2012-01-21, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejabrannvin71
hej! jag ska köpa ett par fotbollsskor från usa på ebay, killen jag köper av vill inte märka det som "gift", så jag kommer väl då bli tvungen att betala tullavgift och moms? men vem betalar jag det till? samt hur och när? tacksam för snabbt svar

Tullavgift och moms och avgift på det betalar du till postombudet, om det skulle vara så att dit paket åker dit för granskning. I så fall får du ett brev hem där det står till vem och hur mycket du ska betala.
Citera
2012-01-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Tullavgift och moms och avgift på det betalar du till postombudet, om det skulle vara så att dit paket åker dit för granskning. I så fall får du ett brev hem där det står till vem och hur mycket du ska betala.

okej vad bra! tack så jättemkt för svaret
Citera
2012-01-21, 20:52
Medlem
Köpte två varor av ett företag i USA. Gick sammanlagt på 140 dollar, med frakt blev det 168 dollar. Vad blir tullen på detta måntro?
Citera
2012-01-22, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bopbo
Köpte två varor av ett företag i USA. Gick sammanlagt på 140 dollar, med frakt blev det 168 dollar. Vad blir tullen på detta måntro?

http://www.tullverket.se/innehallao/...188000173.html
Citera
2012-02-16, 12:49
Medlem
snelhestens avatar
Är tullkostnader något som alltid tillkommer när en vara överstiger ett visst värde eller händer det bara på slumpvis utvalda paket? Köpte en sak för runt 3000 kr + fraktkostnader, hur stor är risken att jag åker dit?
Citera
2012-02-16, 14:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Är tullkostnader något som alltid tillkommer när en vara överstiger ett visst värde eller händer det bara på slumpvis utvalda paket? Köpte en sak för runt 3000 kr + fraktkostnader, hur stor är risken att jag åker dit?

50/50 eller bättre till och med att du slipper tull etc. Bara att hoppas på tur.
Citera
2012-02-16, 14:42
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
50/50 eller bättre till och med att du slipper tull etc. Bara att hoppas på tur.

Låter fan inte kul det här. Hur går processen till egentligen?
Citera
2012-02-16, 14:45
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Låter fan inte kul det här. Hur går processen till egentligen?

Du räknar helt enkelt med att få betala tull och moms på köpet, slipper du så ser du det som att du hade tur i lotteriet den dagen.

Rent praktiskt kommer du troligtvis få ett brev från speditören där avgifterna framgår och hur mycket du sedan skall betala när du hämtar ut paketet hos ditt lokala ombud.
Citera
2012-02-16, 15:03
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Du räknar helt enkelt med att få betala tull och moms på köpet, slipper du så ser du det som att du hade tur i lotteriet den dagen.

Rent praktiskt kommer du troligtvis få ett brev från speditören där avgifterna framgår och hur mycket du sedan skall betala när du hämtar ut paketet hos ditt lokala ombud.

Räknar dock aldrig med att få betala skiten då jag oftast ser till att värdet skrivs ner och markeras "gift".

Vet hur det går till när rent praktiskt med att man får pappert om att man ska tulla, undrade hur själva tullen gör i sin process? Hur vet du att det är ca 50/50?
Citera
2012-02-16, 15:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Räknar dock aldrig med att få betala skiten då jag oftast ser till att värdet skrivs ner och markeras "gift".

Vet hur det går till när rent praktiskt med att man får pappert om att man ska tulla, undrade hur själva tullen gör i sin process? Hur vet du att det är ca 50/50?

Gör inte det på värdefulla paket bara, försäkringsvärdet = värdet skrivet på paketet...

Jag skrev 50/50 eller bättre - dvs minst hälften av paketen brukar klara sig förutsatt att värdet inte är allt för högt.
Citera
2012-02-16, 15:15
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Gör inte det på värdefulla paket bara, försäkringsvärdet = värdet skrivet på paketet...

Jag skrev 50/50 eller bättre - dvs minst hälften av paketen brukar klara sig förutsatt att värdet inte är allt för högt.

Ser dock hellre till att skippa försäkringen än att åka på dyra tullavgifter.

Undrade bara hur du fick fram siffran 50/50 eller bättre? Är det genom personlig erfarenhet? Kanske ska tillägga att jag redan åkt på en betalning 1 gång innan, påverkar detta sannolikheten i någon riktning?
Citera
2012-02-16, 15:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ser dock hellre till att skippa försäkringen än att åka på dyra tullavgifter.

Undrade bara hur du fick fram siffran 50/50 eller bättre? Är det genom personlig erfarenhet? Kanske ska tillägga att jag redan åkt på en betalning 1 gång innan, påverkar detta sannolikheten i någon riktning?

Huruvida du åkt på tull tidigare tvivlar jag starkt på att det skulle påverka och jepp, tagit emot en del paket genom åren. Billiga små paket verkar slinka igenom 100% medan lite större alternativt lite dyrare paket åker på kontroll och tull. Även lite dyrare paket har slunkit igenom för mig så jag beräknar sannolikheten till 50% eller bättre att klara sig.

Hur som helst kan du inte påverka det mer än du redan gjort genom att få skrivit ner värdet på paketet. Är det stort eller väger mycket så ökar förmodligen risken rejält, allra helst om värdet påstås vara lågt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in