Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-17, 22:02
Medlem
Boukas avatar
Jag har nyligen införskaffat mig en ny hårddisk. Tanken av att förlora alla mina tweaks samt installera om alla program är inte särskilt lockande. Jag undrar därför, går det att bara flytta över rubbet och på något sätt få den nya hårddisken att identifiera XP som operativ?
Citera
2007-09-17, 22:44
Medlem
Trigraphs avatar
Om du sätter in gamla+nya disken i en dator som funkar (alltså som redan har en disk med os på), sedan flyttar över allt från gamla till nya disken, sätter in den nya disken i datorn som ska ha den, startar med WinXP skiva och skriver ett nytt MBR borde det funka. (om den hittar installationen dvs)
Citera
2007-09-17, 23:10
Medlem
Ondkvists avatar
Varför chansa och krångla?

Bara att köra "clone disk" med Ghost eller något av gratisprogrammen.
Citera
2007-09-17, 23:12
Medlem
Jag har lite samma bekymmer - vill föra över hela Vista till en nyare (och större) disk. Gärna hela partitionen som den är och sedan formatera resten av disken till en annan partition, men hur gör man? Går det att ta en Ghost-kopia på disken o kopiera till en större? Eller finns det bättre lösningar?

Din lösning Trigraph känns väldigt vansklig.
Citera
2007-09-17, 23:20
Medlem
Ondkvists avatar
En kloning med Ghost allokerar samma utrymme på nya disken som används på "gamla" disken, allt annat utrymme blir ledigt.

Bara att köra.

Edit för säkerhets skull: Bäst att tillägga att för Vista rekommenderas som lägst Ghost v.12 för konventionell kontinuerlig Ghost:ning. Sannolikt borde dock en gammal DOS-boot-diskett av en godtycklig tidig Ghost funka för ren kloning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in