Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-17, 09:34
  #1
Medlem
FBWs avatar
Antar att de flesta hört talas om Lars-Inge Svartenbrandt, alias Lars Ferm.

Och jag är ganska säker på att de flesta lyssnat igenom Dokumentären om honom, men för er som inte gjort det: http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programs...rtikel=1102649



Vad tycker ni om hans karriär? Är det så att en tuff uppväxt verkligen får folk att bli kriminella?

Personligen så tror jag inte det spelar så stor roll, jag har haft en trygg uppväxt och haft bra kontakt med min familj när jag var ung. Och jag kan ju knappast skylla på mina vänner då jag började mitt missbruk och resten p.g.a ren nyfikenhet och därefter vart jag "fast" och blev ganska girig då jag märkte hur lätt det är att skaffa pengar på illegal väg.


Ifall länken redan varit uppe så länka gärna i tråden och lås den därefter, om inte så disskutera fritt...
Citera
2007-09-17, 13:58
  #2
Medlem
y2k19991231s avatar
Man har alltid ett val.

Visst är det lättare att hamna i en kriminell värld om man växer upp i en tuff miljö än om man växer upp i en "svensson" omgivning.
Men man har ju alltid ett val att göra, det finns ju exempelvis dom som kommer från extremt tuffa uppväxt vilkor som inte blir kriminella, utan istället brinner av en lust att komma bort från det livet.
Samtidigt som det finns de som strävar att komma bort från det som ett tryggt liv i villaområdet innebär.

Men som sagt, man har alltid ett val själv, så att skylla ifrån sig på en tuff uppväxt är bara fegt. Enligt mig iaf.
Citera
2007-09-17, 18:42
  #3
Medlem
charlieparkers avatar
Fast Svartenbrandt är väl psykopat, så det spelar väl in också!
Citera
2007-09-18, 13:20
  #4
Medlem
FBWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
Fast Svartenbrandt är väl psykopat, så det spelar väl in också!


Jag vet inte, inte är han väl en psykopat? Han hade en taskig uppväxt och hamnade på fosterfamilj där fadern var pedofil och massa annat roligt - som Svartenbrandt säger. Han hade väl inte så mycket mer att göra då han inte ville gå i skolan eftersom han blev mobbad av både lärare och elever hela tiden.
Citera
2007-09-18, 17:11
  #5
Medlem
Enligt en kompis som läste journalistlinjen i Gbg fick de Svarten som case när de lärde sig göra personundersökningar - och fadern var ingen mindre än Putte Wickman.

Har inte en susning om det är sant eller ej dock.
Citera
2007-09-18, 20:16
  #6
Medlem
Var det inte Svarten som försökte sig på en stand-up karriär, vilket fick står publicitet. Tror det var för cirka tiotalet år sedan.
Citera
2007-09-18, 20:17
  #7
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffer
Var det inte Svarten som försökte sig på en stand-up karriär, vilket fick står publicitet. Tror det var för cirka tiotalet år sedan.

Stämmer bra. Det skulle vara olagligt att vara så kass som han var.
Citera
2007-09-18, 20:31
  #8
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffer
Var det inte Svarten som försökte sig på en stand-up karriär, vilket fick står publicitet. Tror det var för cirka tiotalet år sedan.

Kalla han inte det för "räckup comedy" eller nåt annat tramsigt?

Lite kuriosa. En polare satt tillsammans med L-I Svartenbrantd på säters sjukshus där många andra dårar bland annat Tomas Quick sitter. Och polaren fick julkort från L-I och lite annat.
Citera
2007-09-18, 20:39
  #9
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Kalla han inte det för "räckup comedy" eller nåt annat tramsigt?

Tror att det var "Hands up"!

Tramsigt ändå...
Citera
2007-10-29, 10:08
  #10
Medlem
BoISarens avatar
Idag släpps han fri.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1118756.ab
Citera
2007-10-29, 10:19
  #11
Medlem
mr.arnes avatar
Undrar hur lång tid det tar innan han dyker upp i kriminella sammanhang igen. Han är ju onekligen en notorisk återfallsförbrytare.
Citera
2007-10-29, 10:25
  #12
Medlem
smart?

Hörde Leif GW i ett program där de diskuterade Svartenbrandt. Det hade gjorts ett IQ-test på honom och resultatet skulle kunnat kvalificera in honom typ på Nasa. Så begåvning verkar inte avgörande för hur det går i livet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback