2007-09-16, 18:54
Medlem
Lobengulas avatar
Nu börjar jag bli riktigt irriterad på förpackningsstorlerkar. Allt verkar anpassat till någon slags kärnfamilj på två vuxna och två barn. Detta när nästan hälften av befolkningen lever som singlar.

Vad är det för oskick?

Exempel:

Jag vill inte köpa 1 kg köttbullar för att kunna göra ett par köttbullssmörgåsar i veckan.

Jag vill inte ha ett stort block med fetaost.

Konservgrönsaker som bönor och majs går oftast att hitta i småburkar även om min favorit: svarta bönor är jäkligt sällsynt.

Jag vill överhuvudtaget ha alternativ till alla 1 kg ekonomipack. Som det är nu så slänger jag otroliga mängder mat för att den blir för gammal. Visst kan man hålla på och frysa in men det blir mer jobb och jag tycker inte det smakar lika bra som färskt.

Så min idé som jag tänker skicka till Scan och andra är enkel:

Dela in storpacken i mindre avdelningar. Ha kvar 1 Kg köttbullar men i tre/fyra separata fack. Måste vara busenkelt att implementera och borde inte kosta många ören extra.

Fetaosten kan fortfarande vara lika stor men i tre block, individuellt inplastade.

Vad tycker ni andra? Är ni lika irriterade som jag? Är det någon produkt som ni själva irriterar er på?
Citera
2007-09-16, 18:57
Medlem
Enitys avatar
Fetaost finns ju i mindre förpackningar än dom jätteblocken.

Annars tycker jag att det är rätt irriterande att det inte finns 1l flaskor med dryck då det är en perfekt mängd imo.
Citera
2007-09-16, 19:01
Medlem
Wittgensteins avatar
Känner igen problemet. Jag vet att det finns leverpastej med två mindre förpackningar ihopsatta till en, så idén existerar i alla fall i branchen.
Citera
2007-09-16, 19:09
Medlem
Squalos avatar
Och när man väl hittar en mindre förpackning, så är den avsevärt dyrare / kg än den stora förpackningen.

Typ Bergott 500 g, 19.90
Bregott 250 g, 15.90

Allt för att man ska betala det där extra.

Kött och köttfärs brukar också komma i jävligt stora förpackningar, fast butikerna packar mycket av det själva.

Ost är samma sak. Det finns massor med tillverkare, men dom börjar på typ ett halvkilo. Är man ensamstående och ingen jävla pizzabagare äter man inte så många ostmackor. Ofta är det bara märkliga sorter som finns i mindre förpackningar.

Sne blir jag!
Citera
2007-09-16, 19:24
Medlem
MiniMarängs avatar
Det är jävligt dyrt att bo själv faktiskt, mycket som får slängas. Bodde ett tag i en lägenhet med en riktigt frys och det var helt grymt att bara kunna frysa in i portioner. Får nöja mig med frysfack nu och det är för jävligt att behöva handla varje dag för att saker ska hålla sig färska. Bröd köper jag inte överhuvudtaget längre.

Tror att det finns en såkallad "Singelbutik" i stockholm, i Hornstull om jag inte minns fel. Kommer ihåg att jag läste något om det i metro. De hade helt enkelt satsat på små förpackningar, då stockholm tydligen är den stad i världen där det finns flest "singel-hushåll". Kanske något fler butiker skulle satsa på.
Citera
2007-09-16, 19:26
Medlem
Lobengulas avatar
När jag tänker efter så måste ju problemet sträcka sig även utanför alla singelhushåll. Pensionärer som är små i maten utgör också en stor andel konsumenter.

Visst kan jag acceptera kanske 10% dyrare per/kg för att förpackningen och hanteringen blir dyrare, men som Squalo skriver så är det j-ligt mycket dyrare om man nu har turen att hitta en liten förpackning.
Citera
2007-09-16, 19:29
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniMaräng
Tror att det finns en såkallad "Singelbutik" i stockholm, i Hornstull om jag inte minns fel. Kommer ihåg att jag läste något om det i metro. De hade helt enkelt satsat på små förpackningar, då stockholm tydligen är den stad i världen där det finns flest "singel-hushåll". Kanske något fler butiker skulle satsa på.

Jag hittade den

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article230042.ab

Nästa shopping blir i den butiken!!
Citera
2007-09-16, 19:35
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniMaräng
Det är jävligt dyrt att bo själv faktiskt, mycket som får slängas. Bodde ett tag i en lägenhet med en riktigt frys och det var helt grymt att bara kunna frysa in i portioner. Får nöja mig med frysfack nu och det är för jävligt att behöva handla varje dag för att saker ska hålla sig färska. Bröd köper jag inte överhuvudtaget längre.

Ica Hornstull är butiken du menar men den är så satans dyr så det är fan billigare att köpa storpack på någon lågprisaffär.
Citera
2007-09-16, 20:03
Medlem
Både Dafgårds och SCAN säljer ju köttbullar och andra färsprodukter i 350gram förpackning.
Citera
2007-09-16, 20:10
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Både Dafgårds och SCAN säljer ju köttbullar och andra färsprodukter i 350gram förpackning.

Ja jag överdrev något. Men 350g är för stort. Det borde finnas en "mellanvägg" så att man bara behöver exponera 175g i taget.
Citera
2007-09-17, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja jag överdrev något. Men 350g är för stort. Det borde finnas en "mellanvägg" så att man bara behöver exponera 175g i taget.
För stort? Varför inte börja sälja vakuumförpackade köttbullar styckvis, eller är det också för mycket? Jävla trams, vi har kyl och frys av en anledning. Om du inte kan käka upp 350g köttbullar på en vecka så får du väl plåga dig själv och käka en extra köttbullsmacka istället för ostmackan du egentligen ville ha, och sen gråta dig till sömns.

PS. Köper du ost, leverpastej etc. i delikatessdisken så kan du köpa 22 gram hushållsost om du nu inte vill ha mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in