2008-07-12, 14:59
Medlem
memrixs avatar
Tull avgifter

Köpte en iphone från USA på ebay. Hur stor är chansen att jag kommer få betala tull på paketet och hur mycket blir tullen och vad är det för avgifter / hur går det där med tullningen till ?
Citera
2008-07-12, 19:17
Medlem
TheMules avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memrix
Köpte en iphone från USA på ebay. Hur stor är chansen att jag kommer få betala tull på paketet och hur mycket blir tullen och vad är det för avgifter / hur går det där med tullningen till ?

Är varan värd över en viss summa pengar så måste man betala tull, kommer inte ihåg den exakta summan men i ditt fall så är det garanterat betala som gäller. Du kan räkna med en kanske 30% på det du betalade för mobilen i tullavgift. Du kunde ha bett säljaren att märka paketet som gåva och att skriva ett lågt värde på det så ökar chansen att man klarar sig.
Citera
2008-07-12, 19:38
Medlem
memrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMule
Är varan värd över en viss summa pengar så måste man betala tull, kommer inte ihåg den exakta summan men i ditt fall så är det garanterat betala som gäller. Du kan räkna med en kanske 30% på det du betalade för mobilen i tullavgift. Du kunde ha bett säljaren att märka paketet som gåva och att skriva ett lågt värde på det så ökar chansen att man klarar sig.

Köpte varan på ebay och har redan betalt så pris på paketet står det inte. Som jag har förstått det så kommer jag få hem en lapp där jag får skriva i hur mycket varan kostade.
Citera
2008-07-19, 19:21
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Vad händer om man ber säljaren skriva "gift" och hela värdet på paketet? Jag vill köpa en klocka, och vill helst vara försäkrad om den skulle komma bort i posten.

Betalar jag endast tull, eller måste jag betala moms också?
Citera
2008-07-20, 03:48
Medlem
En polare i USA handlade massa kläder åt mig och skickade dom hit till Sverige. Paketets egentliga värde var runt 2000 dollar, men hon skrev att det var värt 750 dollar och att det var en gift.

I torsdags fick jag ett brev på posten från Tullverket där det stod att de inte hade rätt att öppna paketet men för att jag skulle få det krävdes det att jag skickade in kvitto på sakerna så att de kunde se att det verkligen var värt 750 dollar.

Eftersom jag inte var vidare sugen på att betala tull och moms på 2000 dollar läste jag först på lite regler på deras hemsida och ringde sedan och drog världens lögn.

I fredags fick jag paketet och behövde varken betala moms eller tull.
Citera
2008-07-20, 12:44
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrightington
En polare i USA handlade massa kläder åt mig och skickade dom hit till Sverige. Paketets egentliga värde var runt 2000 dollar, men hon skrev att det var värt 750 dollar och att det var en gift.

I torsdags fick jag ett brev på posten från Tullverket där det stod att de inte hade rätt att öppna paketet men för att jag skulle få det krävdes det att jag skickade in kvitto på sakerna så att de kunde se att det verkligen var värt 750 dollar.

Eftersom jag inte var vidare sugen på att betala tull och moms på 2000 dollar läste jag först på lite regler på deras hemsida och ringde sedan och drog världens lögn.

I fredags fick jag paketet och behövde varken betala moms eller tull.

Vad sa du, om man får fråga?

Vad exakt står det på paketen egentligen? Jag tycker mig minnas att någon sa att ens Paypal-konto står utskrivet på paketet, och stämmer det är man ju rätt körd. Kan väl inte vara svårt för dem att se vem kontot står på, menar jag.

Låt säga att jag köper en klocka för $1500, och ber köparen skriva ut hela köpesumman och "gift" på paketet. Jag har förstått att det kommer att fastna i tullen då, men vad kan de kräva? Om jag köper av en privatperson har jag ju inget kvitto att visa upp. Men fortfarande förstår jag inte riktigt om man måste betala moms och tull. Hittade det här på Tullverket, och är förvirrad. Som jag förstår det måste man betala tull och moms om varan överstiger 3400:- i värde, oavsett om det är en gåva eller ej. Eller?
Citera
2008-07-22, 17:22
Medlem
lagras de hos tullen hur ofta man får paket från utlandet?
har fått ca 15 stycken senaste 2månaderna och idag var de kört fick sånt att de vill ha kompliterande uppgifter.

kan man hamna under deras radar så att de kommer ta allt som kommer nu eller hade jag bara otur och fastnade i en tullkontroll?

de tidigare jag har fått kommer från thailand och då har allt gått igenom detta som fastnade kom från hong kong och kanske är aningen större än de andra paketen.

nån som jobbar på arlanda tullen som kan berätta hur de ligger till, tycker asen skulle se till att stoppa knark och svartsprit iställe för att jaga vanliga svensson.
Citera
2008-07-23, 23:06
Medlem
Livrädd med stils avatar
Jag gillar hur man kan får en Macbook Pro för mellan 1500-1900 dollar, men jag antar att det blir en jädra massa tull. Hur mycket uppskattningsvis?
Är ju smidigare att dra till PCcity och ta det på avbetalning. Orka ta lån på banken.
Citera
2008-07-23, 23:47
Medlem
Är också väldigt nyfiken på pilsnekorvens och tokers frågor/svar på dessa./

om jag ska vara ärlig så har jag inte förstått om en gåva från privatperson till privatperson är helt befriad från någon av dessa olika moms - tullavgifter eller om man alltid måste betala om paketets värde överstiger en viss summa?

Har ju mängder av kompisar som skickat hem paket från asien när dem varit där och rest och ingen har blivit kollad eller fått betala något extra. det skulle kunna brista just om man skickar hem många paket efter varandra och tullen registrerar detta?!? någon som vet??
Citera
2008-08-16, 00:41
Medlem
Harry_s avatar
om det står UPK Göteborg, Under tullbehandling betyder det att man får tulla för prylarna eller står det alltid så när den landar i sverige?

står så här
8 aug kl 09:13 Göteborg, Försändelsen har sorterats
8 aug kl 09:10 UPK Göteborg, Under tullbehandling
Citera
2008-08-28, 21:57
Medlem
Ettans avatar
Hur skriver ni när ni ber en säljare skicka varan som gåva och ange ett lägre
pris? Antar att man måste uttrycka sej vänligt/smidigt för att inte ev förolämpa
säljaren? Man ber ju faktiskt personen begå en mindre lagöverträdelse...

Fast det kanske är vardagsmat för säljarna på ebay?

Någon med erfarenhet från ebay som kan ge ett exempel på vad/hur ni skriver?
Citera
2008-08-29, 15:45
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan
Hur skriver ni när ni ber en säljare skicka varan som gåva och ange ett lägre
pris? Antar att man måste uttrycka sej vänligt/smidigt för att inte ev förolämpa
säljaren? Man ber ju faktiskt personen begå en mindre lagöverträdelse...

Fast det kanske är vardagsmat för säljarna på ebay?

Någon med erfarenhet från ebay som kan ge ett exempel på vad/hur ni skriver?

skriv bara
kan du skicka som en gåva
kan du markera som en gåva
dom stora företagen gör aldrig det och dom som har vägrat har jag fått betala tull + moms+ 100:- postensavg för

kom ihåg det spelar ingen roll om dom skickar som gåva och det står att den är värd över 500:- inkl frakt då får du ändå betala tull + moms+ 100:-postensavg

Gåva:
man får betala tull + moms+ 100:- postensavg om värdet är högre än 500:- inkl frakt

icke gåva:
man får betala tull + moms+ 100:- postensavg om värdet är högre än 200:- inkl frakt

bästa är om dom bockar i gåva o drar ner värdet på prylarna
så du slipper betala så mkt moms + tull
men får ändå betala 100:- till posten

dom kan INTE dra när priset på frakten efter som det är "posten usa" som skriver det
så om dom skriver att dina grejer är värda 50$ och frakten är på 30$
blir det ca.520:-
då får du ändå betala tull + moms+ 100 :- postensavg för hela summan
inte bara för det som överskrider

sen kom ihåg oxå att OM paketet försvinner får du bara ut värdet som dom har skrivit på fraktsedeln

polaren köpte grejer för ca.2mån sedan
prylarna gick på 700$ inkl frakt
snubben skrev att paketet var gåva och var värd 50$ och frakten kosta 45$
som vanligt fick polaren betala tull + moms+ 100:- postensavg för att värdet inkl frakten var ca.600:-
tror han fick betala ca.280:- men polaren blev ändå lite sur bara för att han trodde att tull+moms gälde bara värdet på varan inte inkl. frakten

men om snubben hade skrivit riktiga värdet så skulle polaren få betala 1400:-

egentligen spelade det ingen roll efter som prylarna skulle kosta 10500:- i sverige och det kosta honom 4700:-
men då har han ingen garanti efter som det är inte alla som har världsgaranti

puh det va nog längsta inlägget från mig sen jag blev medlem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in