2000-07-13, 23:13
Medlem
Visst gillar pingstvänner homosexuella....

De arkeologiska bevisen säger väl vad de säger oavsett om jag är ateist eller inte?

Om de arkeologiska bevisen säger emot fundamentalisternas tro har de väl fel oavsett om jag är ateist eller inte?

/Fredrik
Citera
2000-07-14, 19:34
Medlem

Ja, men de vil ikke høre på deg. Du kan ikke bevise for kristne at Jesus var homo basert på et apokryfisk evangelium. De vil bare si at det ikke er troverdig, siden det er utelatt fra Bibelen.

Uansett tviler jeg på at vi kan si noe som helst sikkert om hvem Jesus var.

- Beorn
Citera
2000-07-14, 19:47
Medlem

Titania: detsamma. Pga min grava avsaknad av liv så tillbringar jag lite för mycket tid här...
Citera
2000-07-14, 20:11
Medlem

För att jag är ateist, eller för att de inte gillar homosexuella? Vem jag är har ingen betydelse, för bevisen är vad de är oavsett vad jag tror eller inte tror om gudarnas existens. Snarare handlar det om deras avsky mot homosexuella. Då är det ju ett hårt slag om de skulle inse att deras egen kyrka startade som bög-klubb.

Nu är jag som sagt skeptisk till att det här var annat än en sällsynt gren av kristendomen, Å andra sidan skulle ingenting förvåna mig efter vad jag läst i Expressen om den katolska sekten Opus Dei. Poängen är snarare OM än ATT Jesus var bög.

MVH,
/Fredrik Bendz
Citera
2000-07-15, 15:15
Medlem

Jeg forstår hva du mener, men nå er du så hypotetisk at det er meningsløst. Bibelen er allerede skrevet, og det finnes ingen kilder troverdige nok til å endre kristnes oppfatning av Jesus og de tidlige kristne.

*Hvis* det fantes, kunne det blitt veldig interessant, men det gjør det ikke. Derfor er alt du siterer fra det hemmelige Markus-evangeliet irrellevant for kristne. Men ikke for meg!

Etter å ha lest sitatet ovenfor en gang til er jeg forresten ikke sikker på at det beskriver sex. Kanskje de faktisk tilbrakte natta med å snakke om Guds mysterier? Når det er sagt så er det en homoerotisk undertone både i denne fortellingen, og i Johannes-evangeliets gjentatte omtale av Johannes som "disippelen Jesus elsket". I begge tilfellene er det snakk om unge menn.

Jeg ser ikke bort fra at det er snakk om mer enn vennskap, men jeg tviler på at de hadde et seksuelt forhold. Hvis Jesus gikk rundt og hadde sex med fremmede menn og kvinner, ville dette blitt brukt mot ham av fiendene hans, men vi hører ikke et ord om det. Det passer ikke inn.

Opus Dei?

- Beorn
Citera
2000-07-15, 16:52
Medlem

En sekt som nästan verkar vara värre än $cientologerna!

http://expressen.se/article.asp?id=37072

MVH,
/Fredrik Bendz
Citera
2001-10-26, 17:58
äldre konto (old)
Ej medlem

...eller human-etiska förbundet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in