Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Det är svårt att bevisa att något inte existerar...
Det är det sannerligen, det är egentligen omöjligt att bevisa något överhuvudtaget.
Men saker kan göras mer eller mindre troliga, och det är det jag syftar på.
Jg tycker inte teorin om att tankar, känslor och medvetandet skulle finnas, existera på något annat plan, som någon slags själ, som trolig.
Alla bevis som stöttar ett icke materiellt bundet medvetande är motbevis mot det materiella medvetandet (har jag fel?), och det är just det som får mig att hellre vilja (

) satsa på att medvetandet faktiskt är uppbyggt av rena kemiska och fysiska, mycket, mycket invecklade processer hjärnan. Tyvärr faller då också det egna valet ut...
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Medvetandet, i meningen sinnesförnimmelser, är väldigt annorlunda mot materia. Eftersom man inte lyckats ange någon mekanism genom vilken materiella (kemiska & fysiska) processer kan skapa något så annorlunda som sinnesförnimmelser så kan man vara tveksam till om sinnesförnimmelser faktiskt skapas av, eller är helt beroende av, fysiska processer i hjärnan.
Att materiella fenomen kan vara skapade av andra materiella fenomen är mera självklart. En bil t ex är skapad genom att ett antal materiella objekt satts samman på ett speciellt sätt. Men att den materiella hjärnan skulle lyckas skapa något så annorlunda som sinnesförnimmelser genom att sätta samman materiella "objekt" på ett speciellt sätt är inte alls lika självklart. Det är till och med snudd på obegripligt.
Ungefär så kan man resonera om man inte anser att medvetandet (sannolikt) är ett resultat av diverse kemiska processer i hjärnan.
Tack för förklaringen!