Det är lätt att fastna i sånt där. Själv lirade jag alldeles för mycket wow under en period på ett år. Satt uppe sent som fan och började anpassa vardagen efter spelet. Visserligen var det
jävligt kul och jag har bra minnen från den tiden, men jag blev samtidigt mer aggressiv och asocial. Till slut gav jag upp det och spelade inte på ett år.
Nu har jag lite smått tagit upp spelandet igen men tror inte jag fastnar denna gång, spelet är helt enkelt inte lika lockande längre. Jag är inte på samma "nivå" så att säga och för att nå upp till den igen krävs alldeles för mycket tid som jag numera inte har då bland annat plugg, jobb, träning, familj och vänner finns i vägen. Dessutom tror jag även att jag mognat lite, men det finns människor som är 30-40 år och lirar såna där spel. Så räkna inte med att han kallt växer ifrån det.
Mitt tips är att du försöker göra honom medveten om problemet, det var först när jag själv insåg hur mycket tid jag slösat på spelet och om det verkligen var värt det som jag gav upp det. Att blanda in en psykolog tror jag faktiskt kan hjälpa, ibland måste man ha någon utomstående som verkligen vet vad han/hon pratar om.
Att jämföra dataspelsberoende med droger går av olika anledningar inte att göra, men det finns visa klara likheter. Personligen är jag ingen ängel på vardera front och kan säga att suget att lira WoW var bra mycket starkare än något sug mot tobak, alkohol och diverse (lätta droger).
Det är inget litet problem du har framför dig, är inte lika enkelt som att säga: "Sluta spela, nu!". Men med tålamod och hjälp kommer allt så småningom att bli bra