• 1
  • 2
2007-09-16, 19:51
Medlem
Emols avatar
har länge funderat på detta, så nu vänder jag mig till almighty flashback
Citera
2007-09-16, 22:30
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Först och främst...jag har inga recept.

På OLW blandas en deg som främst består av majsmjöl och vatten. Denna deg pressas in i en maskin som jag valt att kalla "ostbågsbajsare". Maskinen fungerar i sin enkelhet som en köttkvarn. Ostbågsbajsaren pressar degmassan genom en stålskiva med en massa hål i. Små korvar bildas och skärs av av en roterande kniv.

Dessa korvar steks sedan med varmluft och puffar då upp som popcorn. Ostbågsbajsaren låter sedan de smaklösa och varma ostfria bajsarna tumlas genom ett lutande rör. I detta rör tillsätts ostpulvret och ostbajsar blir till. Pulvret är i princip samma sak som säljs som OLW's ostdipp med ostbågspåsemönster på. Det är ett torrt ostmjöl.

Kul fakta, för snacksnerds...

Struntar man i att tillsätta ost så kan man göra andra saker av de smakfria ostbajsarna. Sälj dem till en godis tillverkare som täcker dem med choklad; du har fått krunchiga godisar. Sälj dem som de är till ett postorderföretag, och de används som förpackningsmaterial. (packflingor)
Citera
2007-09-17, 04:38
Medlem
CrazyCopKillers avatar
klockrent svar WirelessGkit2 cheers
Citera
2007-09-17, 12:24
Medlem
Emols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

På OLW blandas en deg som främst består av majsmjöl och vatten. Denna deg pressas in i en maskin som jag valt att kalla "ostbågsbajsare". Maskinen fungerar i sin enkelhet som en köttkvarn. Ostbågsbajsaren pressar degmassan genom en stålskiva med en massa hål i. Små korvar bildas och skärs av av en roterande kniv.

Dessa korvar steks sedan med varmluft och puffar då upp som popcorn. Ostbågsbajsaren låter sedan de smaklösa och varma ostfria bajsarna tumlas genom ett lutande rör. I detta rör tillsätts ostpulvret och ostbajsar blir till. Pulvret är i princip samma sak som säljs som OLW's ostdipp med ostbågspåsemönster på. Det är ett torrt ostmjöl.

Struntar man i att tillsätta ost så kan man göra andra saker av de smakfria ostbajsarna. Sälj dem till en godis tillverkare som täcker dem med choklad; du har fått krunchiga godisar. Sälj dem som de är till ett postorderföretag, och de används som förpackningsmaterial. (packflingor)

härligt, nu slipper jag undra mer
Citera
2007-09-18, 15:05
Medlem
OliTs avatar
Två OT-inlägg borttagna.

/Moderator
Citera
2007-09-18, 16:15
Bannlyst
Man kan förresten köpa ett fettfritt partysnack som i princip är ostfria majsbajsar. Fanns att provsmaka på en Östenssons-affär sist jag var i Östergötland. Verkar inte ha gjort succé, för jag har inte sett det någon annanstans.
Citera
2010-04-28, 21:08
Medlem
Bookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2

Hur blir dom böjda då ???
Citera
2010-04-28, 21:26
Medlem
poojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Booke
Hur blir dom böjda då ???

Jag gissar lite på att fukten försvinner och eländet drar ihop sig?
Citera
2010-04-28, 21:27
Medlem
Johnankas avatar
Undrar också över böjen. Bajsas de ut och läggs i en form?
Citera
2010-04-28, 22:13
Medlem
ge mig såna där små crunchy ostbågar men med baconsmak ge mig ge mig
Citera
2010-04-29, 11:48
Medlem
Johnankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr:D
ge mig såna där små crunchy ostbågar men med baconsmak ge mig ge mig

Menar du fläsksvålar?
Citera
2010-04-30, 03:22
Medlem
Todeswalzs avatar
De där smakfria packflingorna är inge vidare att käka, inte oätliga direkt men man vet ju aldrig var dom har befunnit sig. Ibland är dom färgade med något också och jag kan inte ta gift på att den färgen är helt ätbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in