Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-18, 00:17
  #13
Medlem
wises avatar
Nu så...

"Förra årets bockbrännare var en amerikan som tände eld på bocken vid 17-tiden dagen före julaftonen. Amerikanen greps av en gävlebo och dömdes till en månads fängelse för grov skadegörelsen och till att betala ett skadestånd om 100 000 kronor. Han har dock återvänt till USA utan att betala skadeståndet. Gävlebon Mikael Sjudin som grep bockbrännaren fick ta emot en belöning om 5 000 kronor under invigningen av bocken den 1 december."

Artiklen är gammal så det måste ha varit 2001 då detta brott begicks.

http://epi.gavle.se/gk/t_ns.aspx?id=10793

Nåväl, personer utan Svenskt medborgarskap kan ju i princip inte avtjäna tex samhälltjänst i Sverige (finns möjligtvis speciallagstiftning för detta när det gäller EU medborgare, minns ej fullt ut). Därmed försvinner alternativa påföljder som förutom samhällstjänst inräknar ungdomstjänst, skyddstilsyn, vilkorlig dom mm. Det är fullt normalt att utlänska medborgare utan hemvist i Sverige blir häktade och sedan får expressbiljett till tingsrätten för dom efter det gått exempelvis 30 dagar och därmed avräknas fängelsestraffet ifrån tiden i häktet.

Notera dock skadeståndet
Citera
2007-09-20, 12:00
  #14
Medlem
endings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepcidDuo
ja, exakt, men det jag störde mig på va att han säger;

"Bara för att ni skulle vara ostraffade gör inte att ni kommer lindrigt undan om ni åker fast"


Det är skitsnack


Okejokej, ursäkta, var lite trött när jag skrev det
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback