• 1
  • 2
2007-09-18, 15:19
Medlem
toMishs avatar
Jag är lite nyfiken på argument för (den strikta) materialismen. Består vårt intellekt och våra känslor enbart av materia?
Citera
2007-09-18, 15:51
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Består vårt intellekt och våra känslor enbart av materia?

Även om de bestod av något icke-fysiskt så skulle det inte gå att bevisa. För övrigt så är det redan bevisat att man kan ändra på känslor och intellekt genom att pilla i hjärnan.

Svaret är ja.
Citera
2007-09-18, 16:34
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Även om de bestod av något icke-fysiskt så skulle det inte gå att bevisa. För övrigt så är det redan bevisat att man kan ändra på känslor och intellekt genom att pilla i hjärnan.

Svaret är ja.

Ja, man kan ändra på tankar och känslor genom att cykla också. Vad innebär det?

edit: Anledningen till att jag undrade om tankar och känslor var helt enkelt okunskap från min sida. Jag vet helt enkelt inte om tankar eller känslor är materiella ting.
Citera
2007-09-18, 16:36
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:

Att din kropp producerar div hormoner under ansträngning som påverkar hjärnan.

eller?
Citera
2007-09-18, 16:38
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cc0
Att din kropp producerar div hormoner under ansträngning som påverkar hjärnan.

eller?

Ja. Hormonerna är materiella, men är det de orsakar det? Är acceptans eller glädje något materiellt?
Citera
2007-09-18, 16:52
Medlem
r0cc0s avatar
Citat:
Ja. Hormonerna är materiella, men är det de orsakar det? Är acceptans eller glädje något materiellt?

Det finns ju glädjepiller, kemikalier som gör att man blir glad.

Jag skulle nog säga att glädjen (eller hela "själen") är _inte_ materiell, utan effekten av det materiella.
Citera
2007-09-18, 16:58
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cc0
Det finns ju glädjepiller, kemikalier som gör att man blir glad.

Ja, man kan bli glad av olika orsaker.

Citat:
Jag skulle nog säga att glädjen (eller hela "själen") är _inte_ materiell, utan effekten av det materiella.

Det är ungefär så jag tänker också. Frågan är då hur de är beroende av varandra. Är de totalt oberoende av varandra - skulle själen/medvetandet leva utan materia? Skulle materian finnas utan ett medvetande?
Citera
2007-09-18, 18:06
Medlem
West-ens avatar
Hur resonerar ni som anser att medvetandet inte kan vara ett resultat av diverse kemiska processer i hjärnan? Inte menat att låta snäsig eller så, bara nyfiken!
Citera
2007-09-18, 18:17
Medlem
Citat:
Jag är lite nyfiken på argument för (den strikta) materialismen. Består vårt intellekt och våra känslor enbart av materia?
Isåfall borde det gå att observera, mäta etc. Men jag kan inte tänka mig hur det ska gå till.
Citera
2007-09-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Hur resonerar ni som anser att medvetandet inte kan vara ett resultat av diverse kemiska processer i hjärnan?
Ett resultat som inte går att observera eller mäta existerar väl inte? Fast du verkar ju tro att det gör det ändå, hur förklarar du det?

Edit: Du borde nog omformulera frågan till:

Hur resonerar ni som anser att medvetandet inte bara är diverse kemiska processer i hjärnan?
Citera
2007-09-18, 19:19
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Hur resonerar ni som anser att medvetandet inte kan vara ett resultat av diverse kemiska processer i hjärnan? Inte menat att låta snäsig eller så, bara nyfiken!

Som den besserwissriga signaturen över mig påpekade - det är ett resultat av diverse kemiska processer... Frågan är om även resultatet/tillståndet (glädje, otrygghet etc.) är av fysisk form. Jag vet som sagt inte om det räknas som det rent vetenskapligt (att det bara är elektriska impulser eller något i den stilen).
Citera
2007-09-18, 21:04
Medlem
snömannens avatar
Citat:

edit: Anledningen till att jag undrade om tankar och känslor var helt enkelt okunskap från min sida. Jag vet helt enkelt inte om tankar eller känslor är materiella ting.

Det är klart att tankar och känslor har en sida, eller aspekt, eller vad man vill som inte är rent materiell. Frågan är väl om detta icke-materiella kan förklaras helt och hållet genom det materiella. En strikt materialist skulle svara att, ja det går att förklara det icke-materiella helt och hållet genom det materiella.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in