2007-09-15, 17:21
Medlem
sanslösts avatar
Hej där!

Har tänkt att starta en liten grej som jag och mina vänner tänkte ha, alltså en liten tv-kanal för bara oss där jag drar upp en streamingserver som sänder ett visst innehåll.. alltså som när man använder sam broadcaster med icecast/shoutcast. Fast skillnaden att jag vill sända video också.

Vad behöver man för program/codecs? Ogg, eller .asf/whatever?
Undertexter.. vill kunna använda .srt som "bränns in" i bilden, altså att användarna kan se undertexterna.
Streamserverprogram? har hört att icecast kan sända video..
"dj-program"? alltså som SAM broadcaster när man sänder musik.. jag vill kunna lägga upp playlists och så.

Har stor datorvana, så något "ezTvStream 1.0" eller dylikt program vill jag inte ha, utan en riktig rigg med streamingservrar á la icecast
Citera
2007-09-15, 18:57
Medlem
VLC all the way bro... eller om du vill sätta upp en htpc så rekommenderar jag MediaPortal... kika gärna på deras TVEngine 3... med MediaPortal så kan du trycka in rätt många tv-kort i burken och låta TVEngine 3 hantera alla tv-korten samtidigt...
Citera
2007-09-16, 14:17
Medlem
sanslösts avatar
Tack för svaret Men jag vill inte ha en htpclösning, utan helt enkelt streama "live".. på samma sätt som webbradio fungerar
Citera
2007-09-16, 14:25
Medlem
Du kommer nog behöva en rejäl server för det!
Citera
2007-09-16, 18:29
Medlem
sanslösts avatar
Nä det tror jag inte, men rejäl bandbredd

VLC får duga tills vidare
Citera
2007-09-16, 18:51
Medlem
emriks avatar
vlc borde ju duga

söker någonting liknande själv. som fungerar i linux och utan gui.
dator är nog skitsamma. men bandbredd äts väl upp ganska raskt :P
säger till om jag hittar någonting roligt
Citera
2007-09-16, 20:37
Bannlyst
Nu ger jag upp! Snälla hjälp mig!
Jag försöker få VLC att fungera, jag vill streama vadsomhelst. Jag försöker med ett familyguy avsnitt, jag har följt en guide på internet som beskriver hur jag gör, men det fungerar inte.

Hur gör ni, för att få det att fungera?

Kan ju tillägga att jag försöker streama en avi fil, från mitt VLC till en annan persons VLC.
Citera
2007-09-16, 22:07
Medlem
blueCommands avatar
Det du vill göra är helt klart görbart.

VLC som har nämnts är bara ett av många. VLC och sedan till ett backend så som Helix eller Apples media-lösning (kommer inte ihåg namnet nu) - alternativt Windows Media Server om du hellre använder Windows.

Det du bör undersöka är IPv6 multicast - det inte alls svårt att fixa en bra IPv6 tunnel (Googla 192.99.88.1) med bra hastighet. Gör även dina vänner det så kan du streama ut till hur många som helst och bara en anslutning går ut ifrån din anslutning.

IPv4 har multicast, men knappt några routrar har stöd för det.
Citera
2007-09-17, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Nu ger jag upp! Snälla hjälp mig!
Jag försöker få VLC att fungera, jag vill streama vadsomhelst. Jag försöker med ett familyguy avsnitt, jag har följt en guide på internet som beskriver hur jag gör, men det fungerar inte.

Hur gör ni, för att få det att fungera?

Kan ju tillägga att jag försöker streama en avi fil, från mitt VLC till en annan persons VLC.

Bump. Första gången jag bumpar Please help me! Jag kan inte ens konnekta till mig själv från en annan VLC Hur bär ni er åt ni som lyckas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in