• 1
  • 2
2007-09-15, 19:29
Medlem
Köpte en låda rött vin förut. Hur länge står den sig från att man öppnat den?
Citera
2007-09-15, 19:37
Medlem
Airbuzzs avatar
Hållbarheten ska vara uppemot två månader, efter att du öppnat den, om den inte står för varmt och soligt.

[Edit: Sen är det ju bara att provsmaka om den stått längre, smakar det bra så är det bara att dricka.]
Citera
2007-09-15, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigern
Köpte en låda rött vin förut. Hur länge står den sig från att man öppnat den?
Olika beroende på kvalite väl?
Citera
2007-09-15, 21:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manala
Olika beroende på kvalite väl?
Inte bara kvalité. Jag skulle rekommendera att vi låter Mysonoxen eller någon annan upplyst vinentusiast svara på den här frågan. Men om jag förstått det rätt så handlar det om temperatur, ljuskänslighet, plasten i sig, mängden syra och socker i vinet samt hur mycket syre som har nått vinet.

~Paul~
Citera
2007-09-15, 21:36
Medlem
Brukar väl stå på kartongen? Gör det på dom jag köpt iaf.
Citera
2007-09-15, 21:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Brukar väl stå på kartongen? Gör det på dom jag köpt iaf.
Det gör det men det är samtidigt inte svar på frågan

~Paul~
Citera
2007-09-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det gör det men det är samtidigt inte svar på frågan

~Paul~

Har inte tillverkarna satt hållbarheten individuellt för varje lådvins-kategori? (då menar jag att det kanske finns 2-3 olika hållbarhetslängder, inte lika många som det finns lådvin)

Eller står det samma längd på varje lådvin oavsett kvalité? Då var det inget svar på frågan, nej.
Citera
2007-09-15, 21:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Har inte tillverkarna satt hållbarheten individuellt för varje lådvins-kategori? (då menar jag att det kanske finns 2-3 olika hållbarhetslängder, inte lika många som det finns lådvin)

Eller står det samma längd på varje lådvin oavsett kvalité? Då var det inget svar på frågan, nej.
Där fick du mig .

Jag förmodade att det stor samma datum på alla leveranser på diverse leverantörer beroende på om det handlar om rött eller vitt.

Som sagt. Jag är ingen expert men förmodar ändå att skillnaden i hållbarhet mellan de olika märkena är ganska liten.

~Paul~
Citera
2007-09-15, 22:16
Medlem
meons avatar
Jag har bara erfarenhet av upp till en vecka gammal öppnad lådvin och det fanns inget att klaga på. Den rann ner i strupen utan klagomål.
Citera
2007-09-15, 22:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meon
Jag har bara erfarenhet av upp till en vecka gammal öppnad lådvin och det fanns inget att klaga på. Den rann ner i strupen utan klagomål.
Citera
2007-09-15, 22:44
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Hållbarheten ska vara uppemot två månader, efter att du öppnat den, om den inte står för varmt och soligt.

[Edit: Sen är det ju bara att provsmaka om den stått längre, smakar det bra så är det bara att dricka.]

Har druckit gammalt vin som smakat bra, dock 1 timme efter intag så ledde vinet till att jag satt och bajsade vätska samtidigt som jag spydde i handfatet.

Ont i magen fick jag med.
Citera
2007-09-15, 23:03
Medlem
Bagwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Har druckit gammalt vin som smakat bra, dock 1 timme efter intag så ledde vinet till att jag satt och bajsade vätska samtidigt som jag spydde i handfatet.

Ont i magen fick jag med.

Otur^^ Man känner oftast om ett vin är defekt. Speciellt om det är ett lådvin som du har smakat på förut, så känner du säkerligen om smaken är "fel".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in