Visst gillar pingstvänner homosexuella....
Fredrik: Du har selvsagt rett til å mene at kristne burde godta homofili. Men på hvilket grunnlag? Du tror selv på hverken Bibelen eller de apokryfiske og gnostiske skriftene. Hvilken teologisk autoritet har du til å be kristne tro på en homovennlig Gud du selv forkaster?
Homofilidebatten bør holdes internt i kirken, av mennesker som faktisk tror på Gud. Den eneste måten kristne kan godta homofili på er ved å se bort fra deler av Bibelen. Dette dreier seg om mer enn en liten tilpasning til tidsånden.
Moderne, liberale kristne er sikkert tolerante og humanistiske, men er deres variant av kristendommen levedyktig i vår kultur? Ærlig talt bryr jeg meg ikke, men jeg forstår hvorfor konservative kristne er bekymret. For dem er troen på Bibelens ord grunnlaget for hele deres religion, og en aksept av homofili er første skritt på veien mot utslettelse av kristendommen slik vi kjenner den. Fundamentalisme og puritanisme er kanskje kristendommens eneste våpen mot vestlige sekularisme, som spiser velmenende tolerante religioner til frokost.
Det er nok mulig at enkelte tidlige kristne aksepterte homofili, (det må være en grunn til at Paulus advarte mot det i sine brev), men særlig utbredt var det neppe. Kristendommen vokste fram på en tid hvor homofili var en del av en generell romersk dekadanse, som kristne avskydde. Fri sex er uforenelig med de kristne idealene: renhet, ydmykhet, opphøyethet. Sex utemmet av ekteskapsritualer avslører en psykologisk virkelighet kristne ikke er villige til å akseptere.
Kwan: Det er åpenbart at kristne ikke tror på den historiske personen Jesus, som vi aldri får vite helt sikkert hvem var, men på det bildet som har blitt skapt av ham opp gjennom tidene. NT ble skrevet etter Jesu død, GT før han ble født.
I dag ville det være umulig å sette sammen Bibelen på nytt, såfremt det ikke var en del av en større religiøs fornyelse. Logikk og toleranse har ingenting med dette å gjøre. Når kristne, til tross for alle argumenter for det motsatte, tror at Gud eksisterer, hvor lett tror du det blir å overbevise dem om at en 2000 år gammel kontroversiell tekst burde vært med i Bibelen?
- Beorn