2007-09-15, 21:20
Bannlyst
Den så kallade geniknälen har väl två namn, kan väl också kallas arieknölen? Är det så att bara arier har denna knöl? Vilka har den och har den haft någon funktion? Hoppas det är rätt forum jag ställer frågan i...
Citera
2007-09-15, 21:38
Medlem
ticoromans avatar
Det finns ingen geniknöl. Det är bara ett uttryck.
Citera
2007-09-15, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Det finns ingen geniknöl. Det är bara ett uttryck.

Jag vet att det inte har något med hur smart man är, att det bara är ett uttryck. Men vilka har knölen och varför kallas den arieknöl/geniknöl?
Citera
2007-09-16, 10:34
Bannlyst
Ok. Om ingen kan kan admin ta bort tråden. Tack
Citera
2007-09-16, 10:38
Medlem
gnugga geniknölarna brukar man säga, så det finns sannorlikt två.
Citera
2007-09-16, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
gnugga geniknölarna brukar man säga, så det finns sannorlikt två.

Men kan inte det vara om man är i plural. vi ska gnugga geniknälarna. Du säger ju aldrig det om dig själv... "Jag ska gnugga...." eller?
Citera
2007-09-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbateman1
Den så kallade geniknälen har väl två namn, kan väl också kallas arieknölen? Är det så att bara arier har denna knöl? Vilka har den och har den haft någon funktion? Hoppas det är rätt forum jag ställer frågan i...
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbateman1
Men kan inte det vara om man är i plural. vi ska gnugga geniknälarna. Du säger ju aldrig det om dig själv... "Jag ska gnugga...." eller?
\,,/___(^^.)

---------------------------------------------
OnT!

Antagligen så blev geniknölarna förknippade med intelligens, då nazityskland påbörjade omfattande kartläggning av olika "rasers" fenotypiska egenskaper (försökte finna samband (som ursäkt?) mellan olika mått på tex näsrygg, skallbredd, omkrets, pannlobshöjd etcetc), och såklart så ställde dessa nazityska "forskare" arierna i centrum, som utgångspunkten för de bästa och smartaste, varefter de andra raserna värderades som sämre.

Min egna teori är att just arier har ett lite mer prominent Squamos Suture kant/knöl:
http://members.aol.com/Attic21/Anato...ics/skull2.gif

Bra bild som framhäver kanten:
http://www.newscientist.com/blog/sho...ull-736511.jpg
Citera
2007-09-16, 14:14
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -viktor-
\,,/___(^^.)

---------------------------------------------
OnT!

Antagligen så blev geniknölarna förknippade med intelligens, då nazityskland påbörjade omfattande kartläggning av olika "rasers" fenotypiska egenskaper (försökte finna samband (som ursäkt?) mellan olika mått på tex näsrygg, skallbredd, omkrets, pannlobshöjd etcetc), och såklart så ställde dessa nazityska "forskare" arierna i centrum, som utgångspunkten för de bästa och smartaste, varefter de andra raserna värderades som sämre.

Min egna teori är att just arier har ett lite mer prominent Squamos Suture kant/knöl:
http://members.aol.com/Attic21/Anato...ics/skull2.gif

Bra bild som framhäver kanten:
http://www.newscientist.com/blog/sho...ull-736511.jpg
Bra inlägg, men jag vet inte vilken som är "geniknölen", kan du/någon peka ut tro? Är det måhända den där i bakhuvudet, den som sitter nästan i nacken?

Men inte ska tråden tas bort, eller? Verkar ju intressant.

Edit: - Eller nej, det kan ju knappast vara den i nacken iom bilden, aja skit samma.
Citera
2007-09-16, 16:14
Medlem
Heller78s avatar
Frenologi uppstod såvitt jag vet på 1800-talet, eller hade som störst spridning då. Nassarna tog som vanligt lite pseudovetenskap inbakat med lite fördomar samt en stor dos av hjärndödande elixir och voilá: en knasig filosofi!
Citera
2007-09-16, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Bra inlägg, men jag vet inte vilken som är "geniknölen", kan du/någon peka ut tro? Är det måhända den där i bakhuvudet, den som sitter nästan i nacken?

Men inte ska tråden tas bort, eller? Verkar ju intressant.

Edit: - Eller nej, det kan ju knappast vara den i nacken iom bilden, aja skit samma.

Japp, det är knölen i nacken. Det som jag undrar över är dess funktion och varför den har dess namn. Jag är ingen arier men har den iaf. Vet iaf att många blonda tjejer inte har den. Måste man vara arier och geni?!
Eller är det bevis för att tjejer inte är genier?
Citera
2007-09-16, 17:41
Bannlyst
"Man kommer då att finna att upphöjningar på yttre ytan inte motsvaras av fördjupningar på insidan, som möjligen kunde lämna plats för särskilt utvecklade hjärnpartier. Det tycks dock vara just läran om "geniknölarna" som segast hållit sig kvar hos allmänheten, långt efter det att frenologin inom vetenskapen förlorat all betydelse."
17.39
http://sv.wikipedia.org/wiki/Genikn%C3%B6l
Citera
2007-09-16, 17:45
Medlem
Manco Capacs avatar
Knölen du syftar på har flera olika namn. Det "rätta" är protuberantia occipitalis externa och sitter som namnet antyder på nackbenet. Dess funktion är fäste för trapeziusmuskeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in