2007-09-16, 22:01
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Husvagn
Han är vän med två tvillingbröder som också spelar spelet. De kommer hit ibland med sin rishög till Mazda, men de går aldrig ut på krogen om helgerna. Min son läser upp sina betyg på komvux, men han har inte många lektioner så han har mycket fritid.

Då så.
Säg till honom att det är dags att börja betala hem och att han får skaffa sig ett jobb.
Det tar iaf bort ett par timmar om dagen från hans spelande.

Om inte annat kan du väl visa honom den här tråden.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=521681
Citera
2007-09-16, 23:32
Medlem
DennisOlofs avatar
John Husvagn, jag tycker du ska försöka prata med honom och inte vara arg, tänk dig mera som att det är du som är psykologen (kuratorn) som pratar med honom. De brukar inte funka, då tonåringar (minns jag själv) brukar vara rebelliska och inte villja följa reglerna. Och dom hatar tjat från föräldrar. Det bästa är om du kan få honom själv att inse att hans beteende inte är bra för familjen och honom själv.

Jag tycker du ska börja med att fråga varför han spelar så mycket, jag kan förstå om man är beroende men det har ju gått för långt när man börjar ställa klockan efter quests och leva livet efter datorn. Varför inte prata med hans kompisar, dom vet mycket mer än du tror om din son. Oftast berättar dom mer för kompisar än vad dom gör till förlädrarna. Då kanske han också börjar förstå att du är orolig över hans datorspelande.

Du får ställa ultimatum att om han inte börjar bättra sig kommer du stänga av Internet nattetid eller något i den stilen. Har man t.ex. ADSL kan man sätta en strömtimer på sladden till ADSL modemet så att den är bara påslagen vissa tider.

Kräver ju att han inte har tillgång och kan sätta på den då. Grejen med ett beroende är att man måste försöka få personen att börja minska på sitt spelande till en normal nivå. Att sluta tvärt är oftast inte bra. Sedan kan jag förstå om man spelar mycket för att han inte har annat att göra till och från men att sitta framför datorn jättemycket och inte äta mat när ni andra gör det osv. Nej det ska man inte tillåta. Om han sedan väljer att titta på TV när han inte kan spela på Internet gör ju inget.

Då har man kommit en bit på väg att börja bryta det dåliga mönstret eller beroendet. Sök på nätet också, ska finnas mycket information om beroende av Internet och andra saker, vet inte vart dom finns.

Alternativt kan du själv gå och prata med familjeterapeft eller psykolog om hur du ska gå tillväga eller vad du kan göra för att hjälpa honom. Att bara skicka iväg honom till psykolog lär inte fungera, du måste ha en strategi eller plan för hur problemet ska lösas.

Hoppas det där hjälper. Berätta för oss hur det gick.
Citera
2007-09-16, 23:43
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seizure
för helvete, grabben är 19 bast. släng ut honom. han kan göra sin jävla mat själv, tvätta, duscha mm. får ni betalt för att vara hans personliga hemhjälp.

Tumme upp.
Citera
2007-09-17, 03:23
Medlem
John Husvagns avatar
Nu har jag snackat med honom om hans spelande och satt upp tider då han inte får spela. Reglerna är att han ej får spela efter kl 9 på kvällen och inte innan 4 på eftermiddagen. För varje MVG han får på sina prov får han lägga till en timme på valfri dag. Han har sagt att han går med på det, men jag är osäker på hur länge han kommer följa reglerna. Hoppas iaf att det går bra.
Citera
2007-09-17, 04:48
Medlem
Kiress avatar
Citat:
Nu har jag snackat med honom om hans spelande och satt upp tider då han inte får spela. Reglerna är att han ej får spela efter kl 9 på kvällen och inte innan 4 på eftermiddagen. För varje MVG han får på sina prov får han lägga till en timme på valfri dag. Han har sagt att han går med på det, men jag är osäker på hur länge han kommer följa reglerna. Hoppas iaf att det går bra.

Jag tycker att det låter riktigt bra!

Jag tänkte säga åt dig att inte rycka sladden innan du har klargjort för din son att du kommer att göra det. Men det verkar ju som om ni har kommit överens om ett regelverk. Ge inte med dig en millimeter! Ha modemet som "guest of honor" i tv-soffan om det så behövs.

Din son är 19 år gammal. Är man 19 år så bör man veta att det inte kommer några stekta sparvar flygande ... om inte så är det hög tid att lära sig.
Vill han inte rätta sig efter reglerna så bör du upplysa honom om att han är myndig, kan skaffa ett jobb, lägenhet, flickvän, o.s.v. Han behöver inte sitta hemma och bli tjatad på dagarna i ända ... Det blir nästan komvux på livets-hårda-skola s.a.s.
Citera
2007-09-17, 06:50
Bannlyst
Glöm allt vad regler gäller, jag spelar för mycket och likt alla som är beroende behövs det en cold turkey. Stäng av internet, se till att han inte ha tillgång till att spela på cafén eller kompisar. Efter 2-3 veckor kommer han antagligen inse vilket slöseri med tid det var.
Citera
2007-09-17, 07:14
Bannlyst
Kräv att han ska göra saker, så han är ute och träffar folk.

Kräv att han ska skaffa sig ett jobb = mindre tid vid datan + han tjänar cash.
Fixa en lång semester, där han inte har tillgång till datorer(skidsemester, solsemsester eller dylikt).
Försök hitta en annan hobby/sport än att sitta framför datan. Testa med cross, snowboard eller vad som nu skulle kunna passa.

Träffar han några tjejer överhuvudtaget?
Har han "suttigt" vid datan hela sitt liv som hobby eller har det blivit så på senare tid?
Har han haft många kompisar innan?
Blev han mobbad under skolgång?

Är lite svårt att veta varför han isolerar sig så utan att veta hans bakrund.
Han kanske är såpass beroende(han behöver inte må dåligt för att han sitetr där hela dagarna, han kan vara ovetande om att hans tid där är för MYCKET) att datan är det enda som finns i hans huvud. Han är kär i spelen(såpass beroende att han skiter i allt annat förutom datan och spelandet)?
Citera
2007-09-17, 12:57
Medlem
Krim1s avatar
Citat:

Jag kan säga på en gång att det där kommer aldrig funka.
Jag fightades mot mina föräldrar angående mitt spelmissbruk i 7-8 år innan jag flyttade. Hela tiden sattes nya regler upp men det gick bara någon vecka eller två innan man började bryta mot dom. Sen när man märkte att man kom undan med det tänjde man ännu mer.
Sen kom dom på en tillslut och det blev ett jävla liv, sen samma cirkus om och om igen. Två gånger tog dom datorn för mig(ena gången 1.5 och andra gången 3 månader). Blev helt paralyzerad, visste inte vafan jag skulle ta mig till.
Allt blev ett jävla helvete, och sen när man fick tillbaka den körde man på som fan igen. Om du på allvar vill lösa din sons missbruk måste du helt enkelt säga stopp! Ta hans dator och tvinga honom att hitta nya saker i livet han kan hålla på med. Förr eller senare kommer han att göra det och då kommer inte datorn vara viktig längre. Om han desperat måste surfa kan han väll göra det ett par timmar om dagen på eran familjedator? Men förbjud honom att installera spel på den, och låt han bara sitta när ni är hemma.
Ett sånthär beteende kommer inte lösa sig av sig självt och definitivt inte rinna ut i sanden, tro mig jag vet.
Citera
2007-09-17, 13:39
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:

Glöm inte att ta modemt under övrig tid.. annars kommer han smygspela från första sekund.
Citera
2007-09-17, 14:03
Medlem
rebbans avatar
Jag tillbringade all min lediga tid framför datorn förut och va i stort sett bara ut..
Lirade väldigt mycket dataspel och spelade träningsmatcher istort sett alla dagar.. Europa cupen och allt möjligt.

Men efter ett tag så lesnade man på det och kom på att det fanns ett liv utanför det så försök att få din son att förstå det med..
Komma med förbud och sånt kommer bara motverka det hela.,
Citera
2007-09-17, 14:31
Medlem
Hehe ville bara sæga att Petch ær ett coolt namn hur kommer man på nått sånt utalas det som "Peach" eller hur sæger man det
Citera
2007-09-17, 14:57
Medlem
Har han flickvän? Ta med honom till en prostituerad så får han kanske upp ögonen för andra saker än datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in