Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Tibia! Vilken server lirar han på? Vad heter hans character?
Jag kan väl bara hålla med en tidigare skribent, Tibia är fruktansvärt bindande. Communityn är av en helt annan klass än den i de flesta andra online spel av anledningar jag inte tänker gå in på. Men spelet ställer sådana krav på vänskapsband att man helt plötsligt finner att man har något som liknar en ny familj. Själv har jag lirat Tibia i perioder sedan 2000 och stundvis kan jag väl säga att det tog väl mycket av min tid, men aldrig så att det blev ett direkt problem. Hade en egen oskriven lag att alltid prioritera det riktiga livet, även fast jag många gånger säkert hade haft roligare i spelet.
Jag och många andra har gjort flera försök att sluta med Tibia, men oftast halkar man tillbaka i någon grad. Nuförtiden loggar jag bara in någon halvtimme i veckan, efter ett totalt uppehåll på över ett år.
Jag är dock säker på att din son känner att han har riktiga vänner i spelet. Det är nämligen så det fungerar i Tibia.
Kan hålla med om allt du skriver. Undra också vad han heter i tibia? Spela han antica skulle jag kunna ställa till ett helvete för honom, eller försöka prata med honom via spelet. Har själv spelat ganska mycket tibia och loggar fortfarande in lite då och då, men det har aldrig tagit över mitt RL. Jag har alltid haft en gräns och det är jag glad över.
Att sätta upp regler och låta honom forsätta spela fungera inte. Du måste försöka få honom att tänka i andra banor helt enkelt, någon hobbie eller liknande där han träffa nya vänner i RL hade varit en idé.