• 4
  • 5
2009-12-23, 08:17
Medlem
Vad synd att ni inte har upptäckt fläskfärsens charm, själv gör jag pannbiff på 100% fläskkött, blir mycket saftigare och med krispig yta. Till köttbullar kör jag dock 50/50 nötfärs för att de ska hålla ihop bättre..
Citera
2009-12-23, 16:16
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ok, jag har försökt så många gånger att få till "rätt" köttbullar men det blir aldrig riktigt bra. Jag vill ha konsistensen som är i typ köpköttbullarna (Scan). Små spänstiga rackare.

Dock så är ju smaken på köpköttbullarna vidrig så jag vill göra dom själv.

Nu senast testade jag:

500g nötfärs
1 dl ströbröd
1 dl grädde
1 äggula
1 liten finhackad gul lök
salt/peppar

Jag lät ströbrödet och grädden stå i en bunke i ca 10 min och sedan öste jag i resten. Jag handknådade smeten i 10 minuter och rullade sedan små bollar.

Gjutjärnspanna med rikligt med äkta smör, halvhög värme.

Ja resultatet blir inte det tuggmotstånd som jag vill ha. En del köttbullar faller i sär i pannan. För löst helt enkelt.

Vad gör jag för fel?

Ok. Nu är det bara en timme till jag ska börja trilla köttbullar. Några sista minuten tips på mina ovanstående problem?

Många tack
Citera
2009-12-23, 16:57
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ok. Nu är det bara en timme till jag ska börja trilla köttbullar. Några sista minuten tips på mina ovanstående problem?

Många tack

I med två hela ägg, alltså även äggvitan , och skippa ströbrödet.
Citera
2009-12-24, 08:14
Medlem
Skalmanssons avatar
Kan ju dra ett tips jag såg på tv för nån dag sen, programmet kniven mot strupen.
Där han tydligen gör en riktigt jävla god hamburgare bara med rent nötkött. Han tar en näve nötkött, "jobbar in det" genom att kasta det mot ena handflatan om och om igen tills "fettet i köttet binder ihop själva köttet", formar det till en burgare och slänger i den i pannan. Stek i smör och krydda med salt och peppar när det steks (tydligen inte innan?).

Edit: kom på att han jobbar med vatten som han säger, alltså blöter ner händerna konstant under tiden han "jobbar in köttet"..

Något liknande kanske kan funka med köttbullar? Är jävligt trött på köttbullar som smakar ströbröd typ
Senast redigerad av Skalmansson 2009-12-24 kl. 08:16.
Citera
2009-12-24, 08:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalmansson

Något liknande kanske kan funka med köttbullar? Är jävligt trött på köttbullar som smakar ströbröd typ
Du behöver ju inte andända ströbröd, det går lika bra med havregryn, kokt potatis, ris eller Maizena/potatismjöl. De senare får man dock inte överdriva mängden på eftersom konsistensen kan bli lite för stabbig.

~Paul~
Citera
2009-12-31, 03:26
Medlem
beos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Cheers...

Men, inget tips på köttbullar med fresh herbs...?

Loppa ner till närmsta Asian market och köp upp dig på Thaibasilika/Holy basil, koriander och annat grönt i den sektionen. Släng med lite shiracha-sås (sp?). Hacka det gröna med scharlottenlök, blanda med lämplig färs och pimpa med shiracha och eventuellt sambal oelek. Fundera på soja. Gör små små bullar, eventuellt kan man trä dem på spett om man gör dem i ugnen och tycker det verkar kul.

Mums!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in