• 1
  • 2
2007-09-16, 16:52
Medlem
Nahibos avatar
är det bara jag som tycker att en match där det är en ensam kommentator som sitter och snackar blir automatiskt tråkigare?
ingen expert som kan sitta och fylla i, ingen kommentatoren kan bolla sina frågor med..

jag vet att tv4+ brukar ha ensamma.. iallafall idag när Inter spelade, och Eurosport brukar alltid ha det.. och direkt så blir det.. nästan fånigt enligt mig, speciellt när han säger "xxxx har varit planens bästa spelare enligt mig"... jaha? vem ska kunna säga emot? han skulle kunna sitta och säga vad han vill.

någon mer som känner likadant eller rent av tycker att det är bättre när dom kör "solo"?
Citera
2007-09-16, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nahibo
är det bara jag som tycker att en match där det är en ensam kommentator som sitter och snackar blir automatiskt tråkigare?
ingen expert som kan sitta och fylla i, ingen kommentatoren kan bolla sina frågor med..

jag vet att tv4+ brukar ha ensamma.. iallafall idag när Inter spelade, och Eurosport brukar alltid ha det.. och direkt så blir det.. nästan fånigt enligt mig, speciellt när han säger "xxxx har varit planens bästa spelare enligt mig"... jaha? vem ska kunna säga emot? han skulle kunna sitta och säga vad han vill.

någon mer som känner likadant eller rent av tycker att det är bättre när dom kör "solo"?

Jag tycker det i vissa fall blir bättre. Arne Hegerfors är riktigt bra på Canal+ när han kör själv (har kört 18.15 matchen på lördagar själv ganska ofta den här säsongen) men han är riktigt gaggig och rent ut sagt genomusel när han har en bisittare. När han och Tommy Svensson kör, går det ju överhuvudtaget inte att ha ljudet på längre. Tommy Engstrand är också riktigt bra när han kör själv och han ställer ju vissa frågor också men det är ju upp till tittaren att svara på dessa

Men sen måste ju vissa ha bisittare, som när Lasse Granqvist kör matcherna på radion. Jag hörde honom ensam från någon match i ett fotbolls-VM för något år sedan och han var inte alls lika bra som när han hade Ralf intill sig. Granqvist är ju lysande att få in bisittaren i referatet, oavsett om det är Ralf i fotboll eller L-G Jansson i ishockey.

Gamle nestorn Lennart Hyland gillade inte alls bisittare. Han ansåg att kommenterande ska vara en "one man show", där man inte ska splittra tittaren med flera olika åsikter, medan Lars-Gunnar Björklund och Åke Strömmer tyckte att det behövdes en expert som står för åsikterna runt matchen eller vad de nu kommenterade, så att de själva kunde koncentrera sig på kommenterandet/refererandet.
Citera
2007-09-16, 17:01
Medlem
Treehorns avatar
Jag gillar det inte. Av någon anledning så blir det mer prat när dom är ensamma, jag orkar inte lyssna på idioterna med deras kassa analyser.
Citera
2007-09-16, 17:07
Medlem
Quorthons avatar
Glenn Hysén borde vara bisittare i alla matcher
Det är underhållande och mysigt på något vis när han spottar ur sig klyschor och färgade kommentarer.
Citera
2007-09-16, 17:37
Medlem
Nahibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Jag tycker det i vissa fall blir bättre. Arne Hegerfors är riktigt bra på Canal+ när han kör själv (har kört 18.15 matchen på lördagar själv ganska ofta den här säsongen) men han är riktigt gaggig och rent ut sagt genomusel när han har en bisittare. När han och Tommy Svensson kör, går det ju överhuvudtaget inte att ha ljudet på längre. Tommy Engstrand är också riktigt bra när han kör själv och han ställer ju vissa frågor också men det är ju upp till tittaren att svara på dessa

Men sen måste ju vissa ha bisittare, som när Lasse Granqvist kör matcherna på radion. Jag hörde honom ensam från någon match i ett fotbolls-VM för något år sedan och han var inte alls lika bra som när han hade Ralf intill sig. Granqvist är ju lysande att få in bisittaren i referatet, oavsett om det är Ralf i fotboll eller L-G Jansson i ishockey.

Gamle nestorn Lennart Hyland gillade inte alls bisittare. Han ansåg att kommenterande ska vara en "one man show", där man inte ska splittra tittaren med flera olika åsikter, medan Lars-Gunnar Björklund och Åke Strömmer tyckte att det behövdes en expert som står för åsikterna runt matchen eller vad de nu kommenterade, så att de själva kunde koncentrera sig på kommenterandet/refererandet.

nu har jag inte canal+ så jag vet faktiskt inte hur arne är solo, men han har jag mer tålamod med eftersom han har lite kult över sig även när det går dåligt för han..

jag kommer inte på nu vem det var som kommenterade frankrike - skottland på eurosport, men han störde jag mig riktigt mycket på, just för att han pratade i frågor och besvarade dom oftast själv också (upplevde jag det som).
Citera
2007-09-16, 21:31
Medlem
Supersouls avatar
Med tanke på att flesta bisittarna är så otroligt dåliga tycker jag det är skönt att slippa dom. Fyrans bisittare håller sämst klass. Mycket kommentarer av typen " hade han fått den på mål hade det blivit farligare".

Tacka vet jag Jesper Hussfelt. Han är kommentator och expert i ett.
Citera
2007-09-16, 21:39
Medlem
Tebos avatar
Canal+ har en som brukar kommentera PL-matcherna ensam och han är riktigt bra (nu kommer jag såklart inte ihåg vad han heter). Ofta tyst längre perioder när lagen bara passar runt vilket är bättre än Strömblads pladder.
Citera
2007-09-16, 22:11
Medlem
Villons avatar
Tycker generellt sett att det är skönt att slippa bisittare vars enda uppgift är att fylla luckorna i matchrapporteringen med en massa snack, alldeles oavsett om det behövs eller inte.
Citera
2007-09-16, 22:18
Medlem
ambisckos avatar
Det finns ytterst få bra bisittare, Glenn Strömberg är den enda jag kan komma på just nu. Med tanke på att de flesta bisittare är så jävla dåliga föredrar jag i sådana fall en ensam kommentator. Då slipper man oftast allt irrelevant skitsnack.

Henrik Strömblad var ganska bra när han kommenterade ensam för viasat sport för ett antal år sedan men sen kom idioten Glenn Hysén och sabbade allt. Numera pladdrar Strömblad mest bara fjantfakta rörande spelares favoritpasta eller så drar han dåliga skämt.
Citera
2007-09-17, 15:02
Medlem
Kupsans avatar
Om det är fler än 1 kommentator så är alltid den ena en riktig kommentator och den andra en känd "expertkommentator".
Kommentatorn snackar mycket mindre om matchen m.m, och experten idiotförklarar ju bara tittarna.
Som tittarna inte kan tänka själv och göra dom enklaste analyserna själv nån gång ("hade han fått den på mål hade det blivit farligare"), värst på den punkten är nog Glenn Hysén.

När det är en ensam så blir det mycket mer vad som verkligen händer, och det känns som denne pratar mer till en, när det är 2 så diskuterar dom en hel del nonsens med varandra.
Jag gillar Eurosport på den punkten, alltid en kommentator. Fast det fungerar med två men inte på Svensk TV, alla kanaler har fastnat i samma dåliga mönster.
Citera
2007-09-17, 15:45
Medlem
Jockegrillars avatar
Det finns ett fåtal expertkommentatorer jag gillar, glenn strömberg och jens fjellström är 2 favoriter som är riktigt duktiga, annars klarar jag mig helst utan (speciellt glenn hysen). Canal+ variant funkar väldigt bra, iom att dem har kunniga och duktiga kommentatorer i Jesper och grabbarna som både kan kommentera och kan mycket fotboll samt kan ta pauser ibland.
Citera
2007-09-17, 15:55
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Canal+ har en som brukar kommentera PL-matcherna ensam och han är riktigt bra (nu kommer jag såklart inte ihåg vad han heter). Ofta tyst längre perioder när lagen bara passar runt vilket är bättre än Strömblads pladder.

Anders Fredriksson?

Rent generellt sett så är ju alla C+ kommentatorer riktigt bra och alla på TV4 riktigt dåliga.
TV4as experter är ju som Glenn Hysen fast sämre, Glenn kan ju kläcka ur sig någon riktigt bra sak någon gång ibland medans Tv4as endast pratar i klysor hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in