finns det något billigare?
Enklast är ju bara att köra ner en tunn plåt mellan fälgen o däcket o blästra dom... Sedan bara grundmåla dom med rostskyddsprimer och sedan på med fälgfärg...
Citera
2007-09-18, 19:34
Medlem
Avva66s avatar
Är dom så rostiga så kan rosten ha letat sej ner mellan fälgen och däcket, så det är inte alls säkert att det går.
Citera
2007-09-18, 19:45
Medlem
Fuzzs avatar
Däcket klarasig om man inte sprutar direkt på dem. Sanden vill bara studsa av dem. Om inte däcken är torrspruckna eller så......
Citera
2007-09-18, 21:00
Medlem
Vardons avatar
Vad är det för årsmodell på däcken? Är det verkligen värt att ha dem kvar?

Annars tror jag nog Ava66 kan ha ganska rätt...
Citera
2007-09-18, 21:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Är dom så rostiga så kan rosten ha letat sej ner mellan fälgen och däcket, så det är inte alls säkert att det går.
Givetvis släpper man ur luften ur dom först, sedan är det bara att trycka ner en tunn plåt innanför fälgkanten man kan då blästra kanten runt om utan problem, det är dessutom lättare att måla den då. Det bästa är dock att ta av däcket, blästra fälgen o sedan pulverlackera den. Har fälgar som är 15 år gamla på ett släp som jag gjort så på och dom ser ut som nya fast dom står ute året om och körs med i salt o slask...
Citera
2007-09-18, 22:02
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Givetvis släpper man ur luften ur dom först, sedan är det bara att trycka ner en tunn plåt innanför fälgkanten man kan då blästra kanten runt om utan problem, det är dessutom lättare att måla den då. Det bästa är dock att ta av däcket, blästra fälgen o sedan pulverlackera den. Har fälgar som är 15 år gamla på ett släp som jag gjort så på och dom ser ut som nya fast dom står ute året om och körs med i salt o slask...

Pulverlack är kanon!
Citera
2007-09-18, 22:05
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Vad är det för årsmodell på däcken? Är det verkligen värt att ha dem kvar?

Annars tror jag nog Ava66 kan ha ganska rätt...

Bussen är fårn 78, däcken är redigt slitna ser ja nu.
Någon som vet vad de kan gå på att köpa nya däck?
Citera
2007-09-18, 23:11
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Bussen är fårn 78, däcken är redigt slitna ser ja nu.
Någon som vet vad de kan gå på att köpa nya däck?

Det beror helt på dimension och kvalitet. Jag köpte fyra nya Falken däck i dimension 195/60-15 i somras. De gick på knappt en tusing styck, monterat, balanserat och klart.

Regummerade är antagligen billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in