2007-09-18, 19:28
Medlem
Mil3nk0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Haha likförbannat finns det alltid idioter som inte förstår när de blir blåsta.

Fast tråden kan ju vara rolig läsning endå, men det är inte så ballt att leka attentionwhore som husvagn nu gör. Bort med fejk-trådarna från FB!
Citera
2007-09-18, 19:41
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Haha likförbannat finns det alltid idioter som inte förstår när de blir blåsta.
Vem orkar läsa mer än första inlägget ändå?
Citera
2007-09-18, 19:57
Medlem
Jag struntar i huruvida den här tråden är falsk eller inte, eftersom jag inte orkar reda ut såna detaljer.

I alla fall, problemet med att totalförbjuda hans datoranvändning är ju att han förmodligen kommer att bosätta sig hos någon kompis istället.
Detta skulle man kanske dock kunna lösa genom att se till att kompisarnas föräldrar förbjuder den där killen från att ens komma hem till dem.

Sen tycker jag verkligen att du ska se till att han börjar lära sig att klara sig själv; en 19-åring som passas upp av föräldrarna dygnet runt = fel.
Citera
2007-09-18, 20:08
Medlem
Axelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Tibia! Vilken server lirar han på? Vad heter hans character?

Jag kan väl bara hålla med en tidigare skribent, Tibia är fruktansvärt bindande. Communityn är av en helt annan klass än den i de flesta andra online spel av anledningar jag inte tänker gå in på. Men spelet ställer sådana krav på vänskapsband att man helt plötsligt finner att man har något som liknar en ny familj. Själv har jag lirat Tibia i perioder sedan 2000 och stundvis kan jag väl säga att det tog väl mycket av min tid, men aldrig så att det blev ett direkt problem. Hade en egen oskriven lag att alltid prioritera det riktiga livet, även fast jag många gånger säkert hade haft roligare i spelet.

Jag och många andra har gjort flera försök att sluta med Tibia, men oftast halkar man tillbaka i någon grad. Nuförtiden loggar jag bara in någon halvtimme i veckan, efter ett totalt uppehåll på över ett år.

Jag är dock säker på att din son känner att han har riktiga vänner i spelet. Det är nämligen så det fungerar i Tibia.

Kan hålla med om allt du skriver. Undra också vad han heter i tibia? Spela han antica skulle jag kunna ställa till ett helvete för honom, eller försöka prata med honom via spelet. Har själv spelat ganska mycket tibia och loggar fortfarande in lite då och då, men det har aldrig tagit över mitt RL. Jag har alltid haft en gräns och det är jag glad över.

Att sätta upp regler och låta honom forsätta spela fungera inte. Du måste försöka få honom att tänka i andra banor helt enkelt, någon hobbie eller liknande där han träffa nya vänner i RL hade varit en idé.
Citera
2007-09-18, 20:14
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Vem orkar läsa mer än första inlägget ändå?

Varför ska man då skriva något överhuvudtaget?
Citera
2007-09-18, 20:28
Medlem
Shadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Husvagn
Nu har vi haft ett stort bråk här hemma. Jag kom hem från arbetetvid 3 och då sitter din skiten och spelar i alla fall. Han lyfter inte ens blicken när jag öppnar dörren, utan bara fortsätter spela. Jag blev fly förbannad och gick och drog ut sladden direkt. Han blir då aldeles till sig och börjar skrika "Vad fan gör du, idiotjävel!" Jag påminde honom om vår överenskommelse, han skriker "Jag var förhelvete mitt i ett quest!" och så lappar han till mig. Med handflatan, men ändå, det sved. Jag har aldrig sett honom så arg tidigare, och jag var själv inte heller särskilt lugn. Jag gick där ifrån direkt, han kopplade in sladden igen och fortsatte spela (antar jag). Efter att jag lugnat mig lite så ringde jag Krica, ett behandlingshem för unga vuxna, och kommit överens om han ska sättas in på ett hem hos dem. Jag tänkte vänta med att berätta det för honom imorgon.

Slog HAN dig? Nu är det visserligen tabu hos de flesta när det gäller agning av sina barn men skulle jag slagit till mina föräldrar eller ens tänkt tanken skulle jag åka på så mycket stryk att det inte är sant. Det är ju en sån sak man bara inte gör liksom. Och för ett spel också det är ju helt otroligt.
Citera
2007-09-18, 21:36
Medlem
D_Devils avatar
Vare sig det är fejk eller ej så är detta en utmärkt tråd att läsa för andra föräldrar/släkt och dylikt som lider av samma problem.
Citera
2007-09-18, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Det spelar ingen roll man går bra över gränsen om man slår till sina föräldrar då står inte allt helt rätt till.
Sen är det inte ett tidskrävande intresse i mina ögon iaf utan ett beroende.

Mjo, håller väl med egentligen, men blir mer intressant diskussion om hela tråden inte fylls med "bra släng in ungfan på psykhem" posts.

Även fast detta är en faketråd så är ju det inget ovanligt fenomen direkt, så det går väl att diskutera generellt om man så orkar...
Citera
2007-09-19, 04:52
Bannlyst
säg att du slänger ut han om han inte tar tag i sitt liv.Haha skulle ja ha lapat till min farsa,han skulle ha knullat mig upp och ner ,din son är internet/spel beroende,och det är mkt värre äc cigarretter och cannabbis , tro mig,jag har vart i träsket , ända som gäller o dra ut sladd jäveln ,för övrigt så hade du rätt till o slå han när han lapa till dig ...
Citera
2007-09-20, 22:34
Medlem
Boris-Bosses avatar
John Husvagn räddade min dag med denna tråd
Citera
2007-09-30, 23:56
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Jag struntar i huruvida den här tråden är falsk eller inte, eftersom jag inte orkar reda ut såna detaljer.

I alla fall, problemet med att totalförbjuda hans datoranvändning är ju att han förmodligen kommer att bosätta sig hos någon kompis istället.
Detta skulle man kanske dock kunna lösa genom att se till att kompisarnas föräldrar förbjuder den där killen från att ens komma hem till dem.

Sen tycker jag verkligen att du ska se till att han börjar lära sig att klara sig själv; en 19-åring som passas upp av föräldrarna dygnet runt = fel.

Ne men om du kollar runt lite i tråden så kan du lätt se att folk har rett ut det åt dig. Den ÄR falsk, så det enda du gör med dessa tips är o slösa tid.
Citera
2007-10-01, 15:05
Medlem
quityourdayjobs avatar
Har själv haft liknanden problem, och ett sätt som fungerar tämligen bra skulle jag säga. Är att stänga av internet som så många tidigare påpekat. Det där med att syskonen vill surfa är väl inget problem direkt, bara att koppla in sladdarna i routern när de vill surfa, och när de är klara så tar du ur dessa igen.
Du kan kanske också försök få honom att skaffa sig en ny hobby, som du och han kan göra tillsammans eller som han kan göra själv, skogsvandra eller snickra fågelholkar, vad vet jag riktigt vad. Endast din fantasi sätter gränserna.
Han kommer förmodligen bli arg på dig, men det kommer gå över och han kommer tacka dig en dag framöver.
Lycka till!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in