2007-09-16, 17:59
Medlem
Nedan utspelas en helt vanlig dag i Microsoft's rike.

En privat person köper ett stycke MS Windows XP Home, personen pluggar in och ut sin externa hårddisk lite för ofta (för Microsofts smak, vem har sagt att det är DITT Windows som du KÖPT.) och får upp varningen "du har ändrat din hårdvara för markant, var god köp en ny nyckel."
(och ja, ja just det jag pluggade in en usb wifi adapter och ett ljudkort också. förlåt mig MS.)

Jag sa åt dom på skarpen att skicka en ny nyckel, till kundtjänst då det inte är jag som behöver hjälp utan MS (med rudimentära lektioner i ämnena: logik, slutledningsförmåga, tankeprocesser och vett.), och sista sidan på formuläret säger "tack för dina synpunkter", support kontakt kostar 699Kr!.

Dom säljer alltså en mjukvaruprodukt som om man är klok ominstallerar minst var 6 månad om man vill vara säker att kunna starta upp det och tar betalt när deras Winblows flippar ur.

Väldigt förbannat konstigt men inte om man begrundar vad Toyota hadde gjort om dom hadde Monopol...

"Du har bytt vinterdäck för många gånger, köp en ny bil. om ditt mail inte ska hamna under kategorin "synpunkter" vilka vi läser varannan söndag så kan du kontakta support för 699Kr", din bil blir obrukbar om 2 dagar, ha en bra dag."

Säg nu en enda grej som är så himla bra med dagens läge där MS gör vad dom vill och ingen som vill göra mer än surfa etc vilket man kan göra på Linux har något annat val än böga ut sig till dom.

EU borde höja böterna med ett par tusen miljarder så man slipper fanskapet.

Varenda spel utvecklare som FELHORAR ut sig till M$ förtjänar en stor fet gummistövel på knät, Linux är amerikanarna och M$ är Nazisterna(!).

Kom igen nu pro M$ lobbyn, ge mig en enda liten positiv sak om M$.
Citera
2007-09-16, 18:14
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vreborlo
ge mig en enda liten positiv sak om M$.
Man har aldrig långtråkigt med windows, alltid nåt som måste fixas

Skämt osidå men du kanske skulle kontakta din lokala konsumentrådgivare och höra vad dom har att säga om det.
Citera
2007-09-16, 18:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Rösta med fötterna byt till Linux, kostar gratis och inga problem med licenser...

Å andra sidan är det bara att ringa till MS så får du en ny nyckel utan problem tar max 3 minuter, jag gör det ett antal gånger i veckan på maskiner jag servar...
Citera
2007-09-18, 17:57
Medlem
Jag råkade installera min nyckel även på min nya dator så det är inte bara markant ändring av hårdvara och ggr jag aktiverat som är problem utan att jag använder 1 nyckel på 2 datorer, det mycket märkliga är att den ena datorn inte har någon nätverksuppkoppling, 5 pers på på M$ Sverige slänger på luren eller kan inte svara så kanske någon här vet hur MS kan veta att Windows installerats på en dator utan nätverksuppkoppling?!.
Citera
2007-09-18, 18:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vreborlo
Jag råkade installera min nyckel även på min nya dator så det är inte bara markant ändring av hårdvara och ggr jag aktiverat som är problem utan att jag använder 1 nyckel på 2 datorer, det mycket märkliga är att den ena datorn inte har någon nätverksuppkoppling, 5 pers på på M$ Sverige slänger på luren eller kan inte svara så kanske någon här vet hur MS kan veta att Windows installerats på en dator utan nätverksuppkoppling?!.
Normalt sett behöver du inte prata med någon för att få ett nytt licensnummer. Du ringer MS knappar några val och sedan matar du in koden som står på lappen på datorn eller i ditt licenspapper du får sedan en ny kod som du lägger in på datorn. Klart ! Fungerar inte det så tryckr du 0# och får prata med någon som manuellt går igenom hela proceduren igen och då fungerar det garanterat om du har en giltig licensnyckel oavsett om du har installerat licensen 100 gånger... Har du en OEM nyckel kan du givetvis endast installera om den på den datorn du köpte licensen till...
Citera
2007-09-18, 21:22
Medlem
Edit: tydligen har en tredje part pluggat i wifi, måste fortfarande veta hur MS vet att Win är borttaget.

Tack för svar, jag har en OEM vad det ny betyder, tryckte 0# för ett år sen då funkade det bra iofs var inte ett av problemen då att 1 nyckel används på 2 datorer, ingen av 5 personer kunde svara på en fråga nu utan att börja babbla haranger om annat när jag ställde en fråga osv :s.

Dom enda alternativen är att det är min externa hdd, mitt asus moderkort eller en oanvänd firewire uppkoppling som skvallrat :s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in