2009-01-31, 16:56
Medlem
liquid_flows avatar
vad betyder det då? --> hunka
Citera
2009-01-31, 16:57
Medlem
bomma = låna
gul = utan pengar

Kan ja bomma en hundring?, ja e helt gul.
Citera
2009-01-31, 17:23
Medlem
knockknocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liquid_flow
vad betyder det då? --> hunka

En hundring.
Citera
2009-01-31, 17:27
Medlem
Var en helt strålande radioteater(tror jag det kan kallas) på P1 i november förra året då några kisar av det gamla gardet språkade över dojan.

Både tugget och orden lät genuint. De snackade om tjack och ståplats i Nybroviken på härligt dialekt. Skall se om jag kan lista ut vad det var för något.

Kan man hitta tablåer bakåt i tiden någonstans?
Citera
2009-01-31, 19:28
Medlem
Wermlands avatar
En gammal favorit för mig, Värmland till trots, är Söderkåkar från tidigt 70-tal med bl.a Arne Källerud... "Hanna! Du har väl inte glömt metern?" Ögonen kallar de visst för lysmaskarna om jag inte minns fel. Ragnar Vanheden från Jönssonligan-filmerna har också festliga uttryck.

Wermland
Citera
2009-01-31, 19:38
Medlem
Dom flesta av dessa ord används väl endå fortfarande? I alla fall här i Norrbotten.
Citera
2009-01-31, 23:45
Medlem
Twin Peakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frawaradar
bomma = låna
gul = utan pengar

Kan ja bomma en hundring?, ja e helt gul.
Gula Tidningen för oss som kommer ihåg, den tog väl sitt namn efter att man typ var "gul" och hade taskigt med flis och ville hitta något som var billigt!?
Citera
2009-02-01, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twin Peaks
Gula Tidningen för oss som kommer ihåg, den tog väl sitt namn efter att man typ var "gul" och hade taskigt med flis och ville hitta något som var billigt!?

Gula sidorna när man är alldeles blakk och behöver ett kneg.
Citera
2009-02-01, 11:52
Medlem
Bingy Bunnys avatar
"Kulor" är väl ett ord som användes i stället för pengar.Jag har även hört söderkisar använda ordet "buck".

EX. "Har´u bucken du e skyldig mig?"
Citera
2009-02-01, 12:01
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
vet inte om detta är OT eller inte. någon som har hört ordet "hunka" för en 100lapp?

Ja, det används flitigt i min bekantskapskrets. Ingen aning om vart det kommer ifrån, trodde det var en påhittat av en kompis
Citera
2009-02-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Ja, det används flitigt i min bekantskapskrets. Ingen aning om vart det kommer ifrån, trodde det var en påhittat av en kompis

Du är relativt korrekt. Det är ganska nytt, och kommer från (blatte)förorten. Då ingen i stockholm 50-tal skulle förstå vad en hunka är. Röding är också gettoiska, men likväl som hunka ett bra ord.

-Är en lusentapp en gråing, säger Hjalmar in absurdum då inga nysvenskar varken sett eller hört talas om en sådan, och skrockar i belåtenhet.
Citera
2009-02-02, 20:34
Medlem
Angående knasa: i min inte alltför avlägsna ungdom användes ordet för att beskriva handlingen att hålla utkik medan ens kompis begick någon form av brott. Exempelvis, jag ska racka folle, du får knasa eller Håll knas medan jag rackar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in